5 ECTS credits
125 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023776BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten ingeschreven of geslaagd zijn voor het volledige modeltraject eerste bachelor EN moeten reeds 30 SP hebben verworven binnen dit modeltraject eerste bachelor.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Evert Zinzen (titularis)
Kristof Huts
Nele Adriaenssens
Joyce Renmans
Sarah Harnie
Lynn Leemans
Lyssa Motte
Ruben Debeuf
Stien Haverals
Sam Jespers
Bart Soons
Karen De Rocker
Tonia Aleida Verhoef
Onderdelen en contacturen
2 contacturen Hoorcollege
98 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
22 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud
Dit onderdeel omvat:
 
Aquatische activiteiten
Ritmische activiteiten 
Analytische lichaamsoefeningen 
Persoonlijke weerbaarheid en belastbaarheid 
Stage
Interprofessionele competenties

Een uitgebreide beschrijving van de inhoud is te vinden in het document inhoudsbeschrijving op het leerplatform.
 
Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Levenslang zwemmen, De Martelaer, K., Postma, T., PVLO, Gent, 9789070870379, 1999
Handboek (Aanbevolen) : Initiator groepsfitness - modules 2 en 3, VTS, 9781090239570
Bijkomende info
De specifieke inhoud van dit opleidingsonderdeel vereist een voldoende aanwezigheid om zich de praktische vaardigheden eigen te maken en ook om alzo, in een latere fase, het leerproces beter te kunnen begeleiden.
 
Bij meer dan 10 minuten te laat komen zal de toegang tot de les geweigerd worden.
 
100% aanwezigheid op de stages is vereist. Bij gewettigde afwezigheid kan de stage op een ander moment ingehaald worden.
 
Afwezigheden wegens topsportactiviteiten van de studenten met een topsportstatuut dienen bij aanvang van het semester gecoördineerd te worden door de dienst Topsport en Studie om een mogelijke vervangopdracht te voorzien.
 
Taken, opdrachten en besprekingen dienen tijdig ingediend te worden om  geëvalueerd te worden (de lesgevers maakt deze afspraken tijdens de lesmomenten en plaatsen de deadlines op het leerplatform).

Extra cursus materiaal kan aangeboden worden via het leerplatform of andere elektronische dragers.
Leerresultaten

Algemene competenties

De student kent: 
Gevorderde en basisbegrippen methodische opbouw
Gevorderde en basisbegrippen fysieke uithouding
Gevorderde en basisbegrippen bewegingsanalyse en medisch verantwoord sporten
De principes van interprofessioneel handelen
De student kan:
De aangeleerde gevorderde en basistechnieken demonstreren
Basisfouten detecteren en remediëren oa in het kader van medisch verantwoord sporten
bewegingslessen (op muziek) begeleiden
een patiënt in het water veilig begeleiden
Methodologisch correct aanleren en zowel klimmingen als afdalingen voorzien in een gedifferentieerde lesgeefstijl
Een juiste interprofessionele communicatie hanteren
Binnen een interprofessioneel team functioneren wat betekent:
functioneren in een multidisciplnair team
andere professionals ondersteunen in het interprofessionele team en zodoende een bijdrage leveren aan een maximaal haalbaar positief effect op  de individuele zorg voor de patiënt
omgaan met verschillen, misverstanden, tegenstrijdigheden en tekortkomingen van teamleden
een eigen rol vervullen in interprofessionele teams tot tevredenheid van de teamleden
eigen ondezoeksgegevens en/of voorzieningen ter beschkking stellen aan andere professionals om de zorg voor de patiënt te optimaliseren
reflecteren op eigen handelen in interprofessionele teams
feedback geven aan andere teamleden op een pssende en constructieve manier
Reflecteren op het eigen handelen via de input van de stages
Anticiperen op belemmerende factoren tijdens de stages
Evidentie opzoeken, interpreteren en correct aanwenden in het jader van de opdrachten
Het pedagogisch proces begeleiden bij de andersvalide sporters op een reflectieve, georganiseerde en efficiënte wijze
De sociale kaart in de betreffende regio beschrijven en hanteren
De student hanteert de volgende attitudes:
Promoot een gezonde en sportieve levensstijl voor zowel patiënt als therapeut
Is zelf bereid om op regelmatige basis te bewegen en de fysieke basisvaardigheden te onderhouden en aan te scherpen
Bezit een open en leergierige mentaliteit en kan kritiek en bijsturing aanvaarden
Is bereid te leren uit eigen fouten en hieraan gericht te werken
Is bereid om eigen sterke punten te delen met anderen
Hanteert een beleefde en voorbeeldige communicatiestijl
komt afspraken op een punctuele wijze na


21st Century Skills:

De student leert een vlotte communicatiestijl te hanteren naar alle gerelateerde gezondheidsberoepen.
De student leert de verantwoordelijkheid te nemen over de eigen gezondheid op het vlak van bewegen en brengt dit over naar patiënten.
De student leert, dankzij de kennis inzake bewegen, creatieve en innovatieve oefenreeksen op te stellen voor gezonde mensen.

