5 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023694ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
De inhoud van de hoorcolleges is beknopt samengevat in een syllabus-tekst. Tijdens de lessen wordt gebruik gemaakt van aanvullende illustraties en wordt de materie uitgediept. De student neemt nota's (illustraties kunnen gevonden worden in studiehandboeken algemene biologie). De lespresentaties zijn beschikbaar op het leerplatform.
De inhoud wordt als volgt onderverdeeld:
1. De chemie van het leven - erfelijke moleculen
2. De oorsprong van het leven - de prokaryotische cellen.
3. Evolutie van de eukaryoten : cellulaire complexiteit, meercelligheid en organisatie van het genoom.
4. Voortplanting en erfelijkheid.
5. Ontwikkeling (van eicel tot mens).
6. Evolutie van de mens (van ééncellige tot mens).
Wetenschappelijke ontwikkelingen worden op de voet gevolgd, bijvoorbeeld het Humaan Genoom Project, kloneren...
In de werkcolleges worden vraagstukken over erfelijkheid uitgewerkt, en wordt er in groepsverband gewerkt aan het samenvatten en presenteren van wetenschappelijke artikels met biomedische inhoud (dit laatste niet voor Farmaceutische Wetenschappen).
Er zijn ook practische oefeningen met ondermeer microscopie (Farmaceutische Wetenschappen, Biomedische Wetenschappen).
Bijkomende inlichtingen kunnen bekomen worden bij Prof. Luc Bouwens, VUB-Campus Jette, tel. 02/477 4457, Email: luc.bouwens@vub.be
- Inzicht verwerven in de biologische basisconcepten : de moleculaire en cellulaire basis van het leven; de structuur-functie verhouding op de verschillende niveaus van organisatie van levende wezens; erfelijkheid en evolutie.
- Een algemeen overzicht hebben van de biodiversiteit, met de nadruk op het Dierenrijk, en van de evolutiegeschiedenis.
- Het basisvocabularium van de biologie kunnen gebruiken.
- Probleemoplossend kunnen werken met betrekking tot het verwerven en toepassen van biomedische kennis.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 85% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 15% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Er is een tussentijdse evaluatie voorzien als "oefenexamen". Dit dient om de student toe te laten zijn/haar studiemethode te toetsen en ook om kennis te maken met de examenvorm en aard van de vragen zoals die zullen voorkomen op het echte examen. De punten op de tussentijdse evaluatie worden meegeteld bij die van de andere WPO.
Er is een schriftelijk examen met meerkeuzevragen. Er wordt een giscorrectie door positieve scoring met standard setting toegepast. Dit betekent dat men 60% van de vragen juist moet beantwoorden om 10/20 te halen (bij 5 keuzemogelijkheden per vraag). Er worden echter geen punten afgetrokken voor foutieve antwoorden. Het examen peilt vooral naar inzicht.
De WPO (werkcolleges, oefeningen) tellen voor 15% van de punten in het eindresultaat. De WPO worden beoordeeld tijdens de WPO zelf. Wie hierop een gemiddelde quotering van minstens 10/20 haalt, wordt voor de WPO vrijgesteld in de tweede zittijd. Wie op de WPO minder dan 8/20 haalt, kan niet slagen voor het opleidingsonderdeel. Ze zijn verplicht en wie gewettigd afwezig is kan ze later inhalen.
De punten voor het WPO zijn overdraagbaar naar tweede zittijd of een volgend jaar indien het gemiddelde minstens 10/20 bedraagt. Indien 8 of 9 werd behaald voor het WPO, zijn deze punten niet overdraagbaar maar men kan slagen op het volledige opleidingsonderdeel indien er voldoende punten werden behaald in totaal (examen + WPO). Er kan een WPO-examen afgelegd worden in tweede zittijd indien minder dan 8/20 werd behaald voor de WPO.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de biomedische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de biomedische wetenschappen: Startplan