6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023695ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
In dit opleidingsonderdeel worden kennis en inzichten bijgebracht over de cellulaire en moleculaire veranderingen die optreden binnen een ziektetoestand en hoe deze zich onderscheiden van de fysiologische toestand. Onder ziektetoestand worden gerekend deze condities die zich voordoen tengevolge van genetisch wijzigingen en/of verworven wijzigingen in intra- of extracellulair milieu. Hierbij wordt vooral aandacht gegeven aan mechanismen die een aanpassing mogelijk maken en dus een pathologie vermijden, alsook factoren die een ziekteproces kunnen bevorderen. Er wordt uitgelegd hoe biochemische bepalingen en morfologisch en pathologisch onderzoek informatie kunnen geven over de moleculaire en cellulaire (fysio)pathologie met sterke nadruk op histologische en microscopische benadering . De cursus dient ook als basis voor onderricht in het ontstaan van ziekten, in de klinische diagnostiek en in het formuleren van doelstellingen in biomedisch onderzoek. Er wordt kort verwezen naar technieken die gangbaar zijn binnen het biomedisch onderzoek.
De volgende onderwerpen worden behandeld tijdens de hoorcolleges: celpathologie, inflammatie, wondheling, tumoren, omgeving en klinische laboratoria.
De theorie van de hoorcolleges wordt aangevuld met een groepswerk ‘casus’, waarin de studenten zich verdiepen in één van bovenstaande onderwerpen.
Een groot deel van de gedoceerde stof wordt ter beschikking gesteld op het leerplatform.
Contact: Prof Ilse Rooman, irooman@vub.be
Contact groepswerk: Vincent De Man, Vincent.De.Man@vub.be
De student:
- Kan de mechanismen die aan de basis liggen van een ziekteproces (celpathologie, inflammatie, wondheling, hemodynamische stoornissen, nutritionele stoornissen, tumoren) beschrijven zowel op moleculair als cellulair niveau en kan de verschillende stappen in dergelijk proces in de juiste volgorde aangeven
- Kan omgevingsfactoren in verband brengen met ziektes en/of ziekteprocessen
- Kan een stuk van een wetenschappelijk artikel dat aansluit bij de leerstof toelichten op basis van de cellulaire en moleculaire mechanismen waarnaar hierboven verwezen en kan deze in zijn eigen woorden uitleggen
- Kan benoemen welke biotechnologische, moleculaire en medische technieken kunnen toegepast worden om een gegeven mechanisme te onderzoeken, om bepaalde celtypes te identificeren en om diagnose te stellen
- Kan de problematiek van bepaalde ziektes en de relatie tot omgevingsfactoren situeren
- Kan voorbeelden opsommen om bepaalde concepten van ziektemechanismen te illustreren
Dit past binnen de brede leerresultaten van de opleiding Bachelor Biomedische Wetenschappen. De Bachelor BMW kent de structuur en functie van cellen, weefsels, organen en het menselijk lichaam als geheel en de moleculaire processen die aan de basis liggen in ziekteomstandigheden.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 90% van het eindcijfer
ZELF Groepswerk bepaalt 10% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
Schriftelijk examen met meerdere vragen (open vragen, invulvragen, meerkeuzevragen), opgesteld door de (gast)professoren van dit vak.
Het groepswerk casuïstiek wordt beoordeeld op basis van een presentatie en een samenvatting. De samenvatting wordt gecontroleerd met behulp van plagiaatdetectiesoftware. Voor de totstandkoming van de individuele quotering op het groepswerk zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment (verplicht). Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren. Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor. Het groepswerk wordt gequoteerd op xx/20, en heeft een gewicht van 10% in de quotering van het hele opleidingsonderdeel. Als een student geen peer assessment invult binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.
Afwezigheid op een examenonderdeel leidt tot de resultaatcode 'afwezig' op het geheel.
Het groepswerk casuïstiek kan niet worden hernomen in tweede zittijd. Het deelresultaat voor dit examenonderdeel wordt overgedragen naar de tweede zittijd. Het deelresultaat kan niet overgedragen worden naar het volgend academiejaar.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de biomedische wetenschappen: traject voor studenten met professioneel bachelordiploma Biomedische Laboratoriumtechnologie van de Erasmus Hogeschool Brussel