4 ECTS credits
120 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023703ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Geïntegreerde farmacologie en farmacotherapie I’ gevolgd, alvorens ‘ Geïntegreerde farmacologie en farmacotherapie II’ op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Onderwijsteam
Stephane Steurbaut
Kristien De Paepe
Santina Gorsen
Sarah Rubens
Gunther Bal
Eline Tommelein (titularis)
Ellen Cogge
Onderdelen en contacturen
18 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
72 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In het opleidingsonderdeel ‘Geïntegreerd practicum farmacologie & farmacotherapie’ leert de student eerder vergaarde kennis uit verschillende opleidingsonderdelen aangevuld met nieuwe informatie, te integreren binnen real-life praktijkcasussen. Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden via blended learning en is cyclisch opgebouwd:
 

  1. Elke student ontvangt basismateriaal dat via zelfstudie herhaald of doorgenomen kan worden
  2. Elke student wordt net voor aanvang van elke WPO sessie geëvalueerd betreffende het onderwerp van de WPO sessie
  3. Tijdens de WPO sessie werken de studenten in kleine groep rond casussen betreffende het onderwerp van de WPO sessie
  4. Na afronden van de WPO sessie wordt het thema van de volgende WPO sessie bekend gemaakt en start de cyclus opnieuw. 

Het opleidingsonderdeel bevat zes cycli.
 

Bijkomende info

/

Leerresultaten

ALGEMENE COMPETENTIES

Dit opleidingsonderdeel beoogt de studenten de nodige skills te geven in de geïntegreerde aanpak van praktijkcasussen.

Academische leerresultaten

  1. De student ontwikkelt een grondig begrip van de farmacologische principes, mechanismen en processen die ten grondslag liggen aan de werking van geneesmiddelen in het lichaam.
  2. De student is in staat om farmacotherapeutische richtlijnen kritisch te analyseren en te interpreteren, rekening houdend met drug-disease interacties en drug-drug interacties.
  3. De student leert linken leggen tussen kennis en vaardigheden uit verschillende voorafgaande opleidingsonderdelen.
  4. De student leert hoe praktijkcasussen te benaderen, te analyseren en eventuele geneesmiddel gebonden problemen te identificeren en een voorstel tot oplossing te formuleren.

Maatschappelijke leerresultaten

  1. De student kan aandachtspunten en/of oplossingen van geneesmiddel gebonden problemen efficiënt communiceren naar de patiënt en andere zorgverleners. 
  2. De student is zich bewust van ethische dilemma's en maatschappelijke kwesties met betrekking tot het gebruik van geneesmiddelen, zoals toegang tot medicijnen, medicatiekosten en farmaceutische regelgeving.

Persoonlijke leerresultaten

  1. De student leert samenwerken binnen een groep.
  2. De student leert eigen inzichten te toetsen aan die van anderen en kan zijn eigen functioneren binnen een groep beschrijven.
  3. Door samen te werken met anderen en verschillende perspectieven te integreren, ontwikkelt de student het vermogen om flexibel te denken en effectieve farmacotherapeutische oplossingen te vinden die rekening houden met verschillende standpunten en behandelmogelijkheden.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanent Evaluation met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën: Evaluatiedeel A “Aanwezigheid en algemene attitude tijdens de WPO-sessies”, Evaluatiedeel B “Permanente evaluatie van de WPO-sessies” en evaluatiedeel C “Schriftelijk examen”. 


Evaluatiedeel A: Aanwezigheid tijdens de WPO-sessies is verplicht. Afwezigheid moet gewettigd worden via een officieel document: PASS/FAIL

  • Een onwettige afwezigheid tijdens het WPO leidt tot het niet behalen van evaluatiedeel A. 
  • In het geval van een gewettigde afwezigheid gedurende maximaal twee WPO-sessies, dient de student de test voorafgaand aan de gemiste WPO-sessies op een ander moment tijdens het semester in te halen.
  • Een gewettigde afwezigheid gedurende meer dan twee WPO-sessies leidt tot het niet behalen van evaluatiedeel A. 
  • Attitude tijdens het WPO wordt geëvalueerd via peer-evaluatie. De studenten evalueren elkaars functioneren binnen de groep via een online platform. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om het resultaat van de peer-assessment te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.
  • Het niet behalen van evaluatiedeel A betekent verwijzing naar een volgend academiejaar. Omdat in het opleidingsonderdeel verschillende vaardigheden worden getest, kan dit niet in tweede zittijd geëvalueerd worden: een groot deel van de opzet en doelstellingen van dit opleidingsonderdeel zou hiermee verloren gaan.

Evaluatiedeel B: Permanente schriftelijke evaluatie van de WPO-sessies (50%)

  • Elke student wordt net voor aanvang van elke WPO sessie schriftelijk geëvalueerd betreffende het onderwerp van de WPO sessie. Het eindresultaat is het gemiddelde van de afgelegde testen.
  • Deze meerkeuze-evaluaties zullen gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er  worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen. De cesuur voor het examen en de exacte omzettingstabel zal tijdig op Canvas en in de exameninstructies gecommuniceerd worden. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen over eventuele puntenaftrek.
  • Het niet behalen van evaluatiedeel B betekent een verwijzing naar de tweede zittijd waarbij alle testen binnen Evaluatiedeel B dienen hernomen te worden.

Evaluatiedeel C: Het schriftelijk examen (50%)

  • Het schriftelijk examen bestaat uit een evaluatie van de basiskennis omtrent de thema’s die aan bod kwamen in de WPO-sessies alsook de aanpak van praktijkcasussen over thema’s die aan bod kwamen in de WPO-sessies.
  • Het niet behalen van evaluatiedeel C betekent een verwijzing naar de tweede zittijd waarbij enkel Evaluatiedeel C dient hernomen te worden.

Het niet behalen van enkel evaluatiedeel B of C in tweede zittijd betekent een verwijzing naar volgend academiejaar waarbij enkel evaluatiedeel B en C dient hernomen te worden.
 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de farmaceutische zorg: Standaard traject NIEUW
Master in de geneesmiddelenontwikkeling: apotheker
Master in de geneesmiddelenontwikkeling: apotheker