3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023515ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester
met een inleidend bachelor niveau.
- Semester
- 1e en 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
- Verantwoordelijke vakgroep
- Kinesitherapie, Menselijke Fysiologie en Anatomie
- Onderwijsteam
- Evert Zinzen
Marc Degelaen
(titularis)
Nele Adriaenssens
Joyce Renmans
Marlies Verbruggen
Jelle Habay
Lotte Cuypers
Karen De Rocker
Eva D'Hondt
- Onderdelen en contacturen
- 0 contacturen Exam
18 contacturen Lecture
40 contacturen Self study
- Inhoud
- Eerste semester :
- Inleiding in de pediatrie
- Psychomotorische ontwikkeling 3-8jr
- Tweede semester :
- Motorisch leren
- Observatie van het (bewegend) kind ahv filmmateriaal (deel 1)
- Bijkomende info
100% aanwezigheid op de stages is vereist. Bij gewettigde afwezigheid kan de stage op een ander moment ingehaald worden.
Stages kunnen ook gelopen worden tijdens de blokperiode, examenperiode, lesvrije week en/of vakantieperiode (cfr. OER).
- Leerresultaten
-
leerdoelen
- De student begrijpt en kan verschillende benaderingen en informatieverwerkingsmodellen met betrekking tot de (bij)sturing van beweging, alsook de belangrijkste principes van motorische controle omschrijven
- De student verwerft inzicht in het motorisch leerproces, de factoren die dit mee kunnen beïnvloeden en waarop men dus kan inspelen bij het (aan)leren van motorische vaardigheden
- De student (h)erkent de belangrijke link tussen perceptie en actie inzake motorisch leren en psychomotorische ontwikkeling
- De studenten verwerft kennis in de pediatrie, de psychomotorische ontwikkeling van kinderen van 3-8 jaar en basisbegrippen binnen het motorisch leren.
- De studenten verwerft inzicht in het kwantitatief observeren van het bewegend kind.
- De student toetst de opgedane observatie stage-ervaringen aan zijn nieuw verworven kennis.
- De student heeft inzicht in het referentiekader binnen de pediatrische kinesitherapie.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer
ZELF Stage bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- theorie examen
met een wegingsfactor 60
en aldus 60% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Theorie examen
Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:
- zelfreflectie en verslag
met een wegingsfactor 40
en aldus 40% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Opdracht 1e semester: zelfreflectie met een score geslaagd/ niet geslaagd
Opdracht 2e semester: verslag dat voor 40% meetelt
- Aanvullende info mbt evaluatie
- In het geval er een onvoldoende is op één of meerdere examenonderdelen (een cijfer lager dan 10/20), wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en wordt de laagste van beide deelscores gehanteerd als totaalscore. Het deelresultaat van een examenonderdeel wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, automatisch overgedragen naar de 2de zittijd. Er is geen overdracht mogelijk naar het volgend academiejaar.
- Ongewettigde afwezigheid of onvoldoende aantal uren stage op de verplichte stages of niet respecteren deadlines betekent een 0/20 voor het deelcijfer stage en bijgevolg ook voor dit opleidingsonderdeel.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject