6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1023568ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Dit is een algemene introductie tot de praktijk van geschiedbeoefening die studenten helpt klaarstomen voor zelfstandig onderzoek. Tijdens hoorcolleges komen een reeks historische benaderingen en kwantitatieve en kwalitatieve methoden aan bod. Daarnaast gaan de studenten via opdrachten zelf aan de slag met de opgedane kennis en leren ze specifieke historische werkwijzen herkennen, analyseren en presenteren.
Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.
Studenten kunnen:
-specifieke onderzoeksmethoden in een historische studie herkennen, benoemen en kritisch evalueren.
-de link leggen tussen onderzoeksmethoden en bredere onderzoekstradities en historiografische stromingen.
-voorbeelden geven van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden en hebben inzicht in de voor- en nadelen van een specifieke aanpak.
-een onderzoeksmethode gedetailleerd beschrijven, ontleden en die specifieke aanpak beargumenteren.
-kritisch reflecteren over de kernthema’s in historisch onderzoek, zoals het idee van objectiviteit, historische waarheid en interpretatie enz.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Niet van toepassing.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (60 ECTS)
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (81 ECTS)
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de cultuurwetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (60 ECTS)
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (81 ECTS)