6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 2023756BNW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten ingeschreven of geslaagd zijn voor alle andere opleidingsonderdelen binnen het schakel- of voorbereidingsprogramma bedrijfskunde. Inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business Technology and Operations
Onderwijsteam
Ilse Scheerlinck
Leo Van Hove
Filip Van Droogenbroeck (titularis)
Emmelien De Roock
Onderdelen en contacturen
22 contacturen Hoorcollege
19 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
124 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In deze cursus wordt een grondige inleiding in onderzoeksmethodologie aangeboden. Verschillende facetten van wetenschappelijk onderzoek in het domein van de bedrijfswetenschappen komen aan bod. Er wordt zowel bij het onderzoeksproces als bij de onderzoeksmethodes stilgestaan.

Studenten worden geïntroduceerd in het consulteren, lezen en verwerken van wetenschappelijke literatuur met de nodige aandacht voor correct refereren en citeren. Vervolgens wordt het uitwerken van een onderzoeksprobleem en de formulering van onderzoeksvragen toegelicht. Via de introductie in een spectrum aan onderzoeksmethodes voor de (bedrijfs)economische wetenschappen worden de studenten voorbereid om zelfstandig een onderzoeksopzet uit te werken en een onderzoeksplan op te stellen en dit uit te voeren. Er wordt ook ingegaan op het schriftelijk rapporteren en het mondeling presenteren van wetenschappelijk onderzoek.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Research Methods for Business, A Skill Building Approach, Roger Bougie - Uma Sekaran, 8de, Wiley, 9781119663706, 2020
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Bijkomend studiemateriaal is beschikbaar, Canvas
Bijkomende info

Het digitaal cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld op het digitale leerplatform Canvas. Indien er gastcolleges worden georganiseerd, geldt verplichte aanwezigheid en maakt de informatie van deze sessie integraal deel uit van de te kennen leerstof.

Toelichting werkvormberekening

Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

DAGSTUDENTEN 

HOC: 22 uur

  • hoorcolleges: 18 uur (9 x 2 uur)
  • gastcollege: 2 uur
  • Q&A HOC na zelfstudie (1 x 2u): 2 uur

WPO: 13 uur

  • 5 workshops van 2u waarin de materie van de hoorcolleges wordt toegepast aan de hand van casussen: 10 uur
  • workshop van 2u waarin assistent en studenten werken rond refereren en citeren: 2 uur
  • individuele feedback (vragen via email of tijdens de contacturen omtrent de studiematerie): 1 uur
  • feedbackmoment in januari: 1 uur
  • feedbackmoment in augustus: 1 uur

ZELF: 124 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester: 84 uur
    • opvolgen materie hoorcolleges, a rato van 3 uur per HOC-uur: 60 uur
    • voorbereiden en opvolgen van materie workshops, a rato van 2 uur per WPO-uur: 24 uur
  • voorbereiden schriftelijk examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)

WERKSTUDENTEN

Dit vak maakt gebruik van blended learning. Om ook voor werkstudenten een optimale leerervaring te garanderen wordt een evenwicht gezocht tussen het beschikbaar stellen van digitaal studiemateriaal (dat de studenten zelfstandig dienen te verwerken), WPO’s en collectieve contactmomenten waarbij studenten zelfstandig met leerinhouden aan de slag gaan.

WPO: 19 uur

  • 5 workshops van 2u waarin de materie van de hoorcolleges wordt toegepast aan de hand van casussen: 10 uur
  • workshop van 2u waarin assistent en studenten werken rond refereren en citeren: 2 uur
  • individuele feedback (vragen via email of tijdens de contacturen omtrent de studiematerie): 1 uur
  • feedbackmoment in januari: 1 uur
  • feedbackmoment in augustus: 1 uur
  • Q&A HOC na zelfstudie (2 x 2 uur): 4 uur

ZELF: 124 uur

  • Flipping the classroom (lesopnames dagstudenten bekijken, a rato van 2 uur per HOC: 20 uur (10 x 2 uur))
  • cursus bijhouden tijdens het semester en doornemen van achtergrondinfo, a rato van 4 uur per HOC: 40 uur (10 x 4 uur)
  • voorbereiden en opvolgen van materie workshops, a rato van 2 uur per WPO-uur: 24 uur
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

Na het succesvol afronden van het studiedeel:

  • heeft de student(e) kennis van het wetenschappelijke onderzoeksproces en de voornaamste onderzoeksmethoden in bedrijfswetenschappen, kan hij/zij de verschillende stappen in het onderzoeksproces en onderzoeksmethoden toelichten, en heeft hij/zij inzicht in de toepasbaarheid en voor- en nadelen van de betrokken methoden in een gegeven context;
  • kan de student(e) verbanden leggen tussen de verschillende onderdelen van het onderzoeksproces (bv. relatie tussen onderzoeksvraag, literatuurstudie, conceptueel kader, en gekozen onderzoeksmethode om de onderzoeksvraag te beantwoorden);
  • kan de student(e) een (bedrijfs)economisch probleem identificeren en een relevante, degelijk onderbouwde wetenschappelijke onderzoeksvraag formuleren;
  • kan de student(e) in functie van het onderzoeksonderwerp een gefundeerde keuze maken voor een geschikte onderzoeksstrategie en observatiemethode en kennen er de voor- en nadelen van;
  • kan de student(e) onderzoek kritisch beoordelen aan de hand van de criteria voor wetenschappelijk onderzoek;
  • ontwikkelt de student(e) een kritische attitude ten opzichte van onderzoeksresultaten in de academische literatuur, maatschappij en media;
  • kan de student(e) op correcte wijze citeren en refereren;
  • weet de student(e) hoe wetenschappelijke literatuur te verzamelen en te verwerken;
  • weet de student(e) hoe een literatuurstudie aan te pakken in een wetenschappelijk artikel.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het examen bestaat uit 20 meerkeuze vragen met telkens 5 keuzemogelijkheden.

De cesuur of slaaggrens voor dit examen wordt hoger gelegd om te compenseren voor vragen die de student juist heeft beantwoord door te gokken. Met 20 meerkeuze vragen en 5 keuzemogelijkheden dient de student minstens 12/20 te halen om voor dit opleidingsonderdeel te slagen. Het aantal vragen dat de student goed heeft, wordt onder hogere cesuur nog verrekend naar het uiteindelijke cijfer op /20. Als je de cesuur 12/20 haalt, krijg je uiteindelijk als cijfer 10/20. Als je geen enkele vraag goed hebt, komt dit overeen met een negatief cijfer dat naar 0 omgezet wordt en als je alle vragen goed hebt, krijg je het maximum van de punten of 20/20. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 1 (start 2223)
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 2 (start 2223)
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de economie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Academische Bachelor