6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023482ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Steffen Ducheyne (titularis)
Onderdelen en contacturen
12 contacturen Hoorcollege
20 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
100 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

In deze inleidende cursus worden de studenten vertrouwd gemaakt met enkele hedendaagse vraagstukken binnen de kennisleer en in het bijzonder met debatten omtrent het kennistheoretisch statuut van wetenschap en 'pseudo-wetenschap'. Het cursusmateriaal bestaat uit twee delen: Deel 1. In dit deel buigen we ons over de vraag 'Wat is wetenschappelijke kennis en wat is de wetenschappelijke attitude?'. Deel 2. In dit deel buigen we ons over de vraag 'Verschilt wetenschap/wetenschappelijke kennis van zogenaamde 'pseudowetenschap'/'pseudowetenschappelijke' kennis, en zo ja, hoe?'. Wij hebben hierbij ook oog voor de geschiedenis van de 'pseudowetenschap' en voor de verschillende vormen die 'pseudowetenschap' kan aannemen.

Bijkomende info

De cursus zal bestaan uit een reader met hoofdzakelijk Engelstalige state-of-the-art literatuur. Zowel deze literatuur als de slides zijn te vinden op de CANVAS-ruimte van dit opleidingsonderdeel vanaf de start van het semester. De CANVAS-ruimte zal als hét communicatiemiddel tussen de docent en de studenten gebruikt worden en deze dient door de studenten nauwgezet opgevolgd te worden. Slides worden wekelijks aangevuld.

Leerresultaten

Algemene competenties

  1. De studenten zijn in staat om het kennistheoretisch statuut van wetenschappelijke kennis en de wetenschappelijke houding te karakteriseren.
  2. De studenten zijn vertrouwd met de geschiedenis van ‘pseudowetenschap’, kunnen verbanden leggen tussen hedendaagse vormen van ‘pseudowetenschap’ en vormen ervan in het verleden en zijn vertrouwd met de verschillende vormen die ‘pseudowetenschap’ kan aannemen.
  3. Studenten kunnen tijdens discussies de voor- en nadelen van een aantal hedendaagse posities inzake het demarcatiedebat tussen wetenschap en ‘pseudowetenschap’ identificeren.
  4. Studenten zijn in staat om schriftelijk een eigen positie te beargumenteren in het demarcatiedebat tussen wetenschap en ‘pseudowetenschap’.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Praktijkopdracht bepaalt 20% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 80% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Activerende werkvormen met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De score op de paper bepaalt 80% van de eindscore. De score op de actieve deelname aan de discussielessen bepaalt 20% van de eindscore.

Het gebruik van generatieve AI is toegestaan voor bepaalde doeleinden, met name (1) als spellingscorrector en (2) als brainstormtool voor het formuleren van onderzoeksvragen. Er moet op correcte wijze gerefereerd worden naar elk gebruik van generatieve AI. Voor doeleinden verschillend van (1) en (2) is het gebruik van generatieve AI niet toegestaan.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject