6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023481ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Gustaaf Cornelis (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
90 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Wat is de mens, wat moet ik doen, wat mag ik hopen, wat kan ik kennen? Het zijn de vier
Kantiaanse vragen. Ze vormen het leitmotiv van dit opleidingsonderdeel, waarin we het
vraagstuk van de wisselwerking tussen mens en omgeving opnemen, met
onderzoeksvragen als: hoe beïnvloedt de mens de omgeving en hoe reageert de mens op
de omgeving? Specifieke thema’s zijn omgevingspsychologisch van aard (bv. privacy,
territorialiteit, persoonlijke ruimte, crowding, thuisgevoel), betreffen de plek van de mens in
de natuur en de kosmos, en de oorzaken en gevolgen van de klimaatproblematiek. De
student kan een wijsgerig-antropologisch standpunt formuleren en verdedigen. We zoeken ook naar de plek van de mens in de kosmos en analyseren de klimaatproblematiek. 

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Het kleine klimaatboek, Cornelis, G. (red.), Gompel&Scavina, 9789463711418, 2019
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Cornelis, G.
Bijkomende info

.

Leerresultaten

Algemene comptetenties

B2. De bachelor heeft basiskennis van probleemstellingen in voor de opleiding relevante mens-, natuur- en levenswetenschappen
B4. De bachelor beschikt over de vaardigheid om filosofische terminologie en begrippen correct te hanteren.
B6. De bachelor beschikt over de vaardigheid om filosofische en ethische problemen te identificeren, formeel en inhoudelijk te ontwikkelen,
te interpreteren en persoonlijke stellingen te beargumenteren.
B7. De bachelor beschikt over communicatieve vaardigheden door deelname aan discussies, het schrijven van papers, het presenteren van
voordrachten of het ontwikkelen van de BA-paper.
B8. De bachelor beschikt over de vaardigheid om filosofische en wetenschappelijke bronnen op te zoeken en te hanteren vanuit een
probleemstelling; de student/e maakt gebruik van recente en gepaste informaticamiddelen bij het verzamelen en verwerken van informatie.
B9. De bachelor heeft een kritische, redelijk eigenzinnige, open en kosmopolitische houding met belangstelling voor het vrij onderzoek, de
Verlichting en het humanisme.
B10. De bachelor heeft het vermogen filosofische, ethische en humanistische problemen en thema’s vanuit een breder perspectief te zien
dan enkel de eigen identiteit en cultuur.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

50% schriftelijk examen.
50% paper met een persoonlijk antwoord op de vier vragen, gebaseerd op de aangereikte
leerstof en academisch onderbouwd (eigen literatuurstudie).
Indiening van een draft (tenminste opzet van een betoogstructuur) ten laatste twee weken
voor het begin van de betreffende zittijd is verplicht; hieraan verzaken betekent een aftrek
van 2/10 voor het deel ‘paper’. De student krijgt feedback binnen de vijf werkdagen.
Om te kunnen slagen voor dit oo moet de student geslaagd zijn voor de beide
componenten.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject