6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023762DNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend master niveau.
De inhoud van dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie onderdelen die elkaar doorheen het academiejaar opvolgen. In het eerste semester wordt het sportrecht gekaderd en worden de structuren en actoren in de sport- en beweegsector, de bronnen van sportrecht en de geschillenbeslechting toegelicht. Vervolgens wordt er aandacht besteed aan het juridisch kader en de geschillenbeslechting van grensoverschrijdend gedrag, het statuut van de sporter en van de verschillende actoren in de sport, dopingbestrijding en de basisprincipes aangaande aansprakelijkheid in de sport- en beweegsector. De thematiek van onder meer grensoverschrijdend gedrag wordt verder toegelicht in functie van het creëren van een veilig en gezond sportklimaat. Er worden inzichten gegeven in ethische aspecten binnen begeleiding (school, club, privéorganisaties), bestuur (good governance, code of ethics) en beleid (Vlaams en internationaal) zodat studenten problemen kunnen identificeren en correcte procedures kunnen toelichten i.f.v. preventie- en reactie-beleid om de problemen te vermijden aan te pakken als ze zich voordoen.
In het tweede semester wordt het accent op sportbeleid gelegd. Men start met een introductie over wat beleid is, voor wie sportbeleid bestemd is, met welk doel, wie organiseert en op welke manier. Vervolgens krijgen studenten inzicht in de beleidscyclus en hoe het beleid tot stand komt, van agendavorming, voorbereiding, bepaling, uitvoering en evaluatie. Deze theorie passen ze tijdens de les toe, waarbij ze in kleine groepen via Vlaamse casestudies de beleidscyclus construeren op basis van een beleidsprobleem. Nadien wordt aandacht gegeven aan het belang van een goede beleidsplanning en dienen de studenten knelpunten, behoeften, vaststellingen en trends te analyseren. Ze doorlopen de fases van de beleidsplanning (startfase: stuurbord- klankbordgroep; missie; gegevensverzameling; gegevensanalyse; doelstellingen; plan van aanpak; evaluatie en bijsturen). Een volgend onderdeel handelt over de beleidsinstrumenten die worden ingezet om beleid te realiseren. In eerste instantie stellen we beleidsplannen aan de student ter beschikking, op basis waarvan ze zelf beleidsinstrumenten identificeren. Het tweede deel van de cursus handelt over specifieke thema’s voornamelijk binnen het Vlaamse sportbeleid, waarbij de studenten kritisch reflecteren over deze onderwerpen. Het toepassen van de beleidscyclus wordt gebruikt als middel om inzicht te verwerven in de beleidsthema’s. De thema’s kunnen variëren per jaar en naargelang de actualiteit. We werken in deze fase met een aantal gastsprekers, vooral binnen Vlaanderen. Deze lessen vragen verplichte aanwezigheid. Binnen elk thema beoogt de cursus dat de studenten via zelfwerk inzicht krijgen in de probleemstelling, over een thema kritisch kunnen reflecteren, de sterktes en zwaktes kunnen analyseren, oplossingen kunnen formuleren en beargumenteren. Voorbeelden van thema’s: trainersbeleid, kansengroepen, de betekenis van sport, jeugdsport, sportclubs, sportbeleid op Vlaams en op lokaal niveau, topsportbeleid. Tot slot, willen we de studenten aansporen om na te denken over het sportbeleid van de toekomst.
Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via het leerplatform Canvas en bevat de presentaties van de hoorcolleges, hoofdstukken uit handboeken, wetenschappelijke en praktijkgerichte artikels en videomateriaal.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer
Andere bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
1) Er is geen schriftelijk examen voor sportbeleid. De studenten dienen de lessen toe te passen in tussentijdse opdrachten die meetellen voor het eindexamen. De opdrachten zijn als volgt verdeeld voor het onderdeel sportbeleid: Het beleidsplan (voor een sportclub, of in functie van een beleidsprobleem) staat op 70% van de punten (voor 50% van het totaal cijfer op dit vak). De tussentijdse opdrachten staan op 30% van de punten. Deze worden op CANVAS geplaatst en in de les meegedeeld. Deadlines dienen gerespecteerd te worden.
2) Afwezigheden tijdens de gastlessen sportbeleid worden genoteerd; per onwettige afwezigheid (vb. zonder doktersbriefje, of vooraf bevestigde uitzondering) worden 10 punten afgetrokken van het totaalcijfer voor sportbeleid (op 100). Vanaf 3 onwettige afwezigheden worden geen punten toegekend. Om te slagen voor onderdeel sportbeleid moeten de studenten alle onderdelen hebben ingediend. Indien een student één onderdeel niet indient, krijgt deze geen eindcijfer. Indien de student geslaagd was voor dit onderdeel, kan dit cijfer wel worden overgedragen naar tweede zittijd.
3) De student dient voor alle deelresultaten (ethiek en recht; beleid) een resultaat van minstens 10/20 te behalen. De deelresultaten worden, bij een resultaat van minstens 10/20, automatisch overgedragen naar tweede zittijd. Een student kan niet afzien van de automatische overdracht van het deelresultaat.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderzoeksmatige verdieping
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel verdieping training en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sportbeleid en sportmanagement