4 ECTS credits
120 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023692ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Gezondheidswetenschappen
Onderwijsteam
Iris Steenhout
Kurt Barbé (titularis)
Viktor-Jan De Deken
Thibo Van Doninck
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Hoorcollege
30 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

In deze cursus duiken we in de kernconcepten die veel programmeertalen delen, met een speciale focus op hun toepassing binnen data-analyse. We gebruiken R, een toonaangevende taal voor statistiek en machine learning, om deze concepten tot leven te brengen.

De cursus omvat een breed scala aan onderwerpen, zorgvuldig ontworpen om een grondige kennismaking met R en RStudio te bieden, alsook een diepgaand inzicht in datatypen, objecten, en de bouwstenen van programmeren zoals functies en scopingregels. Daarnaast verkennen we het krachtige domein van recursie en visualisatietechnieken, afgesloten met een wrap-up sessie waarbij we ruimte bieden voor vragen en antwoorden

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Cursus materiaal zal beschikbaar gesteld worden onder de vorm van begeleidende slides,, Canvas
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Cursus materiaal zal beschikbaar gesteld worden onder de vorm van begeleidende slides, Canvas
Bijkomende info

Voor de start van deze cursus is het essentieel dat de student beschikt over een basisniveau computerkennis. Vaardigheden zoals opslaan en downloaden van documenten, navigeren en lokaliseren van bestanden op de harde schijf, zoekopdrachten via zoekmachines en het begrijpen van verschillende bestandsformaten zijn cruciaal. Deze kennis vormt het fundament waarop we tijdens deze cursus verder bouwen, zodat we ons volledig kunnen concentreren op de unieke mogelijkheden die R biedt voor data-analyse en programmeren. Deze basisvaardigheden zorgt ervoor dat je de cursusinhoud vlotter kan volgen en toepassen

 

Leerresultaten

Algemene competenties

De student kan de basiscomponenten van de R programmeertaal gebruiken om eenvoudige computerprogramma's te bouwen. Hij is in staat de juiste taalelementen te selecteren en te combineren om dit te bereiken. De student begrijpt de syntaxis en semantiek van de basiselementen van de R taal en kan dit toepassen binnen een RStudio omgeving. De student leert gestructureerde code te schrijven. Dit omvat eveneens het opsplitsen van de code in kleinere functies en het gebruik van packages.

ALGEMENE COMPETENTIES

·     De basisprincipes van datarepresentaties kennen en begrijpen. De kerntechnieken voor het specificeren, ontwerpen, implementeren en valideren van code kennen en begrijpen.

·         Analytisch en probleemoplossend denken (bij programmeren staat het eindproduct centraal, maar dien je enkelvoudige stappen analytisch aan te pakken om hiertoe te komen).

·      Kennis toepassen en begrip: In staat zijn oefeningen op te lossen en vragen over de bovengenoemde onderwerpen te beantwoorden, bedoeld om het inzicht van de student te toetsen.

·       Kritisch denken: Voor alle bovengenoemde onderwerpen in staat zijn eenvoudige oefeningen op te lossen die keuzes vereisen, waarschijnlijke ontwikkelingen te voorspellen en de voor- en nadelen van verschillende benaderingen te evalueren.

·  Communicatie: Efficiënt kunnen communiceren, zowel mondeling als schriftelijk, over de bovengenoemde onderwerpen.

·        Leervaardigheden: Uitgaande van de basis die in deze cursus is verworven, in staat zijn zelfstandig een probleem te kunnen oplossen, aan de hand van evt. nieuwe libraries en geschikte functies zelf te selecteren, leren en toe te passen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het schriftelijk examen is opgedeeld in twee delen: meerkeuzevragen en open vragen, waarbij zowel de kennis van concepten, het schrijven als het interpreteren van programmacode aan bod komt.

De tussentijdse evaluatie volgt dezelfde structuur als het schriftelijke examen, echter beperkt deze zich tot de stof die tot dat moment behandeld is.

Voor de permanente evaluatie worden er drie vragen willekeurig aan studenten toegewezen. Deze vragen dienen via Canvas ingevuld te worden aan het einde van de werkcolleges. Enkel lesnota’s, slides en cheat sheet kunnen bij het oplossen van deze oefeningen gebruikt worden.

Het schriftelijk examen is een open boek examen en laat het gebruik van opengesteld materiaal toe. Studenten mogen gebruik maken van de gedrukte slides van de hoorcolleges, mits deze geen aantekeningen bevatten, en geprinte versies van de R cheat sheets die tijdens de werkcolleges beschikbaar zijn gesteld.

Let wel op: het gebruik van digitaal materiaal is niet toegestaan.

Toegestane onvoldoende:
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.


De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:

Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer.

 

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af 
te werken:

·           Schriftelijk examen met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

·           Tussentijdse evaluatie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer. Bij slagen hoeft de student dit deel niet te hernemen voor het examen. Bij niet slagen dient dit deel, ook in eerste zittijd, hernomen te worden.

·           De werkcolleges zijn verplicht en maken deel uit van de evaluatie: er is voorzien in permanente evaluatie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer. Opgelet: bij niet slagen wordt dit cijfer automatisch overgedragen naar tweede zittijd aangezien dit de medewerking en opvolging van de student tijdens de lessen meet.

 

Indien de student door overmacht (zie OER en faculteitsreglement) niet aanwezig kan zijn op het schriftelijk examen, kan een mondeling inhaalexamen georganiseerd worden.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Dit studiedeel maakt geen deel uit van vastgelegde afstudeervereisten. Het is aldus een vrij keuzevak.