6 ECTS credits
160 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 2023736ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Toegepaste economie
Onderwijsteam
Bruno Heyndels (titularis)
Alan Al Yussef
Onderdelen en contacturen
24 contacturen Hoorcollege
24 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
112 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het conflict tussen de (onbeperkte) behoeften en de schaarse middelen waarover we beschikken vormt het uitgangspunt van de economische analyse.

De (micro-) economische manier van denken wordt de studenten bijgebracht door het systematisch introduceren en illustreren van basisconcepten. De interactie tussen vraag en aanbod en de daaruit voorvloeiende marktwerking vormt het uitgangspunt. Zowel de vraagzijde - de consumenten - als de aanbodzijde - de producenten - worden nader geanalyseerd. Specifieke aandacht gaat daarbij naar de marktwerking in verschillende marktvormen (monopolie, oligopolie, monopolistische concurrentie en volmaakte concurrentie). Marktfalingen en de (mede daaruit voortvloeiende) rol van de overheid krijgt uitdrukkelijke aandacht.

Onderwerpen omvatten: marktwerking (vraag & aanbod); elasticiteit en toepassingen; consumentengedrag ; ondernemingen in volmaakte concurrentie; marktefficiëntie en productiebeslissingen; monopolie; monopolistische concurrentie; oligopolie; publieke goederen, gemeenschappelijke hulpbronnen, verdienstegoederen; externe effecten; asymmetrische informatie, behavioural economics, interdependentie en baten van (vrij-)handel.

In de hoorcolleges worden de begrippen geïntroduceerd en geïllustreerd. In de WPO's staat toepassing centraal.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Economics, Mankiw, Gregory N. & Mark P. Taylor, 5th edition, Cengage Learning, 978-1473768543, 2020
Bijkomende info

Het handboek is verkrijgbaar in de Standaard Student Shop.

Toelichting werkvormberekening

- Het hoorcollege is een collectief contactmoment waar de docent de leerinhouden behandelt
- Werkcolleges, practica, en oefeningen zijn collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfstudie en externe werkvormen zijn onafhankelijke activiteiten waarin de student zelfstandig aan de slag gaat met het studiemateriaal.

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting per onderdeel.

Dag- en werktstudenten:

HOC:  24uur (12 x 2 uur)

WPO: 24 uur (12 x 2 uur)

ZELF: 112 uur

  • Cursus bijhouden tijdens het semester: 72 uur
    • Theorie verwerken en voorbereiden oefeningen a rato van 4 uur per HOC: 48 uur
    • WPO leerstof verwerken a rato van 2 uur per WPO: 24 uur     
  • Voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

General Competences

De student:

  • maakt kennis met de economische manier van denken en met de micro-economische basisconcepten.  De student kan deze beschrijven, uitleggen  en toepassen in concrete gevallen,
  • verwerft inzicht in de werking van markten en instituties, in het gedrag van consumenten en ondernemingen, alsook in het functioneren van overheidsbeleid,   
  • kan micro-economische concepten (en theorieën) toepassen op gevallen uit de prakijk,
  • verwerft inzicht in rivaliserende opvattingen binnen de economische wetenschappen.

    Meer concreet betekent dit:
  • De student (telkens intuïtief, grafisch én analytisch):

    Heeft inzicht in de mechanismen van vraag en aanbod & kan de invloed (op evenwichtsprijs en -hoeveelheid) van uiteenlopende determinanten intuïtief, grafisch én analytisch ontleden. 

    Kent en begrijpt de determinanten van de prijs-elasticiteit van vraag en aanbod.   Hij/zij kan de elasticiteit (boog- en puntelasticiteit) berekenen en heeft inzicht in de toepassing van het concept, in het bijzonder bij bedrijfseconomische en overheidsbeslissingen.

    Kan het optimaliserend gedrag van de consument analyseren en interpreteren en heeft inzicht in de methodologische en formele achtergrond.  

    Kan optimaliserend gedrag van producenten analyseren en interpreteren in de verschillende marktvormen, dit met uiteenlopende doelfuncties.

    Heeft inzicht in de micro-economische basisidee van ‘constrained optimization’.

    Begrijpt de oorsprong van de belangrijkste markt-inefficiënties en kan toelichten hoe overheidstussenkomst (en andere mechanismen) hierop een antwoord biedt.

    Heeft inzicht in de problematiek van asymmetrische informatie, kent de belangrijkste modellen in de academische literatuur (‘market for lemons’, …) en herkent problemen van asymmetrische informatie in bedrijfseconomische contexten.

    Erkent de beperkingen van het neo-klassieke economische model en heeft inzicht in de belangrijkste bijdragen van de behavioural economics waarvan hij ook de (bedrijfs-)economische relevantie kan documenteren.

    .

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Open- en/of meerkeuzevragen

Aanvullende info mbt evaluatie

Niet van toepassing.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 1 (start 2223)
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 2 (start 2223)