3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023466BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Johan Vanderfaeillie (titularis)
Amelia Peeters
Onderdelen en contacturen
90 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

De studenten krijgen bij de start van het academiejaar de gelegenheid om een aantal professionele en academische competenties in te oefenen die hen voorbereidt op de verdere opleiding en het werkveld. Concreet krijgen de studenten gedurende vijf dagen workshops, lezingen, opdrachten en zelf door te nemen studiemateriaal aangeboden binnen een aantal vooraf vastgelegde thema’s. Deze thema’s zijn:
 

  • -          Efficiënt opzoeken wetenschappelijke literatuur en testmateriaal
  • -          Refereren volgens APA
  • -          Academisch Nederlands ism ACTO
  • -          Wetenschappelijk schrijven ism ACTO
  • -          Timemanagement
  • -          Groepsdynamica en samenwerken
  • -          Feedback geven en krijgen (in functie van peer assessment)
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Slides en presentaties, Canvas
Bijkomende info

nvt

Leerresultaten

Algemene competenties

  • -         De studenten hebben kennis van de juiste tools en efficiënte manieren om wetenschappelijke literatuur en testmateriaal op te zoeken.
  • -          De studenten kunnen refereren volgens APA
  • -          De studenten hebben zicht op de organisatie van de VUB-bibliotheek
  • -          De studenten weten hoe ze een wetenschappelijke tekst schrijven en vormgeven in correct academisch Nederlands.
  • -          De studenten weten hoe ze efficiënt plannen: afspraken maken en er zich aan houden, taken plannen, inschatten van de tijd die een opdracht inneemt enzovoort.
  • -          De studenten hebben kennis van groepsdynamische processen en efficiënte en constructieve manieren van samenwerken.
  • -          De studenten hebben kennis van constructieve manieren om feedback te geven en om met feedback om te gaan.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Aanwezigheid met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Verslag met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De studenten worden op volgende onderdelen kwalitatief geëvalueerd (geslaagd of niet geslaagd).

- Verplichte aanwezigheid (50%) (pass/fail)
- Reflectieverslag (50%) (pass/fail)

Het eindtotaal wordt kwalitatief beoordeeld en wordt uitgedrukt in geslaagd of niet geslaagd. De student moet op beide onderdelen slagen om te kunnen slagen voor het gehele opleidingsonderdeel. Het onderdeel “reflectieverslag” kan hernomen worden in de tweede zittijd.

Bij deze opdracht is het gebruik van generatieve AI toegestaan om te ondersteunen op elke mogelijke manier. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passend manier worden aangegeven (zie referentielijst AI).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie