6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023777CNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘klinische anatomie’ gevolgd, alvorens ‘module inwendige aandoeningen’ op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Kinesitherapie, Menselijke Fysiologie en Anatomie
Onderwijsteam
Filip Van Ginderdeuren (titularis)
Eef Vanderhelst
Bruno Tassignon
Onderdelen en contacturen
42 contacturen Hoorcollege
9 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
4 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Deel 1 Respiratoire revalidatie:

  • Pneumologie: Prof. E. Vanderhelst: In dit onderdeel worden de ziektetekenen van het respiratoir systeem toegelicht aan de hand van de symptomen en fysisch onderzoek. Verdere worden de belangrijkste respiratoire aandoeningen, waaronder obstructieve aandoeningen (astma en COPD), restrictieve aandoeningen (interstitiële longaandoeningen, pleurapathologie en neuromusculaire aandoeningen) en infecties (bronchitis, pneumonie, bronchiëctasieën en mucoviscidose) behandeld.Longfunctie onderzoek, gebruik van inhalatietherapie en medicatie worden omschreven.
  • Respiratoire kinesitherapie en revalidatie: prof. F. Van Ginderdeuren: We bekijken de ademmechanica tie en longfunctie als onderdeel van de ademhalingskinesitherapie.Alle belangrijke sputumevacuerende en volumerecruterende technieken ter bevordering van het mucustransport bij meewerkende en niet-meewerkende personen worden toegelicht.; De inhalatietherapie omvat het correct gebruik van inhalatoren. Tenslotte bekijken we de respiratoire revalidatie en reconditionering bij patiënten met respiratoire aandoeningen; formuleren we behandeldoelen en stellen we een behandelingsplan op aan de hand van de aangeleerde behandelingstechnieken.

Deel 2 Fysiopathologie en Inwendige aandoeningen: Prof. B. Tassignon

  • We bekijken het maagdarmkanaal/pancreas en peritoneum; lever en galwegen; nieren en urinewegen; endocriene organen; bloed en beenmerg; lymfoïde organen; skelet, gewrichten en weke delen.

In de verschillende onderdelen wordt in de hoorcolleges en praktische oefeningen onderwijs verstrekt over aspecten van screening van de patiënt. Deze ‘screening’ gebeurd op basis van onder andere het ‘’nakijken van de rode vlaggen’, het ‘herkennen van patiëntenprofielen’.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Overzichtslides, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Cursus pneumologie, Canvas
Bijkomende info

Het digitaal cursusmateriaal voor de drie onderdelen is terug te vinden op het leerplatform.

Leerresultaten

zorgverlener

De leerdoelen van dit OO zijn:
Respiratoire revalidatie:
  • De student beschikt over een basiskennis van de semiologie van het respiratoir systeem
  • De student beschikt over een basiskennis van de pathofysiologie en ademmechanica van de ademhaling
  • De student beschikt over een basiskennis van de meest voorkomende respiratoire aandoeningen bij pediatrische en volwassen patiënten.
  • De student verwerft inzicht in de interpretatie van het longfunctieonderzoek en het implementeren van de resultaten in een kinesitherapeutisch behandelplan
  • De student is in staat een kinesitherapeutisch onderzoek uit te voeren bij patiënten met respiratoire aandoeningen, inclusief het formuleren van concrete behandeldoelen en het opstellen van een behandelplan
  • De student ontwikkelt de vaardigheid tot het uitvoeren van de verschillende drainage – en volumerecruterende technieken bij zowel ambulante, als gehospitaliseerde patiënten met een acute of chronische respiratoire aandoening.
  • De student ontwikkelt de vaardigheid tot het uitvoeren van functionele ademhalingsoefeningen en thoraxmobiliserende oefeningen
  • De student ontwikkelt de vaardigheid tot het uitvoeren van de reiniging van de bovenste luchtwegen bij patiënten met respiratoire aandoeningen
  • De student beschikt over een basiskennis van de indicatie voor het opstarten van inhalatietherapie en ontwikkelt de vaardigheid tot het aanleren van het correcte gebruik van inhalatoren aan een patiënt
  • De student beschikt over een basiskennis van de niet-invasieve ventilatie
  • De student beschikt over een basiskennis van de principes van de respiratoire revalidatie en reconditionering bij patiënten met respiratoire aandoeningen
  • De student kent het natuurlijke en afwijkende beloop van respiratoire aandoeningen
  • De student kent de rode vlaggen die doorverwijzing naar een specialist nodig maken bij respiratoire aandoeningen.
Fysiopathologie en inwendige aandoeningen:
  • Inzicht verwerven in de pathologieën van de verschillende orgaansystemen
  • Verbanden kunnen leggen tussen fysiopathologische processen op cellulair weefselniveau enerzijds, en het klinisch beeld van de inwendige aandoeningen anderzijds.
  • De aandachtspunten identificeren voor de kinesitherapeutische behandeling van patiënten met zware comorbiditeit

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 66% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 34% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Pathofysiol inwendige aandoen met een wegingsfactor 33 en aldus 33% van het totale eindcijfer. Dit betreft een tentamen.
  • Pneumologie met een wegingsfactor 33 en aldus 33% van het totale eindcijfer. Dit betreft een tentamen.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Resp. kiné en revalidatie met een wegingsfactor 34 en aldus 34% van het totale eindcijfer. Dit betreft een tentamen.

Aanvullende info mbt evaluatie

Bij alle WPO's is aanwezigheid verplicht. Indien de student afwezig is geweest, mag de student niet deelnemen aan het examen in eerste zittijd en zal de student als resultaatscode 0/20 krijgen in eerste zittijd. In geval van afwezigheid door overlap met andere lessen kan er van groep gewisseld worden voor dat specifieke WPO indien de student dit minstens 1 week voor aanvang van het WPO mailt naar de titularis en de titularis (F. Van Ginderdeuren, Filip.Van.Ginderdeuren@vub.be) hier toestemming voor geeft. Indien de student ziek is op de dag van het WPO dient de student binnen de 5 werkdagen een attest in te dienen. De student wordt anders als afwezig beschouwd voor het WPO

De student dient voor alle onderdelen een deelresultaat van 10/20 of meer te behalen. Zoniet wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en geldt het laagste deelresultaat als examenresultaat. Een deelresultaat wordt, bij een score van minstens 10/20, automatisch overgedragen naar de tweede zittijd.

Het onderdeel Fysiopathologie inwendige aandoeningen wordt op 33% van het totaal beoordeeld. De onderdelen Pneumologie en Respiratoire Kinesitherapie en Revalidatie worden respectievelijk op 33% en 34% van het totaal beoordeeld.

  • Schriftelijk examen inwendige pathologie: 33% ( Prof. B. Tassignon )
  • Schriftelijk examen pneumologie: 33% (Prof. E. Vanderhelst)
  • PO-examen respiratoire kinesitherapie: 34% (Prof. F. Van Ginderdeuren)
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject na vooropleiding Bachelor Lichamelijke Opvoeding (& Bewegingswetenschappen)
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject na vooropleiding Bachelor Geneeskunde
Schakelprogramma Master of Science in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie: voorbereidingsprogramma voor Nederlandse Bachelor of Health Science: Fysiotherapie