6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023765BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Het opleidingsonderdeel is samengesteld volgens de principes van blended learning en bestaat uit (1) hoorcollege's (o.a., flipped classrooms, kennis clips,...), (2) interactieve lessen (responsie, Q&A, WPO,...) en (3) zelfstandig werk.
In de hoorcolleges worden frequent voorkomende musculoskeletale aandoeningen van het onderste lidmaat besproken. Artikels en kennisclips worden als achtergrondinformatie ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform.
In de praktijklessen komen volgende aspecten aan bod:
uitvoeren en interpreteren van Basis Functie Onderzoek van de onderste extremiteit
uitvoeren en interpreteren van Specifiek Functie Onderzoek van de onderste extremiteit
behandeling van aandoeningen van de onderste extremiteit via actieve én passieve technieken
onderzoek en behandeling van musculaire functiestoornissen van de onderste extremiteit
In de groepsopdracht klinische besluitvorming wordt het wetenschappelijk onderbouwd klinisch redeneren bij een patiënt met musculoskeletale klachten van het onderste lidmaat, geoefend.
Voor afspraken, deadlines en planning van de onderwijsactiviteiten: zie elektronisch leerplatform.
De indeling in praktijkgroepen (WPO) dient te allen tijde gerespecteerd te worden. Enkel indien iemand van het onderwijsteam hiervoor toestemming heeft gegeven kan een student toelating krijgen om van groep te veranderen. De toegang tot het leslokaal zal geweigerd worden wanneer studenten zich niet aan de groepsindeling houden
Voor het volgen van de praktijklessen is het verplicht gepaste kledij te dragen (dit wil zeggen, een short en gepast ondergoed). Elke student dient een grote handdoek mee te nemen omwille van hygiënische redenen (om over de tafel te leggen). Gezien het belang van de handhygiëne binnen de gezondheidszorg is het belangrijk korte, verzorgde nagels te hebben om alle technische handelingen correct en met een goede handhygiëne te kunnen uitvoeren.
De student kent de klinische richtlijnen over de meest voorkomende musculoskeletale aandoeningen van het onderste lidmaat.
De student past (onder begeleiding) de juiste, doelgerichte anamnese- en onderzoeksmethoden toe, in lijn met de klinische richtlijnen.
De student kan diagnostische accuraatheidsstudies over musculoskeletale aandoeningen opzoeken, selecteren en interpreteren.
Onder begeleiding is de student in staat om onderzoeksbevindingen uit een relatief eenvoudig, musculoskeletaal gezondheidsprobleem te analyseren en interpreteren.
De student formuleert en beargumenteert een kinesitherapeutische diagnose voor een relatief eenvoudig, musculoskeletaal gezondheidsprobleem.
De student is kritisch ten aanzien van het eigen handelen.
De student beheerst wetenschappelijke gefundeerde kinesitherapeutische behandelingsmiddelen en –technieken, zoals deze door de richtlijnen worden aangereikt.
De student kan bestaand wetenschappelijk onderzoek op kwaliteit en effectiviteit beoordelen, interpreteren en de gevolgen voor de praktijk destilleren.
De student bezit actuele kennis van de traumatologische en orthopedische aandoeningen van het bewegingsstelsel waarmee de kinesitherapeut in aanmerking kan komen.
De student bezit actuele kennis van de medische behandeling van orthopedische en traumatologische aandoeningen.
De student heeft het inzicht en de vaardigheden voor de kinesitherapeutische behandeling van traumatologische en orthopedische aandoeningen van het bewegingsstelsel.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 40% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer
ZELF Groepswerk bepaalt 10% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
De student dient op alle onderdelen te slagen (min. 10/20 oftewel min. 50%). Indien de student niet geslaagd is op een onderdeel, wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en geldt het laagste deelresultaat als examenresultaat. Een deelresultaat van een examenonderdeel wordt, bij een resultaat van minstens 10/20 (oftewel minstens 50%), automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. Een student kan niet afzien van de automatische overdracht van het deelcijfer. Er worden geen deelscores overgedragen naar een volgend academiejaar.
Het theoretische examen bestaat uit een schriftelijk proef met multiple choice vragen. Hierbij worden zowel kennis en inzicht met betrekking tot de leerstof alsook het klinisch redeneren bij de student geëvalueerd.
Tijdens het praktijkexamen worden de aangeleerde vaardigheden getoetst.
Voor de totstandkoming van de score van jullie opdracht klinische besluitvorming zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. Deze beoordeling dient tijdig, voor de deadline (gecommuniceerd via Canvas), te worden ingevuld. Als er geen peer-assessment binnen de deadline wordt ingevuld zal automatisch een aanpassingsfactor van 0.7 worden toegekend aan de student die niet heeft ingediend.
Indien de student niet heeft deelgenomen aan de groepsopdracht, zal de quotering 0/20 zijn voor de opdracht in de eerste zittijd. In dit geval, of in het geval de student niet slaagt voor de groepsopdracht, zal de student een individuele vervangopdracht krijgen in de tweede zittijd.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject na vooropleiding Bachelor Lichamelijke Opvoeding (& Bewegingswetenschappen)
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject na vooropleiding Bachelor Geneeskunde