5 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023717DNR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend master niveau.
HEMATOLOGIE
- Deel I 'Basis Hematologie' gaat over de diagnose, de differentiaal diagnose en (in beperkte mate) de behandeling van de belangrijkste afwijkingen van de hematologische parameters, wat de bloedcellen betreft.
- Deel II 'Stolling' gaat over de diagnose/differentiaal diagnose van stollingsafwijkingen en trombofilie
- Deel III 'Hemato-oncologie' gaat over de hemato-oncologie (sommige stukken worden al in deel I besproken omdat ze daar relevant zijn in de bespreking van de afwijkingen van de hematologische parameters)
NEFROLOGIE:
-klinische omschrijving van begrip nierfunctie en nierinsufficientie.
-Gebruik van aanvullende onderzoeken in de oppunsteling van nieraandoeningen (proteïnurie, microscopisch urine onderzoek, nierbiopt,enz...)
-Chronische en acute nierinsufficiëntie.
-Het nefrotisch syndroom
-Beschrijving van nierziekten: glomerulaire aandoeningen, interstitiele aandoeningen, erfelijke nierziekten, secundaire nierziekten (diabetes, myeloma, lupus, vasculitis, enz); vasculaire nieraandoeningen;
-begrippen van behandeling en preventie
-Behandeling van terminale nierinsufficientie: moderne benadering van dit probleem
-Fysiopathologie, aanpak en preventieve behandeling van nierlithiase
ARTERIELE HYPERTENSIE:
- Epidemiologie en diagnose van arteriële hypertensie
- Pathogenese en pathofysiologie van van arteriële hypertensie
- Behandeling van arteriële hypertensie
/
Dit OO draagt expliciet bij tot volgende competenties van de Artsopleiding:
Algemeen
I Werken aan verdieping kennis
De student heeft inzicht in vereiste medische kennis t.a.v. een klinisch probleem
II Evalueren van wetenschappelijke relevantie
Het bestuderen van de meest recente literatuur ter zake geeft de student de wetenschappelijke achtergrond . De student zal in staat zijn om nieuwe literatuur op te zoeken, te analyseren, en te integreren in de reeds besproken cursus.
Vakspecifiek
III Probleemoplossend denken
De student zal in staat zijn specifieke problemen te herkennen eigen aan het vakdomein van de Interne geneeskunde
IV Onderbouwen van medische expertise
-De student zoekt doelmatig, gericht en snel, op in medisch wetenschappelijke bronnen
-stelt vragen rond kwaliteit van gebruikte medisch wetenschappelijke bronnen
-past wetenschappelijke informatie adequaat toe in praktijk (toepassing tijdens de stages)
-De student maakt gebruik van informatietechnologie om
• patiëntenzorg (en praktijk functioneren) te optimaliseren (EBM)
• "life long learning" te stimuleren (medische gegevensbanken)
V Maatschappelijk handelen
-De student heeft inzicht in de kosten die het medisch handelen (diagnose en behandeling van ziektebeelden, behandeld in deze cursus) met zich meebrengen voor de maatschappij, de patiënt zelf en de arts
-De student herkent de psychosociale, economische en biologische aspecten die de gezondheid van de patiënt beïnvloeden en zal consequent preventief werken aan de bevordering van de gezondheid (primaire en secundaire preventie van ziekten)
Doelstellingen:
Op het einde van de cursus kent de student de meest prevalente ziektebeelden met hun diagnostische en therapeutische strategieën in de nefrologie, endocrinologie, de hypertensie, ziekten van bloed en bloedvormende organen..
De student leert deze kennis bijsturen door de nieuwe gegevens uit translationeel en toegepast klinisch onderzoek.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Schriftelijk gesloten boek examen aan het einde van het tweede semester.
Het schriftelijk examen omvat 3 onderdelen: 1) Hematologie, 2) Nefrologie, 3) Arteriële Hypertensie. Elk onderdeel wordt gescoord op 20.
Het eindresultaat van het examen wordt berekend op basis van een gewogen gemiddelde met bijdrage van de verschillende onderdelen met 44% (Hematologie), 40% (Nefrologie) en 16% (Arteriële Hypertensie) tot het eindresultaat.
Het gewogen gemiddelde wordt gemaakt onder de volgende voorwaarden:
• De student behaalt op elk onderdeel ten minste 40% (8/20). Indien de student op één of meerdere onderdelen een resultaat van minder dan 40% behaalt, is het eindresultaat van het examen gelijk aan het laagste deelresultaat.
• De student behaalt op minimum 2 van de 3 onderdelen ten minste 50% (10/20). Indien de student op meerdere onderdelen een resultaat van minder dan 50% behaalt, is het eindresultaat van het examen gelijk aan het laagste deelresultaat.
Indien aan deze voorwaarden wordt voldaan, wordt het gewogen gemiddelde berekend (eindresultaat = deelresultaat Hematologie x 0.44 + deelresultaat Nefrologie x 0.4 + deelresultaat Hypertensie x 0.16). Een gewogen gemiddelde van ≥10/20 is nodig om te slagen in het examen.
Voor wie niet geslaagd is voor het opleidingsonderdeel, wordt overdracht van deelpunten tussen twee zittijden toegestaan voor die onderdelen waarvoor de student minstens 10/20 behaalt. Deelresultaten van ≥10/20 worden automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. De student die deze examenonderdelen toch wenst te hernemen, stuurt een e-mail naar de titularis, uiterlijk voor aanvang van de tweede zittijd. Eenmaal de student gemeld heeft dat hij wil afzien van zijn deelcijfer, verliest hij onherroepelijk de overdracht van dit deelresultaat naar de tweede zittijd.
Deze overdracht van deelresultaten wordt enkel toegestaan tussen zittijden binnen eenzelfde academiejaar. Overdracht van punten naar een volgend academiejaar wordt niet toegestaan, ook al zijn er legitieme redenen voor niet-deelname aan een zittijd in het lopend academiejaar. Indien een student na de tweede zittijd niet slaagt volgens de bovengenoemde criteria moet hij in het volgende academiejaar dus alle onderdelen van het opleidingsonderdeel opnieuw afleggen.
Het is niet toegestaan om generatieve AI te gebruiken om output te genereren met betrekking tot de evaluatieopdracht.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geneeskunde: Standaard traject ma gk 3 jr