3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023515ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Kinesitherapie, Menselijke Fysiologie en Anatomie
Onderwijsteam
Evert Zinzen
Marc Degelaen (titularis)
Nele Adriaenssens
Joyce Renmans
Marlies Verbruggen
Jelle Habay
Lotte Cuypers
Karen De Rocker
Eva D'Hondt
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
18 contacturen Lecture
40 contacturen Self study
Inhoud
  • Eerste semester :
  • Inleiding in de pediatrie
  • Psychomotorische ontwikkeling 3-8jr

 

  • Tweede semester :
  • Motorisch leren
  • Observatie van het (bewegend) kind ahv filmmateriaal (deel 1)

 

 
 
 
 
Bijkomende info
  • 100% aanwezigheid op de stages is vereist. Bij gewettigde afwezigheid kan de stage op een ander moment ingehaald worden.

  • Stages kunnen ook gelopen worden tijdens de blokperiode, examenperiode, lesvrije week en/of vakantieperiode (cfr. OER). 

 

 

 

 

Leerresultaten

leerdoelen

  • De student begrijpt en kan verschillende benaderingen en informatieverwerkingsmodellen met betrekking tot de (bij)sturing van beweging, alsook de belangrijkste principes van motorische controle omschrijven
  • De student verwerft inzicht in het motorisch leerproces, de factoren die dit mee kunnen beïnvloeden en waarop men dus kan inspelen bij het (aan)leren van motorische vaardigheden
  • De student (h)erkent de belangrijke link tussen perceptie en actie inzake motorisch leren en psychomotorische ontwikkeling
  • De studenten verwerft kennis in de pediatrie, de psychomotorische ontwikkeling van kinderen van 3-8 jaar en basisbegrippen binnen het motorisch leren.
  • De studenten verwerft inzicht in het kwantitatief observeren van het bewegend kind.
  • De student toetst de opgedane observatie stage-ervaringen aan zijn nieuw verworven kennis.
  • De student heeft inzicht in het referentiekader binnen de pediatrische kinesitherapie.
 
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

ZELF Stage bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • theorie examen met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Theorie examen

Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:

  • zelfreflectie en verslag met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Opdracht 1e semester: zelfreflectie met een score geslaagd/ niet geslaagd
    Opdracht 2e semester: verslag dat voor 40% meetelt

Aanvullende info mbt evaluatie
  • In het geval er een onvoldoende is op één of meerdere examenonderdelen (een cijfer lager dan 10/20), wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en wordt de laagste van beide deelscores gehanteerd als totaalscore. Het deelresultaat van een examenonderdeel wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, automatisch overgedragen naar de 2de zittijd. Er is geen overdracht mogelijk naar het volgend academiejaar.
  • Ongewettigde afwezigheid of onvoldoende aantal uren stage op de verplichte stages of niet respecteren deadlines betekent een 0/20 voor het deelcijfer stage en bijgevolg ook voor dit opleidingsonderdeel.

 

 
 
 
 
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject