6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023695ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
‘Algemene pathologie’ opnemen houdt in dat je gelijktijdig ‘Fysiologie van de cel en de organen THEORIE’, ‘De Cel: metabolisme’ en ‘De Cel: signaaltransductie’ volgt of reeds geslaagd bent voor ‘Fysiologie van de cel en de organen THEORIE’, ‘De Cel: metabolisme’ en ‘De Cel: signaaltransductie’
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Pathologie/Moleculaire en cellulaire geneeskunde
Onderwijsteam
Ilse Rooman (titularis)
Melissa Van der Vliet
Marjolein Billen
Vincent De Man
Onderdelen en contacturen
52 contacturen Hoorcollege
Inhoud

In dit opleidingsonderdeel worden kennis en inzichten bijgebracht over de cellulaire en moleculaire veranderingen die optreden binnen een ziektetoestand en hoe deze zich onderscheiden van de fysiologische toestand. Onder ziektetoestand worden gerekend deze condities die zich voordoen tengevolge van genetisch wijzigingen en/of verworven wijzigingen in intra- of extracellulair milieu. Hierbij wordt vooral aandacht gegeven aan mechanismen die een aanpassing mogelijk maken en dus een pathologie vermijden, alsook factoren die een ziekteproces kunnen bevorderen. Er wordt uitgelegd hoe biochemische bepalingen en morfologisch en pathologisch onderzoek informatie kunnen geven over de moleculaire en cellulaire (fysio)pathologie met sterke nadruk op histologische en microscopische benadering . De cursus dient ook als basis voor onderricht in het ontstaan van ziekten, in de klinische diagnostiek en in het formuleren van doelstellingen in biomedisch onderzoek. Er wordt kort verwezen naar technieken die gangbaar zijn binnen het biomedisch onderzoek.

De volgende onderwerpen worden behandeld tijdens de hoorcolleges: celpathologie, inflammatie, wondheling, tumoren, omgevingsfactoren en drugs, en de werking van de klinische dienst anatomo-pathologie.

De theorie van de hoorcolleges wordt aangevuld met voorbeelden uit de actualiteit en met illustraties van doorbraken in wetenschappelijk onderzoek. Aan de hand van een groepswerk ‘casus’ verdiepen de studenten zich in één van bovenstaande onderwerpen.

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Robbins & Kumar: Basic Pathology, Kumar, 11de, Elsevier, 9780323790185, 2022
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Algemene Pathologie, Handouts HOC, Canvas
Bijkomende info

Een groot deel van de gedoceerde stof wordt ter beschikking gesteld op het leerplatform.

Contact: Prof Ilse Rooman, ilse.rooman@vub.be

Contact groepswerk: Vincent De Man, Vincent.De.Man@vub.be / Melissa Van der Vliet, Melissa.Van.Der.Vliet@vub.be

Leerresultaten

Algemene competenties

De student:

- Kan de mechanismen die aan de basis liggen van een ziekteproces (celpathologie, inflammatie, wondheling, hemodynamische stoornissen, nutritionele stoornissen, tumoren) beschrijven zowel op moleculair als cellulair niveau en kan de verschillende stappen in dergelijk proces in de juiste volgorde aangeven

- Kan omgevingsfactoren in verband brengen met ziektes en/of ziekteprocessen

- Kan een stuk van een wetenschappelijk artikel dat aansluit bij de leerstof toelichten op basis van de cellulaire en moleculaire mechanismen waarnaar hierboven verwezen en kan deze in zijn eigen woorden uitleggen

- Kan benoemen welke biotechnologische, moleculaire en medische technieken kunnen toegepast worden om een gegeven mechanisme te onderzoeken, om bepaalde celtypes te identificeren en om diagnose te stellen

- Kan de problematiek van bepaalde ziektes en de relatie tot omgevingsfactoren situeren

- Kan voorbeelden opsommen om bepaalde concepten van ziektemechanismen te illustreren

 

Dit past binnen de brede leerresultaten van de opleiding Bachelor Biomedische Wetenschappen. De Bachelor BMW kent de structuur en functie van cellen, weefsels, organen en het menselijk lichaam als geheel en de moleculaire processen die aan de basis liggen in ziekteomstandigheden.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 90% van het eindcijfer

ZELF Groepswerk bepaalt 10% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen luik HOC met een wegingsfactor 90 en aldus 90% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Casuïstiek met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Schriftelijk examen met meerdere vragen (open vragen, invulvragen en/of meerkeuzevragen), opgesteld door de (gast)professoren van dit vak.

Het groepswerk casuïstiek wordt beoordeeld op basis van een presentatie. Voor de totstandkoming van de individuele quotering op het groepswerk zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment (verplicht). Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren. Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor. Als een student geen peer assessment invult binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken. Bij deze evaluatieopdracht is het alleen toegestaan om generatieve AI te gebruiken als brainstormtool of als parafraseertool en als ondersteuning bij het genereren van zoektermen. De studenten zullen bij de presentatie worden getoetst op hun inhoudelijk begrip van het onderwerp.

Afwezigheid op een examenonderdeel leidt tot de resultaatcode 'afwezig' op het geheel.

Het groepswerk casuïstiek kan niet worden hernomen in tweede zittijd. Het deelresultaat voor dit examenonderdeel wordt overgedragen naar de tweede zittijd. Het kan wel worden hernomen in een volgend academiejaar.

Het deelresultaat van een examenonderdeel kan, bij een resultaat van minstens 10/20, overgedragen worden naar het volgend academiejaar. De student dient hiervoor een e-mail te sturen naar de practicumassistenten.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de biomedische wetenschappen: traject voor studenten met professioneel bachelordiploma Biomedische Laboratoriumtechnologie van de Erasmus Hogeschool Brussel