6 ECTS credits
170 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023479BNR voor alle studenten in het 2e semester
met een verdiepend bachelor niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
- Verantwoordelijke vakgroep
- History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
- Onderwijsteam
- Steffen Ducheyne
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 20 contacturen Hoorcollege
30 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
100 contacturen Zelfwerk en -studie
- Inhoud
In dit opleidingsonderdeel worden een aantal belangrijke primaire teksten uit de vrijdenkerstraditie bestudeerd.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Syllabus digitaal ter beschikking gesteld; Bronteksten; Kritische artikels, Powerpoints
Handboek (Vereist) : Vrijheid, gelijkheid, veelheid, Het moderne democratie-denken van Machiavelli tot Spinoza en zijn kring, Sonja Lavaert, VUBPress, Brussel, VUBPress, 2020, ISBN 978 90 5718 793 3, 978 90 5718 793 3, 2020
- Bijkomende info
Een reader met primaire vrijdenkersteksten wordt vanaf de start van het semester ter beschikking gesteld.
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
- De studenten hebben een grondige kennis van een aantal primaire teksten uit de vroegmoderne en moderne vrijdenkerstraditie in brede zin.
- De studenten kunnen een aantal primaire teksten uit de vroegmoderne en moderne vrijdenkerstraditie analyseren, de argumentatie gedetailleerd reproduceren en (mondeling) kritisch evalueren.
- De studenten kunnen de hedendaagse relevantie voor de vrijdenkerstraditie illustreren.
- De studenten kunnen een gekozen primaire tekst kritisch evalueren in een goed onderbouwd paper.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Paper bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
- Paper
met een wegingsfactor 1
en aldus 100% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
De score behaald op de paper bepaalt 100% van de eindscore. Het gebruik van generatieve AI is toegestaan voor bepaalde doeleinden, met name (1) als spellingscorrector en (2) als brainstormtool voor het formuleren van onderzoeksvragen. Er moet op correcte wijze gerefereerd worden naar elk gebruik van generatieve AI. Voor doeleinden verschillend van (1) en (2) is het gebruik van generatieve AI niet toegestaan.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor wijsbegeerte en moraalwetenschappen
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject