5 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023717DNR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend master niveau.
HEMATOLOGIE
- Deel I 'Basis Hematologie' gaat over de diagnose, de differentiaal diagnose en (in beperkte mate) de behandeling van de belangrijkste afwijkingen van de hematologische parameters, wat de bloedcellen betreft.
- Deel II 'Stolling' gaat over de diagnose/differentiaal diagnose van stollingsafwijkingen en trombofilie
- Deel III 'Hemato-oncologie' gaat over de hemato-oncologie (sommige stukken worden al in deel I besproken omdat ze daar relevant zijn in de bespreking van de afwijkingen van de hematologische parameters)
NEFROLOGIE:
-klinische omschrijving van begrip nierfunctie en nierinsufficientie.
-Gebruik van aanvullende onderzoeken in de oppunsteling van nieraandoeningen (proteïnurie, microscopisch urine onderzoek, nierbiopt,enz...)
-Chronische en acute nierinsufficiëntie.
-Het nefrotisch syndroom
-Beschrijving van nierziekten: glomerulaire aandoeningen, interstitiele aandoeningen, erfelijke nierziekten, secundaire nierziekten (diabetes, myeloma, lupus, vasculitis, enz); vasculaire nieraandoeningen;
-begrippen van behandeling en preventie
-Behandeling van terminale nierinsufficientie: moderne benadering van dit probleem
-Fysiopathologie, aanpak en preventieve behandeling van nierlithiase
ARTERIELE HYPERTENSIE:
-Epidemiologie van de hypertensie
-Essentiële en secundaire hypertensie
-Op evidentie gebaseerde diagnose en behandeling van hypertensie
/
Dit OO draagt expliciet bij tot volgende competenties van de Artsopleiding:
Algemeen
I Werken aan verdieping kennis
De student heeft inzicht in vereiste medische kennis t.a.v. een klinisch probleem
II Evalueren van wetenschappelijke relevantie
Het bestuderen van de meest recente literatuur ter zake geeft de student de wetenschappelijke achtergrond . De student zal in staat zijn om nieuwe literatuur op te zoeken, te analyseren, en te integreren in de reeds besproken cursus.
Vakspecifiek
III Probleemoplossend denken
De student zal in staat zijn specifieke problemen te herkennen eigen aan het vakdomein van de Interne geneeskunde
IV Onderbouwen van medische expertise
-De student zoekt doelmatig, gericht en snel, op in medisch wetenschappelijke bronnen
-stelt vragen rond kwaliteit van gebruikte medisch wetenschappelijke bronnen
-past wetenschappelijke informatie adequaat toe in praktijk (toepassing tijdens de stages)
-De student maakt gebruik van informatietechnologie om
• patiëntenzorg (en praktijk functioneren) te optimaliseren (EBM)
• "life long learning" te stimuleren (medische gegevensbanken)
V Maatschappelijk handelen
-De student heeft inzicht in de kosten die het medisch handelen (diagnose en behandeling van ziektebeelden, behandeld in deze cursus) met zich meebrengen voor de maatschappij, de patiënt zelf en de arts
-De student herkent de psychosociale, economische en biologische aspecten die de gezondheid van de patiënt beïnvloeden en zal consequent preventief werken aan de bevordering van de gezondheid (primaire en secundaire preventie van ziekten)
Doelstellingen:
Op het einde van de cursus kent de student de meest prevalente ziektebeelden met hun diagnostische en therapeutische strategieën in de nefrologie, endocrinologie, de hypertensie, ziekten van bloed en bloedvormende organen..
De student leert deze kennis bijsturen door de nieuwe gegevens uit translationeel en toegepast klinisch onderzoek.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Het eindcijfer wordt als volgt bepaald:
Er wordt een gewogen gemiddelde van de verschillende onderdelen (hematologie, nier, AHT) gemaakt op voorwaarde dat de student voor elk van de onderdelen minstens 8/20 haalt. Indien de student voor één van de onderdelen een cijfer lager dan 8/20 haalt, is het eindcijfer voor het gehele studiedeel gelijk aan het laagste cijfer.
Het deelresultaat van een examenonderdeel wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, overgedragen naar de tweede zittijd, op voorwaarde dat het gewogen gemiddelde minstens 12/20 bedraagt. In dit geval (dus enkel indien de student het credit niet behaalde), kan de student die het examenonderdeel toch wenst te hernemen, een e-mail sturen naar de titularis uiterlijk voor aanvang van de tweede zittijd. Eenmaal de student gemeld heeft dat hij wil afzien van zijn deelcijfer, verliest hij onherroepelijk dit deelcijfer. Een deelresultaat wordt niet overgedragen naar een volgend academiejaar.
Afwezigheid op een examenonderdeel leidt tot een 0.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geneeskunde: Standaard traject ma gk 3 jr