6 ECTS credits
179 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023719ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Snijdende klinische wetenschap
Onderwijsteam
Jan Gutermuth
Vedat Topsakal (titularis)
Sorcha Ní Dhubhghaill
Maurice Mommaerts
Onderdelen en contacturen
55 contacturen Hoorcollege
5 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

DERMATOLOGIE:

Eerst wordt een korte herhaling van de structuur en de fysiologie van de huid gegeven zodanig dat de studenten de huidletsels- en pathologie in een juiste dimensie kunnen inbeelden. Op 15 uren hoorcolleges worden de voornaamste en meest voorkomende huidpathologieën besproken. De nadruk wordt gelegd op het klinisch onderzoek en het stellen van de diagnose. De cursus wordt gegeven met talrijke klinische illustraties via digitale beelden en/of atlassen. Infecties en oncologische aandoeningen van slijmvliezen en huid komen ook aan bod. Zelfstudie wordt aangeraden bij het vernoemen van minder voorkomende aandoeningen. Dat is mogelijk dank zij het aanwezig studiemateriaal. Het volgen van stages in dermatologie is de ideale manier om de theorie aan de praktijk te toetsen daar de student actief meewerkt op de consultatie en hospitalisatie.
 

MKA:

In de 5 hoorcolleges van elk 2 uren komen basisbegrippen van mond-, kaak- en aangezichtsheelkunde aan bod die voor de basisarts belangrijk zijn in het kader van diagnose en eerste lijns-behandeling. Met name worden behandeld: het diagnostisch onderzoek, congenitale afwijkingen, ontwikkelingsstoornissen, traumatologie van het aangezicht, mondmucosaletsels, oro-maxillo-faciale oncologie en afwijkingen van het kaakbot. Voor de eerste lijnsopvang van spoedgevallen (trauma en infecties) zijn er handige fiches beschikbaar op Canvas (zelfstudie).

KNO:

De fysiologie van het gehoor en van het evenwicht wordt enkel herhaald daar waar dit onontbeerlijk is om de diagnostiek en bijkomende onderzoekstesten te verklaren. De elementen die hierbij benadrukt worden zijn van belang om de verschillende aandoeningen met hun klachten en tekens te begrijpen. Nadien worden stapsgewijze, vertrekkende van het uitwendig oor, over het middenoor, tot en met het binnenoor de diagnose en de behandeling van de verschillende ooraandoeningen die relevant zijn voor een basisarts besproken. Verder wordt ingegaan op de anatomie van de perifere nervus facialis, evenals op de diagnostiek en de aanpak van facialisverlammingen. Tenslotte worden de aandoeningen van de mondholte, oro-, naso- en hypofarynx gedoceerd. Hierbij wordt uitgebreid ingegaan op de infectieuze problematiek, en de mogelijke complicaties ervan. Voor de behandeling van acute otitis media, acute keelpijn, idiopathische perifere faciale paralyse wordt het belang van EB Schemata benadrukt. Waar verder van toepassing wordt telkens verwezen naar de suggesties van de Cochrane Collaboration. Tenslotte worden de klassieke semiologische tekens benadrukt die van belang zijn bij de diagnostiek van oncologische aandoeningen in het neus-keel-oor en hoofd-en halsgebied. Bij het doceren van de cursus wordt uitgebreid gebruik gemaakt van illustraties.

OFTAMOLOGIE:

Het onderwijs bestaat uit de volgende onderdelen

  1. Inleiding/fysiologie van het oog en visuele systeem
  2. Neuro-oftalmologie
  3. Kinderoogheelkunde en strabismus
  4. Orbita, oogleden en traanwegen
  5. Cornea en conjunctiva
  6. Uveitis
  7. Glaucoom
  8. Cataract
  9. Medische retina
  10. Chirurgische retina

De student kent de werking van het visuele systeem, de anatomie van oogbol, oogkas, oogleden en traanwegen. Hij kan de verbanden leggen tussen oogheelkunde afwijkingen en de algemene gezondheid en eventuele systeemziekten van een patiënt; Hij kan een behandelplan opstellen op basis van oogheelkundig onderzoek en zo nodige aanvullende diagnostiek. Behandelingen omvatten medicamenteuze, chirurgische en laser behandelingen.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Leerboek KNO en hoofd- en halschirurgie, N. de Vries, P.H. Van de Heyning, C.R. Leemans (redacteurs), derde druk, Bohn, Stafleu, van Loghum, 9789036820943, 2019
Bijkomende info

STUDIEMATERIAAL DERMATOLOGIE:

Powerpointpresentatie op het digitale leerplatform

Dermatologie in beeld - MH. Polano, D. Guurmond

Aanvullend studiemateriaal:

CD-rom en boeken in bibliotheek van de dienst dermatologie UZ Brussel en bibliotheek van de faculteit Geneeskunde.
 

 

STUDIEMATERIAAL MKA:

Digitaal cursusmateriaal op het digitale leerplatform. Studenten dienen de hele cursus en de hoorcolleges te kennen voor het examen. 

Aanvullend studiemateriaal:

Boeken in de bibliotheek van de dienst MKA - UZ Brussel en in de bibliotheek van de faculteit Geneeskunde.

 

STUDIEMATERIAAL KNO:

Powerpointpresentatie op het digitale leerplatform

Verplicht studiemateriaal:

Leerboek KNO en hoofd- en halschirurgie. Derde druk. N. de Vries, P.H. Van de Heyning, C.R. Leemans (redacteurs). Bohn, Stafleu, van Loghum. Houtem 2019

Aanvullend studiemateriaal: 

Keel-, neus- oorheelkund en hoofd-halschirurgie. Casuïstiek uit de dagelijkse praktijk. Eerste druk. K. Graamans, P.H. Van de Heyning, N. de Vries (redacteurs). Bohn, Stafleu, van Loghum. Houtem 2008 (ISBN 9789031347407)

 

STUDIEMATERIAAL OFTAMOLOGIE

Power-point presentaties op Canvas: Leerboek oogheelkunde, H. Tan, B.A.E van der Pol, Tweede herziene druk Bohn Stafleu van Loghum. 2018; Lecture Notes on Ophthalmology, Bruce James, Anthony Bron, Manoj Parelekar, 12th edition Wiley-Blackwell.2017.

Leerresultaten

algemeen

DERMATOLOGIE:

I Evalueren van maatschappelijke relevantie

De student zal de huid leren kennen als een barrière tussen de binnenen de buitenwereld. Hij zal kennis maken met de rol die de omgeving kan spelen op de algemene gezondheid van de huid en daaruit van de individuen. Hij zal ook een betere kennis hebben van de rol die de inwendige pathologieën op de huid kunnen uitoefenen. Door nauwkeurige inspectie en onderzoek van de huid zal de student in staat zijn inwendige pathologieën die een uitdrukking hebben thv. de huid, kunnen diagnostiseren.

 

II Evalueren van wetenschappelijke relevantie

De studenten leren elementaire huidletsels te herkennen, te beschrijven en te analyseren. Ze leren een grondige anamnese te nemen gericht naar het detecteren van dermatologische aandoeningen om aldus tot een differentieel diagnose of tot een diagnose te komen van de verschillende huidpathologieën. Door de correcte analyse van de huidsymptomen en van de morfologische analyse van de huiderupties zal de student in staat zijn de ethiopathogenese en de oorzaken van de aandoeningen te begrijpen waardoor er een efficiënte aanpak van de aandoeningen kunnen genomen worden. De nadruk wordt ook gelegd op de preventie, het klinisch aspect en de evolutie van kwaadaardige aandoeningen.

 

Doelstellingen

Op het einde van dit opleidingsonderdeel moet de student in staat zijn om:

•De huid te bekijken en te evalueren in zijn geheel en als één enkel orgaan te behandelen en te bekijken

•De huidsymptomen als een uitdrukking van inwendige of uitwendige veroorzaakte pathologieën te onderscheiden en de invloed van de inwendige of uitwendige omgevende factoren in te schatten.

•De elementaire huidletsels te herkennen en hun evolutie naar andere soorten letsels te kennen.

•De huid correct te onderzoeken en de kennis te hebben van zinvolle onderzoeken om tot een diagnose te komen. Hij zal ook de kennis van de basisbehandelingen beheersen voor de meest voorkomende aandoeningen.

 

MKA

Op het einde van dit opleidingsonderdeel moet de student in staat zijn om:

• Een klinisch onderzoek te kunnen uitvoeren van kaak, aangezicht, mond en hals

• Frequent voorkomende pathologieën te kunnen onderkennen, hun behandeling te sturen en op te volgen.

• Een inzicht te hebben verworven van de activiteit op een MKA afdeling.

 

KNO

In staat zijn een (differentiële) diagnose te stellen van K.N.O.- aandoeningen, op basis van de anamnese en het routine-K.N.O. onderzoek. Hierbij wordt enerzijds de nadruk gelegd op veel voorkomende aandoeningen, en anderzijds op alarmklachten en tekens van mogelijk minder prevalente aandoeningen, die nochtans -in het belang van de patiënt -vroegtijdig herkend moeten worden. Verder weet hebben van moderne diagnostische technieken en therapeutische opties bij K.N.O.-aandoeningen.

 

OFTAMOLOGIE

De student beheerst, begrijpt en kan deduceren aan de hand van oogheelkundige functionele anatomie en fysiologie. Van de student wordt verwacht dat hij of zij op basis van oogheelkundige klachten: i) richting kan geven aan oogheelkundig onderzoek, ii) eenvoudig oogheelkundig onderzoek zelf kan uitvoeren en kan interpreteren en iii) met die gegevens een differentiaal diagnose kan opstellen. De student kent de meer gangbare oogheelkundige pathologie en is in staat om oogheelkundige urgenties adequaat af te handelen door gebruik te maken van anamnese, eenvoudig oogheelkundig onderzoek en primaire behandeling.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Dermatologie met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.
  • MKA met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.
  • KNO met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.
  • Oftalmologie met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Er wordt een schriftelijk examen afgenomen dat kan bestaan uit multiple choice of open vragen. Elk van de 4 delen (DERMATOLOGIE, MKA, KNO en OFTALMOLOGIE) dragen voor 25% bij tot het examencijfer.

Er wordt een gewogen gemiddelde van de verschillende onderdelen gemaakt op voorwaarde dat de student voor elk van de onderdelen minstens 50% haalt. Indien de student voor één van de onderdelen een cijfer lager dan 50% haalt, is het eindcijfer voor het gehele studiedeel gelijk aan het laagste cijfer. 

De deelresultaten van de examenonderdelen KNO, MKA, Dermatologie of Oftalmologie worden, bij een resultaat van minstens 10/20 op het onderdeel, overgedragen naar de tweede zittijd. In dit geval (dus enkel indien de student het credit niet behaalde) kan de student die één of meerdere van deze vier examenonderdelen toch wenst te hernemen, een e-mail sturen naar de docent uiterlijk voor aanvang van de tweede zittijd. De deelresultaten worden niet overgedragen naar het volgende academiejaar. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geneeskunde: Standaard traject ma gk 3 jr