     

    Beoordelingsinformatie

    De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
    Examen Schriftelijk bepaalt 20% van het eindcijfer

    Examen Praktijk bepaalt 60% van het eindcijfer

    ZELF Stage bepaalt 15% van het eindcijfer

    ZELF Paper bepaalt 5% van het eindcijfer

    Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

    • Aquatische activiteiten met een wegingsfactor 10 en aldus 5% van het totale eindcijfer.
    • Analytische lichaamsoefeningen met een wegingsfactor 10 en aldus 5% van het totale eindcijfer.
    • Ritmische activiteiten met een wegingsfactor 10 en aldus 5% van het totale eindcijfer.
    • Pers. weerbaarheid en belastb. met een wegingsfactor 10 en aldus 5% van het totale eindcijfer.

    Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

    • praktijk aquatische act met een wegingsfactor 10 en aldus 15% van het totale eindcijfer.
    • praktijk analyt. oef. met een wegingsfactor 10 en aldus 15% van het totale eindcijfer.
    • praktijk ritmische act met een wegingsfactor 10 en aldus 15% van het totale eindcijfer.
    • praktijk PWB met een wegingsfactor 10 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

    Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:

    • Stages met een wegingsfactor 15 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

    Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

    • paper interprofessioneel met een wegingsfactor 5 en aldus 5% van het totale eindcijfer.

    Aanvullende info mbt evaluatie
    In geval er onvoldoendes zijn op bepaalde onderdelen (een cijfer lager dan 8 of meer dan 2 deelcijfers lager dan 10/20), wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en geldt het laagste deelresultaat als examenresultaat. Het gemiddelde van de deelscores, rekening houdend met hun gewicht (%), wordt herleid naar een afgeronde (kleiner dan 0,5 afronding naar beneden, groter dan of gelijk aan 0,5 afronding naar boven) score op /20. Bij onvoldoendes op onderdelen (praktijk of theorie van de aparte bewegingsvormen) en met een gemiddelde van de scores ≥10/20, is de volgende regel voor het eindcijfer van toepassing (zowel apart voor praktijk, als apart voor theorie, als voor het geheel):
    • 2 x 9/20 = gemiddelde
    • 1 x 8 /20 = gemiddelde
    • meer dan 2 buispunten =  laagste cijfer
    • Bij onvoldoendes op onderdelen en met een gemiddelde van de scores LAGER dan 10/20: laagste cijfer.
    Het deelresultaat van de examenonderdelen worden, bij een resultaat van minstens 10/20 op praktijk en theorie, automatisch overgedragen naar de volgende zittijd.
    Indien de student niet slaagt voor dit vak na de 2de zittijd en dit bijgevolg het jaar erna dient te hernemen dan dient voor elk onderdeel waar de student een tekort voor heeft zowel het praktijk als theorie gedeelte hernomen te worden (eerder behaalde credits kunnen hier dus vervallen!). Bvb. Je hebt een deelscore <49/100 op theorie ritmische activiteiten; dan dien je zowel de praktijk als de theorie ritmische activiteiten te hernemen (ook als je score >50/100 is voor praktijk ritmische). Ander voorbeeld: Je hebt een score <49/100 op praktijk PWB: je dient zowel de theorie als de praktijk PWB te hernemen. Voor onderdelen waar de deelcijfers voor theorie EN praktijk een score behaalde van >49/100; worden de deelcijfers het jaar nadien overgenomen. In de 2de zittijd zullen alle deelscores >=50/100, zowel op theorie als op praktijk, automatisch overgenomen worden en dienen bijgevolg enkel de onderdelen waar 49/100 of minder op gescoord werd hernomen te worden. Behaalde credits zijn definitief en kunnen niet hernomen worden.
     
    De theorie die gepaard gaat met deze verschillende bewegingsvormen (= onderdelen van het theorie examen) wordt op één gezamenlijk tijdstip na het eerste en één gezamenlijk tijdstip na het tweede semester schriftelijk afgenomen. De delen (bewegingsvormen) afgelegd tijdens de eerste periode van de eerste zittijd zijn finaal en worden niet herhaald in het tweede semester. Dit examen zal schriftelijk verlopen ZONDER mondelinge herkansing. De praktijkexamens vinden telkens plaats gedurende de laatste les(sen) van het semester. Het theorie examen valt in de normaal voorziene zittijd in januari/juni. Het examen in de 2de zittijd verloopt zoals in de eerste zittijd, dus schriftelijk zonder mondelinge verderzetting.
    De te kennen stof wordt duidelijk weergegeven in een document op het leerplatform voor het begin van het academiejaar.
     
     
    Toegestane onvoldoende
    Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

    Academische context

    Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
    Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject