5 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023712ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om te kunnen inschrijven voor "Anatomie van organen en embryologie" moet men geslaagd zijn voor "Anatomie van het bewegingsstelsel" en moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor "Praktische vaardigheden anatomie".
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Snijdende klinische wetenschap
Onderwijsteam
Herman Tournaye (titularis)
Johan De Mey
Daniel Jacobs-Tulleneers-Thevissen
Onderdelen en contacturen
50 contacturen Hoorcollege
4 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
2 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

1. ANATOMIE VAN DE ORGANEN
HOC: De meest relevante anatomische structuren van de thorax en het abdomen, belangrijk voor de latere medische praktijk, worden bestudeerd. Eenvoudige klinische voorbeelden uit de praktijk illustreren de opgebouwde kennis. Hiervoor worden video-opnames geregistreerd tijdens thoracoscopische- en laparoscopische ingrepen gebruikt.
Practicum: Wordt ondersteund door de practica van het vak 'Praktische vaardigheden anatomie'. Tijdens de practica van het vak 'Praktische vaardigheden anatomie' worden er demonstraties op voorgeprepareerde stukken en kunstofmodellen aangeboden, zodoende de theoretisch verworven kennis te toetsen aan de werkelijkheid. Zelfstudie onder deskundige begeleiding wordt gestimuleerd.

2. RADIOANATOMIE:
HOC: Basisbegrippen van medische beeldvorming; studie van de voornaamste anatomische structuren via beeldvorming.
WPO: De in de HOC verworven kennis wordt in de WPO met praktische voorbeelden ondersteund. 

3. EMBRYOLOGIE:
HOC er wordt aandacht besteed aan de normale ontwikkeling van het organisme en aan de stoornissen die daarbij kunnen optreden. Hierbij wordt verder aandacht besteed aan de genetische,
hormonale en omgevingsvariabelen, die de proliferatie en differentiatie van cellen kunnen beïnvloeden en aldus kunnen leiden tot aangeboren afwijkingen. Trefwoorden: sex-determinatie, gametogenese, bevruchting, embryo, gastrulatie, neurulatie, asvorming, morfogenen, organogenese, congenitale afwijking. 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Lesmateriaal (powerpoint presentaties), Canvas
Cursustekst (Vereist) : Embryologie en ontwikkelingsbiologie, (geneesk), Tournaye, VUB, 2220170005799, 2018
Handboek (Aanbevolen) : Prometheus 3 delen, Algemene anatomie en bewegingsapparaat, M Schuncke, E Sculte, U SChumacher, 4de druk, Springer Media B.V, 9789036819053, 2017
Handboek (Aanbevolen) : Sesam atlas van de anatomie (3 delen), Werner Platzer, 22e druk, ThiemeMeulenhoff, 9789006951981, 2011
Praktisch cursusmateriaal (Aanbevolen) : Radioanatomie: studiemateriaal over de wijze hoe medische beeldvorming tot stand komt is aanwezig
Praktisch cursusmateriaal (Aanbevolen) : Preparaten van menselijk kadavermateriaal zijn ter beschikking in de snijzaal
Handboek (Aanbevolen) : Sobotta atlas van de menselijke anatomie - cassette, 3 delen en tabellenboek, Sobotta - Paulsen - Waschke , 5de, Bohn Stafleu van Loghum, 9789036822428, 2018
Handboek (Aanbevolen) : Clinical Oriented Anatomy, Moore, Dalley en Agur, 9de, Wolters Kluwer Lippincott Williams & Wilkins, 9781975154127, 2022
Bijkomende info

/

Leerresultaten

Algemene competenties

1. ANATOMIE VAN DE ORGANEN en RADIO ANATOMIE
De student kent de anatomie van het hart en ademhalingsstelsel, het spijsverteringsstelsel en de uro-genitale tractus.

De student heeft inzicht in de driedimensionale opbouw van de organen. Hij/zij kan de verschillende structuren, die tijdens de cursus aan bod zijn gekomen, herkennen en benoemen.

De student heeft inzicht in de functionele anatomie van de organen. Hij/zij kent de verschillende orgaansystemen en hun onderlinge samenhang.

De student weet dat er normale variatie bestaat in het menselijk lichaam en kan hier implicaties voor het medisch handelen uit afleiden.

De student kent de basisbegrippen van de beeldvorming en kan de menselijke anatomie beschrijven aan de hand van medische beeldvorming.

De student correleert normale bevindingen van beeldvorming met de driedimensionale anatomie.

2. EMBRYOLOGIE
De student heeft inzicht in de aanmaak van voortplantingscellen en de bevruchting

De student begrijpt hoe de genetische informatie wordt vertaald in de contouren van het bouwplan van een embryo, de differentiatie van weefsels, de vorming van organen en de uitgroei van het embryo tot een volwassen individu.

De student kan verklaren hoe verstoringen in de bovengenoemde processen kunnen leiden tot ziekten met een ontregeling van celgroei of celdifferentiatie en tot erfelijk bepaalde ontwikkelingsstoornissen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Anatomie van organen met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: (prof. D. Jacobs-Tulleneers-Thevissen)
  • RadioAnatomie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: (prof. J. De Mey)
  • Embryologie met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: (prof. H. Tournaye) In de 2e zittijd wordt dit examen mondeling afgenomen

Aanvullende info mbt evaluatie

Dit studiedeel wordt in drie delen geëvalueerd:

  • Schriftelijk examen over het deel anatomie van de organen (40%)
  • Schriftelijke examen over het deel radio-anatomie van de organen (20%)
  • Schriftelijk examen over het deel embryologie en organogenese (40%). Dit deel wordt in tweede zittijd mondeling geëvalueerd. 

Tijdens de hele duur van het examen moeten rugzakken, jassen, GSM's en andere elektronica (inclusief smart watches) ofwel vooraan in het auditorium gelegd worden of in de vestiaire achtergelaten. Indien een student betrapt wordt op het bezit van deze voorwerpen tijdens het examen wordt artikel 118 van het OER toegepast. 

Het eindcijfer wordt als volgt bepaald:

  • Er wordt een gewogen gemiddelde gemaakt op voorwaarde dat de student voor elk van de drie onderdelen een credit, dus minstens 50% haalt.
  • Indien de student voor ten hoogste één van de drie onderdelen een cijfer tussen 40 en 49% haalt, wordt afgeweken van het gewogen gemiddelde. Er wordt dan 1/20 in mindering gebracht op het gewogen gemiddelde.
  • Indien de student voor meer dan één van de drie onderdelen een cijfer tussen 40 en 49% haalt, is het eindcijfer voor het gehele studiedeel gelijk zijn aan dat van het laagste resultaat.
  • Bij een cijfer van 39% of lager op één of meer onderdelen is het eindcijfer voor het gehele studiedeel gelijk zijn aan dat van het laagste resultaat.

Overdracht van deelpunten naar de tweede zittijd is mogelijk op voorwaarde dat er 10/20 op dat onderdeel behaald werd. Indien de student gebruik wenst te maken van deze overdracht, dient hij contact op te nemen met de titularis voor 15 juli. De deelpunten kunnen mits toestemming van de titularis overgedragen worden naar het volgende academiejaar. Indien de student een overdracht van deelpunten wenst, dient de student dit per mail aan de titularis aan te vragen voor 18 oktober. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geneeskunde: Standaard traject (6 jaar)