3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023515ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Eerste semester:
Inleiding leerlijn pediatrie
Psychomotorische ontwikkeling 3-8jr
9u stage opdracht 1
Tweede semester:
Motorisch leren
Observatie van het kind (deel 1: kwantitatieve observatie)
9u Stage opdracht 2
Beide semesters: 18u stage
1e & 2e semester opdracht
Alle informatie en documenten voor de student worden online beschikbaar gesteld via Canvas. Ook het inleveren van opdrachten, de communicatie met de student en aankondigingen van eventuele wijzigingen en deadlines verloopt via Canvas.
Indien deadlines niet worden gerespecteerd, wordt de opdracht niet als ontvankelijk beschouwd en dus ook niet gequoteerd.
Voor de stage dienen studenten zich tijdig én correct volgens de richtlijnen (gecommuniceerd via Canvas) in te schrijven. Indien een student zich niet tijdig of correct inschrijft kan die niet meer deelnemen én wordt dit beschouwd als een onwettige afwezigheid.
Afwezigheden wegens topsportactiviteiten van de studenten met een topsportstatuut dienen bij aanvang van het semester gecoördineerd te worden door de dienst Topsport en Studie om een mogelijke alternatieve datum van WPO of vervangopdracht te voorzien.
Stages kunnen gelopen worden tijdens de blokperiode, examenperiode, lesvrije week en/ of vakantie (cfr. OER). Er is geen mogelijkheid om het onderdeel stage te lopen tussen eerste en tweede zittijd (periode juni-augustus).
Mogelijks is het dragen van een witte schort of wit werkpak vereist voor de stage. Dit wordt door de student afgesproken met de respectievelijke stageplaats
100% aanwezigheid op de stages is vereist. Bij gewettigde afwezigheid kan de stage op een ander moment ingehaald worden.
Ongewettigde afwezigheid of onvoldoende aantal uren stage op de verplichte stages betekent een 0/20 voor het desbetreffende deelcijfer en bijgevolg ook voor dit opleidingsonderdeel.
De studenten hebben inzicht in het referentiekader binnen de pediatrische kinesitherapie.
De studenten toetsen de opgedane stage-ervaringen aan nieuwe verworven kennis.
De studenten verwerven inzicht in het observeren van het bewegend kind.
De studenten verwerven kennis in de pediatrie, de psychomotorische ontwikkeling van kinderen van 3-8 jaar en basisbegrippen binnen het motorisch leren.
De studenten (h)erkennen de belangrijke link tussen perceptie en actie inzake motorisch leren en psychomotorische ontwikkeling.
De studenten verwerven inzicht in het motorisch leerproces, de factoren die dit mee kunnen beïnvloeden en waarop men dus kan inspelen bij het (aan)leren van motorische vaardigheden.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer
ZELF Stage bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:
Om geslaagd te zijn voor het vak, moet je voor elk van de 4 examenonderdelen minstens 10/20 behalen.
In het geval er een onvoldoende is op één van de examenonderdelen (d.w.z. een deelcijfer lager dan 10/20), wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en wordt de laagste van de deelscores gehanteerd als totaalscore/ eindcijfer.
Er zijn geen deelvrijstellingen mogelijk alsook geen overdracht naar volgende academiejaren. Wel voor de stage van 1ste naar 2e zittijd indien men daarvoor geslaagd is (dus bij >10/20, maar gebuisd voor de theorie luiken).
“Afwezigheid op een verplicht onderdeel van de evaluatie, leidt tot een ‘afwezig’ als resultaatcode. Ook bij het niet respecteren van vooraf gecommuniceerde deadlines, krijgt de student een ‘afwezig’ als resultaatcode voor de desbetreffende zittijd.”
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject