30 ECTS credits
900 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023701ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Omwille van specifieke risico’s en veiligheidsredenen, moet je geslaagd zijn voor of een vrijstelling bekomen hebben voor alvorens dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen 'bachelor Farmaceutische wetenschappen', 'Farmaceutische technologie: receptuurkunde',' Farmacotherapie van de zelfzorg', 'Farmaceutische zorg en rationeel geneesmiddelengebruik', 'Farmaceutische technologie: steriele toedieningsvormen en industriële processen (master Farmaceutische zorg - apotheker)' OF 'Industriële farmaceutische technologie (master Geneesmiddelenontwikkeling - apotheker)' 'klinische farmacologie en farmacotherapie' en 'moleculaire aangrijpingspunten en medicinale chemie' alvorens dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen. Om dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen, moet je gelijktijdig het opleidingsonderdeel ‘Geïntegreerde farmacologie en farmacotherapie II’ opnemen of moet je reeds geslaagd zijn of vrijstelling bekomen hebben voor ‘Geïntegreerde farmacologie en farmacotherapie II’.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Onderwijsteam
Pascale Petit
Stephane Steurbaut
Kristien De Paepe
Lies Leemans
Santina Gorsen
Sarah Rubens
Gunther Bal
Laurence Balencourt
Eline Tommelein (titularis)
Ellen Cogge
Joke Muyldermans
Veronique Shiwa
Emmanuela Vanmechelen
Onderdelen en contacturen
76 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
824 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het OO ‘Officinastages & casuïstiek’ vormt de brug tussen de reeds opgedane competenties in alle voorgaande jaren en de praktijkvoering van de officina-apotheker. Het opleidingsonderdeel is als volgt opgedeeld:

  • Deel 1: Officinastage (ZELF)

De student wordt onder begeleiding van zijn stagemeester vertrouwd gemaakt met de dagdagelijkse taken van de officina-apotheker binnen de officina-apotheek. Dit gebeurt onder toezicht van de Stagecommissie. Het stagereglement en de stagehandleiding beschrijven wat van de student en de stage wordt verwacht.

  • Deel 2: Casuïstiek simulatieonderwijs GIMMICS (WPO)

Gedurende de blokweek en de examenperiode van de eerste zittijd, vindt Groningen Institute Model for Management in Care Services (GIMMICS) plaats. GIMMICS is een apotheek simulatie-omgeving waarbinnen de student getraind en geëvalueerd wordt op inhoudelijke kennis, communicatie, wetgeving, sociale zekerheid en deontologie.

  • Deel 3: Casuïstiek via stageschrift (ZELF)

De studenten maken een schriftelijke neerslag ter verslaggeving van Deel 1. De opdrachten worden weergegeven in het stagereglement en -handleiding.

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Stagereglement en -handleiding, kenniscompetentiedocument
Cursustekst (Vereist) : Cursussen van de verschillende basisvakken van de opleiding
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Naslagwerken/ databanken / websites: Martindale, GecommentarieerdeGeneesmiddelenrepertorium, Adviezen vr zelfzorg, Europ Farmacopee, Nat Formularium VI, Therap Magistraal Formularium, Comp Farma, Com medicatiebewaking, Phil, FAGG, website, Med complete
Bijkomende info

Studenten en stagemeesters hebben verschillende mogelijkheden (persoonlijk, telefonisch, e-mail) om vragen te stellen. Dit kan zowel vóór, tijdens en na de stage aan de titularis van het opleidingsonderdeel, de verantwoordelijken voor de verschillende opdrachten of de stagecoördinator.

Leerresultaten

ALGEMENE COMPETENTIES

Academische leerresultaten

  1. De student is competent in het uitvoeren van de taken van een officina-apotheker. Het competentieprofiel van de apotheker staat beschreven in de stagehandleiding en het kenniscompetentiedocument.
  2. De student kan op zichzelf of aan de hand van een groepsdiscussie komen tot een concrete aanpak voor een moeilijk farmacotherapeutisch probleem. Dit kan gaan om een magistrale bereiding, gepolymediceerde patiënt, etc.

Maatschappelijke leerresultaten

  1. De student is zich bewust van de maatschappelijke rol die de apotheker opneemt ten opzichte van patiënten
  2. De student is zich bewust van de maatschappelijke rol die de apotheker opneemt in multidisciplinaire teams

Persoonlijke leerresultaten

  1. De student kan eigen inzichten toetsen aan die van anderen en kan zijn eigen functioneren binnen een groep evalueren en beschrijven. De student kan structurele feedback geven aan medestudenten.
  2. De student kan reflecteren over het eigen functioneren binnen een professioneel team en hierover mondeling en schriftelijk communiceren. De student kan ook gekregen feedback verwerken en constructief gebruiken.
  3. De student kan verantwoordelijkheid opnemen voor het eigen leerproces en getuigt van een attitude tot levenslang leren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Schriftelijk bepaalt 25% van het eindcijfer

ZELF Stage bepaalt 5% van het eindcijfer

ZELF Verslag bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Stage-examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: • Deel 5: afsluitend stage-examen
    Mondeling examen (50%)
    Opgelet: Een volgende zittijd is mogelijk voor al deze delen, behalve voor deel 1D (“Evaluatie stagemeester”) en deel 2 (GIMMICS). Niet slagen voor één van deze onderdelen betekent een onmiddellijke verwijzing naar het volgend academiejaar.

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • PE Kennistoetsen met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: • Deel 4: Permanente evaluatie
    o Kennistoetsen doorheen het academiejaar (25% van totale punt - gemiddelde van kennistoetsen).
    Opgelet:
    Een gemiddelde score van ≥10/20 en pass op alle onderdelen van de stage (Deel 1), casuïstiek (Deel 2 en 3) en permanente evaluatie (Deel 4) zijn noodzakelijk om toegang te krijgen tot het afsluitend stage-examen.
    Een score <10/20 op minstens één van de delen resulteert in een eindscore die gelijk is aan de laagst behaalde score.

Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Stage+GIMMICS met een wegingsfactor 5 en aldus 5% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: • Deel 1: Stage
    o 1A. Voltooiing 988 uren voor deadlines (pass/fail)
    o 1B. Voltooiing alle stage-activiteiten (zie stagereglement) (pass/fail)
    o 1C. Actieve deelname stageproject (pass/fail)
    o 1D. Evaluatie stagemeester (5% van totale punt)
    • Deel 2: Casuïstiek simulatieonderwijs GIMMICS
    o 2A. Aanwezigheid GIMMICS (pass/fail)
    o 2B. Goede attitude en geen herhaaldelijke niet-tolereerbare fouten tijdens GIMMICS (pass/fail)
    Opgelet:
    Een gemiddelde score van ≥10/20 en pass op alle onderdelen van de stage (Deel 1), casuïstiek (Deel 2 en 3) en permanente evaluatie (Deel 4) zijn noodzakelijk om toegang te krijgen tot het afsluitend stage-examen.
    Een score <10/20 op minstens één van de delen resulteert in een eindscore die gelijk is aan de laagst behaalde score.

Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Stageschrift met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: • Deel 3: Casuïstiek stageschrift
    o 3A. Tijdige indiening van een volledig stageschrift (pass/fail)
    o 3B. Kwaliteit stageschrift (20% van totale punt)
    Opgelet:
    Een gemiddelde score van ≥10/20 en pass op alle onderdelen van de stage (Deel 1), casuïstiek (Deel 2 en 3) en permanente evaluatie (Deel 4) zijn noodzakelijk om toegang te krijgen tot het afsluitend stage-examen.
    Een score <10/20 op minstens één van de delen resulteert in een eindscore die gelijk is aan de laagst behaalde score.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën: 

  • Deel 1: Stage 
    • 1A. Voltooiing 988 uren voor deadlines (pass/fail)
    • 1B. Voltooiing alle stage-activiteiten (zie stagereglement) (pass/fail)
    • 1C. Actieve deelname stageproject (pass/fail)
    • 1D. Evaluatie stagemeester (5% van totale punt)
  • Deel 2: Casuïstiek simulatieonderwijs GIMMICS
    • 2A. Aanwezigheid GIMMICS (pass/fail)
    • 2B. Goede attitude en geen herhaaldelijke kritieke fouten tijdens GIMMICS (pass/fail)
  • Deel 3: Casuïstiek stageschrift
    • 3A. Tijdige indiening van een volledig stageschrift (pass/fail)
    • 3C. Kwaliteit stageschrift (20% van totale punt)
  • Deel 4: Permanente evaluatie
    • Kennistoetsen doorheen het academiejaar (25% van totale punt - gemiddelde van kennistoetsen).

Opgelet:
Een gemiddelde score van ≥10/20 en pass op alle onderdelen van de stage (Deel 1), casuïstiek (Deel 2 en 3) en permanente evaluatie (Deel 4) zijn noodzakelijk om toegang te krijgen tot het afsluitend stage-examen. Een score <10/20 op minstens één van de delen resulteert in een eindscore die gelijk is aan de laagst behaalde score. 

  • Deel 5: afsluitend stage-examen 
    • Mondeling examen (50%)

Opgelet: Een volgende zittijd is mogelijk voor al deze delen, behalve voor deel 1D (“Evaluatie stagemeester”) en deel 2 (GIMMICS). Niet slagen voor één van deze onderdelen betekent een onmiddellijke verwijzing naar het volgend academiejaar. 

Aanvullende informatie

  • Deel 1: stage 
    • Studenten die de 988 uren officinastage nog niet hebben voltooid voor de 1ste zittijd maar voor wie het haalbaar is de resterende uren tijdens het zomerreces af te werken, kunnen hun stage afwerken tijdens het zomerreces. 
    • Studenten die 988 uren officinastage hebben voltooid maar niet geslaagd zijn voor het deel stage in de apotheek krijgen geen tweede examenkans in het desbetreffende academiejaar. Dit betekent een onmiddellijke verwijzing naar het volgend academiejaar. De stagecommissie bepaalt op individueel niveau hoeveel extra uren officinastage gelopen moeten worden vooraleer toegang kan verleend worden tot het afsluitend stage-examen. 
    • Een onwettige afwezigheid opgemerkt tijdens een (onaangekondigd) stagebezoek leidt tot het niet behalen van dit deel en een onmiddellijke verwijzing naar het volgend academiejaar. De stagecommissie bepaalt op individueel niveau hoeveel extra uren officinastage gelopen moeten worden.
    • Indien de student door zijn gedragingen blijk heeft gegeven van ongeschiktheid voor de uitoefening van een beroep waartoe de opleiding die hij volgt, hem opleidt, kan de stage vroegtijdig beëindigd worden conform ART 119 van het OER.
  • Deel 2: Casuïstiek simulatieonderwijs GIMMICS
    • Een onwettige afwezigheid tijdens GIMMICS leidt tot het niet behalen van dit deel. 
    • In het geval van een gewettigde afwezigheid gedurende maximaal de helft van GIMMICS, zal de student alle gemiste uren dienen in te halen via stage-uren. 
    • Een gewettigde afwezigheid van meer dan 50% van de duur van GIMMICS leidt tot een fail op deel 2.
    • Attitude tijdens GIMMICS wordt geëvalueerd via peer-evaluatie. De studenten evalueren elkaars functioneren binnen de groep via een online platform. Een herhaaldelijke negatieve beoordeling ondanks gegeven feedback leidt tot het niet behalen van GIMMICS. De evaluatie procedure wordt toegelicht aan de start van GIMMICS. De stagecommissie heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om het resultaat van de peer-assessment te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.
    • Kritieke fouten worden toegelicht aan de start van GIMMICS.
    • Het niet behalen van GIMMICS betekent verwijzing naar een volgend academiejaar. Omdat in het opleidingsonderdeel verschillende vaardigheden worden getest, kan dit niet in tweede zittijd geëvalueerd worden: een groot deel van de opzet en doelstellingen van dit opleidingsonderdeel zou hiermee verloren gaan.
  • Deel 3: Casuïstiek – Stageschrift 
    • De deadline voor indiening van het stageschrift wordt in het begin van het academiejaar gecommuniceerd. Een laattijdige indiening van het stageschrift leidt tot een nulscore zonder feedback.
    • De kwaliteit van de opdrachten van het stageschrift wordt enerzijds beoordeeld op basis van de gedoceerde vereisten voor een “kwalitatief evaluatie en reflectieverslag” en anderzijds op de volledigheid en inhoudelijke correctheid van de opdrachten.
    • Het niet behalen van deel 3 betekent dat de student een extra taak moeten indienen voor de volgende zittijd bovenop (een gereviseerde versie van) de originele opdrachten.
    • Het gebruik van generatieve AI is toegestaan voor deze evaluatietaak. Generatieve AI kan op elke manier worden gebruikt om deze evaluatietaak te voltooien. Elk gebruik van generatieve AI moet echter wel correct worden geciteerd (zie referentielijst AI).
  • Deel 4: Permanente evaluatie 
    • Tijdens het academiejaar worden meerdere kennistoetsen georganiseerd.
    • Een onwettige afwezigheid leidt tot het niet behalen van dit deel. 
    • In het geval van een gewettigde afwezigheid, dient de student de toets in te halen op een later tijdstip. Het onderwijsteam legt deze nieuwe datum vast.
    • Deze meerkeuze-evaluaties zullen gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er  worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen. De cesuur voor het examen en de exacte omzettingstabel zal tijdig op Canvas en in de exameninstructies gecommuniceerd worden. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen over eventuele puntenaftrek.
  • Deel 5: Afsluitend stage-examen 
    • Het afsluitend stage-examen wordt afgenomen door drie professoren, omtrent de gespecifieerde onderwerpen: 
      • Prof. Steurbaut Stephane: Algemene geneesmiddelenkennis met bijzondere aandacht voor de farmaceutisch zorgaspecten.
      • Prof. De Paepe Kristien: Farmaceutische technologie met bijzondere aandacht voor het maken van een magistrale bereiding en de wetgeving van de grondstoffen (maximale dosissen/etikettering).
      • Prof. Tommelein Eline: Het uitvoeren van een medicatienazicht met bijzondere aandacht voor geïntegreerde en toegepaste farmacologie en farmacotherapie. Praktijktoepassingen binnen de officina-apotheek.
    • Een score <10/20 door één van deze professoren houdt in dat de drie scores niet worden uitgemiddeld. De eindscore is gelijk aan de laagst behaalde score. Dit leidt tot doorverwijzing naar de volgende zittijd.  Er worden geen vrijstellingen toegekend voor onderdelen van het stage-examen.

De termijn voor het overmaken van attesten voor gewettigde afwezigheid bedraagt maximaal 5 kalenderdagen na de start van de afwezigheid.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de farmaceutische zorg: Standaard traject NIEUW
Master in de geneesmiddelenontwikkeling: apotheker
Master in de geneesmiddelenontwikkeling: apotheker