3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023466BNR voor alle studenten in het 1e semester
met een verdiepend bachelor niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
- Verantwoordelijke vakgroep
- Klinische- en Levenslooppsychologie
- Onderwijsteam
- Johan Vanderfaeillie
(titularis)
Amelia Peeters
- Onderdelen en contacturen
- 90 contacturen Zelfwerk en -studie
- Inhoud
De studenten krijgen bij de start van het academiejaar de gelegenheid om een aantal professionele en academische competenties in te oefenen die hen voorbereidt op de verdere opleiding en het werkveld. Concreet krijgen de studenten gedurende vijf dagen workshops, lezingen, opdrachten en zelf door te nemen studiemateriaal aangeboden binnen een aantal vooraf vastgelegde thema’s. Deze thema’s zijn:
- - Efficiënt opzoeken wetenschappelijke literatuur en testmateriaal
- - Refereren volgens APA
- - Academisch Nederlands ism ACTO
- - Wetenschappelijk schrijven ism ACTO
- - Timemanagement
- - Groepsdynamica en samenwerken
- - Feedback geven en krijgen (in functie van peer assessment)
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Slides en presentaties, Canvas
- Bijkomende info
nvt
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
- - De studenten hebben kennis van de juiste tools en efficiënte manieren om wetenschappelijke literatuur en testmateriaal op te zoeken.
- - De studenten kunnen refereren volgens APA
- - De studenten hebben zicht op de organisatie van de VUB-bibliotheek
- - De studenten weten hoe ze een wetenschappelijke tekst schrijven en vormgeven in correct academisch Nederlands.
- - De studenten weten hoe ze efficiënt plannen: afspraken maken en er zich aan houden, taken plannen, inschatten van de tijd die een opdracht inneemt enzovoort.
- - De studenten hebben kennis van groepsdynamische processen en efficiënte en constructieve manieren van samenwerken.
- - De studenten hebben kennis van constructieve manieren om feedback te geven en om met feedback om te gaan.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Aanwezigheid
met een wegingsfactor 50
en aldus 50% van het totale eindcijfer.
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
- Verslag
met een wegingsfactor 50
en aldus 50% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
De studenten worden op volgende onderdelen kwalitatief geëvalueerd (geslaagd of niet geslaagd).
- Verplichte aanwezigheid (50%) (pass/fail)
- Reflectieverslag (50%) (pass/fail)
Het eindtotaal wordt kwalitatief beoordeeld en wordt uitgedrukt in geslaagd of niet geslaagd. De student moet op beide onderdelen slagen om te kunnen slagen voor het gehele opleidingsonderdeel. Het onderdeel “reflectieverslag” kan hernomen worden in de tweede zittijd.
Bij deze opdracht is het gebruik van generatieve AI toegestaan om te ondersteunen op elke mogelijke manier. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passend manier worden aangegeven (zie referentielijst AI).
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie