6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 2023755BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business Technology and Operations
Onderwijsteam
Ilse Scheerlinck
Leo Van Hove
Filip Van Droogenbroeck
Petrus Te Braak (titularis)
Emmelien De Roock
Onderdelen en contacturen
22 contacturen Hoorcollege
19 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
156 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In deze cursus wordt een grondige inleiding in onderzoeksmethodologie aangeboden. Verschillende facetten van wetenschappelijk onderzoek in het domein van de bedrijfswetenschappen komen aan bod. Er wordt zowel bij het onderzoeksproces als bij de onderzoeksmethodes stilgestaan. De student leert hoe wetenschappelijke kennis zich onderscheidt van niet-wetenschappelijke kennis en kritisch om te gaan met onderzoeksresultaten in wetenschap en media.

Na een kort historisch overzicht van het ontstaan van disciplines en de opvattingen over wetenschappelijk onderzoek, wordt dieper ingegaan op de onderzoekscyclus, op de criteria van wetenschappelijk onderzoek, theoretisch kader, de strategieën van wetenschappelijk onderzoek (kwalitatief versus kwantitatief) en verschillende onderzoeksdesigns. Eveneens wordt het uitwerken van een onderzoeksprobleem en de formulering van onderzoeksvragen toegelicht. Daarnaast wordt er in teamverband een kritische analyse uitgevoerd van een wetenschappelijk artikel.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Research Methods for Business, A Skill Building Approach, Roger Bougie - Uma Sekaran, 8de, Wiley, 9781119663706, 2020
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Bijkomend studiemateriaal is beschikbaar, Canvas
Bijkomende info

Het digitaal cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld op het digitale leerplatform Canvas. Indien er gastcolleges worden georganiseerd, geldt verplichte aanwezigheid en maakt de informatie van deze sessie integraal deel uit van de te kennen leerstof.

Toelichting werkvormberekening

Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

DAGSTUDENTEN 

HOC: 22 uur

  • hoorcolleges: 18 uur (9 x 2 uur)
  • gastcollege: 2 uur
  • Q&A HOC na zelfstudie (1 x 2u): 2 uur

WPO: 13 uur

  • 5 workshops van 2u ifv het groepswerk: 10 uur
  • individuele feedback (vragen via email of tijdens de contacturen omtrent de studiematerie): 1 uur
  • feedbackmoment in januari: 1 uur
  • feedbackmoment in augustus: 1 uur

ZELF: 156 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester: 84 uur
    • opvolgen materie hoorcolleges, a rato van 3 uur per HOC-uur: 60 uur
    • voorbereiden en opvolgen van materie workshops, a rato van 2 uur per WPO-uur: 24 uur
  • groepswerk: 32 uur (4 dagen van 8 uur)
  • voorbereiden schriftelijk examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)

 

WERKSTUDENTEN

Dit vak maakt gebruik van blended learning. Om ook voor werkstudenten een optimale leerervaring te garanderen wordt een evenwicht gezocht tussen het beschikbaar stellen van digitaal studiemateriaal (dat de studenten zelfstandig dienen te verwerken), WPO’s en collectieve contactmomenten waarbij studenten zelfstandig met leerinhouden aan de slag gaan.

WPO: 19 uur

  • 5 workshops van 2u ifv het groepswerk: 10 uur
  • individuele feedback (vragen via email of tijdens de contacturen omtrent de studiematerie): 1 uur
  • feedbackmoment in januari: 1 uur
  • feedbackmoment in augustus: 1 uur
  • Q&A HOC na zelfstudie (2 x 2 uur): 4 uur

ZELF: 156 uur

  • Flipping the classroom (lesopnames dagstudenten bekijken, a rato van 2 uur per HOC: 20 uur (10 x 2 uur))
  • cursus bijhouden tijdens het semester en doornemen van achtergrondinfo, a rato van 4 uur per HOC: 40 uur (10 x 4 uur)
  • voorbereiden en opvolgen van materie workshops, a rato van 2 uur per WPO-uur: 24 uur
  • groepswerk: 32 uur (4 dagen van 8 uur)
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

Na het succesvol afronden van het studiedeel:

  • verwerft de student(e) kennis van de belangrijke wetenschapsfilosofische stromingen;
  • heeft de student(e) kennis van het wetenschappelijke onderzoeksproces en de voornaamste onderzoeksmethoden in bedrijfswetenschappen, kan hij/zij de verschillende stappen in het onderzoeksproces en onderzoeksmethoden toelichten, en heeft hij/zij inzicht in de toepasbaarheid en voor- en nadelen van de betrokken methoden in een gegeven context;
  • kan de student(e) verbanden leggen tussen de verschillende onderdelen van het onderzoeksproces (bv. relatie tussen onderzoeksvraag, literatuurstudie, conceptueel kader, en gekozen onderzoeksmethode om de onderzoeksvraag te beantwoorden);
  • kan de student(e) een (bedrijfs)economisch probleem identificeren en een relevante, degelijk onderbouwde wetenschappelijke onderzoeksvraag formuleren;
  • kan de student(e) in functie van het onderzoeksonderwerp een gefundeerde keuze maken voor een geschikte onderzoeksstrategie en observatiemethode en kennen er de voor- en nadelen van;
  • kan de student(e) onderzoek kritisch beoordelen aan de hand van de criteria voor wetenschappelijk onderzoek;
  • ontwikkelt de student(e) een kritische attitude ten opzichte van onderzoeksresultaten in de academische literatuur, maatschappij en media;
  • weet de student(e) hoe wetenschappelijke literatuur te verzamelen en te verwerken;
  • weet de student(e) hoe een literatuurstudie aan te pakken in een wetenschappelijk artikel;
  • kan de student(e) in teamverband een kritische analyse brengen van de mate waarin een onderzoek aan de wetenschappelijke criteria voldoet.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 85% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 15% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 85% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepswerk met een wegingsfactor 1 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het schriftelijk examen bestaat uit 20 meerkeuze vragen met telkens 5 keuzemogelijkheden. De cesuur of slaaggrens voor het schriftelijk examen wordt hoger gelegd om te compenseren voor vragen die de student juist heeft beantwoord door te gokken. Met 20 meerkeuze vragen en 5 keuzemogelijkheden dient de student minstens 12/20 te halen om voor het schriftelijk examen te slagen. Het aantal vragen dat de student goed heeft, wordt onder hogere cesuur verrekend naar het uiteindelijke cijfer op /20. Indien de student de cesuur 12/20 haalt, bedraagt het uiteindelijke cijfer 10/20. Indien de student geen enkele vraag correct heeft, komt dit overeen met een negatief cijfer dat naar 0 omgezet wordt en indien de student alle vragen juist heeft, krijgt de student het maximum van de punten of 20/20.

In het groepswerk zullen studenten in groepjes van ca. 5 studenten een wetenschappelijk artikel analyseren en nagaan in welke mate het aan de cirteria van sociaalwetenschappelijk onderzoek voldoet.

Een student dient te slagen voor beide examenonderdelen afzonderlijk. Pas na het slagen voor beide examenonderdelen, dus zowel het schriftelijk als het groepswerk, is de student geslaagd voor dit opleidingsonderdeel. 
Indien de student niet geslaagd is voor beide examenonderdelen, dan is de som van de scores voor de niet-geslaagde examenonderdelen het eindresultaat. 
Indien de student niet geslaagd is voor één van beide examenonderdeel, dan is het resultaat van het niet-geslaagde examenonderdeel het eindresultaat (omgerekend naar een punt op 20).
Een afwezigheid voor minstens één van de examenonderdelen resulteert sowieso in een eindresultaat ‘AFW’.

Het deelresultaat van examenonderdelen wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, overgedragen naar de tweede zittijd. 
Het examenonderdeel waarvoor de student is geslaagd, kan niet worden hernomen in tweede zittijd.
Deelresultaten van examenonderdelen worden niet overgedragen naar een volgend academiejaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 1
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 2
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de economie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Academische Bachelor