6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023778CNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Module onderzoek en behandeling 2A’ en 'Module onderzoek en behandeling 2B' gevolgd, alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Kinesitherapie, Menselijke Fysiologie en Anatomie
Onderwijsteam
Christophe Eechaute
Maarten Cnudde
Edwin Duijn
Kelly Ickmans
Margo De Mesmaeker
Liesbet De Baets (titularis)
Matthias Eggermont
Lynn Leemans
Eva Huysmans
Jason Alison L Coldwell
Eveline Van Looveren
Livia Hoeben
Emma Rheel
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
30 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud
HOC:
  • HOC Onderzoek en Behandeling van de lumbosacrale regio, m.i.v. klinisch redeneren a.d.h.v. casuïstiek
  • HOC Medische Beeldvorming
WPO:
  • Praktijk van Onderzoek en Behandeling van de lumbosacrale regio, m.i.v. klinisch redeneren a.d.h.v. casuïstiek.
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Lesslides, digitaal beschikbaar cursusmateriaal en wetenschappelijke papers, beeldmateriaal., Canvas
Bijkomende info

De indeling in praktijkgroepen (WPO) en de groepsindelingen die daaruit volgen voor werkcolleges of de casusopdracht dienen te allen tijde gerespecteerd te worden. Enkel indien iemand van het onderwijsteam hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven kan een student toelating krijgen om van groep te veranderen. De toegang tot het leslokaal zal geweigerd worden wanneer studenten zich niet aan de groepsindeling houden.

Voor het volgen van de praktijklessen is het verplicht gepaste kledij te dragen (dit wil zeggen een short en gepast ondergoed). Elke student dient een grote handdoek mee te nemen omwille van hygiënische redenen (om over de tafel te leggen). Gezien het belang van de handhygiëne binnen de gezondheidszorg is het belangrijk korte, verzorgde nagels te hebben om alle technische handelingen correct en met een goede handhygiëne te kunnen uitvoeren.

Leerresultaten

Leerresultaten

VAKSPECIFIEKE LEERRESULTATEN:

  • De student bezit actuele kennis over de epidemiologie, pathofysiologie en bijdragende factoren bij lage rugpijn.
  • De student heeft actuele kennis van en inzicht in het belang van communicatie en educatie tijdens het klinisch handelen bij patiënten met lage rugpijn en bekkenproblematiek.
  • De student heeft kennis over het coachen van een lage rugpijnpatiënt richting zelfmanagement.
  • De student heeft kennis van en inzicht in de meest recente kinesitherapeutische praktijkrichtlijn(en) voor diagnostiek en behandeling van patiënten met lage rugpijn en lumbosacrale radiculopathie.
  • De student bezit kennis, inzicht en vaardigheden m.b.t. perioperatieve kinesitherapie van de lumbosacrale wervelzuil en kan hierbij de gepaste attitude aan de dag leggen.
  • De student heeft actuele kennis van en inzicht in de wetenschappelijke evidentie en mechanismen van manueel therapeutische interventies bij personen met aspecifieke lage rugpijn.
  • De student heeft actuele kennis van en inzicht in het persoonsgericht onderzoek van bewegingsangst en vermijdingsgedrag bij individuen met lage rugpijn.
  • De student kan zelfstandig een Engelstalige wetenschappelijke paper betreffende een topic binnen de revalidatie bij patiënten met lage rugpijn begrijpen.
  • De student kan de meest recente kinesitherapeutische praktijkrichtlijn(en) voor diagnostiek en behandeling van patiënten met lage rugpijn en lumbosacrale radiculopathie toepassen op een voorgelegde patiëntencasus en kan hierbij tevens de gepaste attitude aan de dag leggen.
  • De student bezit actuele, kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes om middels een groepswerk uitgevoerd bij een casuspatiënt met problematiek van de lumbosacrale wervelzuil te demonstreren dat hij/zij evidence-based klinisch kinesitherapeutisch kan handelen.
  • De student bezit de vaardigheden en attitudes om de resultaten van een groepswerk uitgevoerd bij een casuspatiënt met problematiek van de lumbosacrale wervelzuil in groep voor te stellen.
  • De student heeft actuele kennis van de principes van diverse vaak gebruikte beeldvormende technieken voor de wervelzuil.
  • De student bezit actuele basiskennis betreffende het verloop van diverse beeldvormende onderzoeken van de wervelzuil.
  • De student bezit actuele kennis, inzicht en vaardigheden om medische beeldvorming van de wervelzuil te kunnen interpreteren aan de hand van door specialisten opgemaakte verslagen.

 

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen TH O&B met een wegingsfactor 30 en aldus 45% van het totale eindcijfer.
  • Examen MBV met een wegingsfactor 10 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Exam PO WK met een wegingsfactor 20 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

EXAMENSCORE EN VRIJSTELLINGEN

De examenscore bestaat uit 2 onderdelen:

  • Schriftelijk examen (60%)
    • Medische beeldvorming (10%)
    • Theorie Onderzoek en Behandeling van lumbopelvische regio m.i.v. klinisch redeneren a.d.h.v. casuïstiek (50%):
      • Theorie Onderzoek en Behandeling van de lumbopelvische regio (40%)
      • Groepswerk casuïstiek (10%)
  • Praktijkexamen (40%)

 

De student dient op alle onderdelen (examen schriftelijk en examen praktijk) te slagen (min. 10/20 oftewel min. 50%). Indien de student niet geslaagd is op een onderdeel, wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en geldt het laagste deelresultaat als examenresultaat. Een deelresultaat van minstens 10/20 (oftewel minstens 50%), wordt automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. Een student kan niet afzien van de automatische overdracht van het deelcijfer. Er worden geen deelscores overgedragen naar een volgend academiejaar.

 

Er is een afzonderlijk examenmoment voor het schriftelijk examen en het praktijk examen.

- Toelichting schriftelijk examen: het volledige luik HOC (TH O&B, medische beeldvorming) wordt geëxamineerd via een schriftelijk examen.

- Toelichting praktijkexamen: Het onderdeel WPO wordt tijdens het praktijkexamen geëvalueerd, waarbij de student een demonstratie geeft van geïntegreerde kennis, vaardigheden en attitudes m.b.t. onderzoek en behandeling van de lumbosacrale regio, m.i.v. klinisch redeneren. 

 

PEER-ASSESSMENTS

Voor de totstandkoming van de individuele quotering op de groepscasuïstiek zal er gebruik gemaakt worden van peer assessments (buddy-check systeem). Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor.

De behaalde aanpassingsfactoren gelden als permanente evaluatie en zijn niet in te halen na afloop van het semester tijdens de tweede zittijd. Alle aanpassingsfactoren zullen bijgevolg automatisch overgedragen worden naar de tweede zittijd. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn.
Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.


De aanpassingsfactor voor de groepscasuïstiek zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren. Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor.
Bij zowel de casuspresentatie als de voorbereidende casusmomenten van de eigen groep is 100% aanwezigheid verplicht. Indien de student tijdens 1 van de casusmomenten of de casuspresentatie van de eigen groep ongewettigd afwezig is, krijgt hij een aanpassingsfactor van 0.5 toegekend voor de groepscasuïstiek. Indien de student aanwezig is, maar de buddycheck laattijdig ingevuld wordt, zal er een aanpassingsfactor van 0.7 toegekend worden.
Het is de verantwoordelijkheid van de student om zijn handtekening te plaatsen op de aftekenlijst voor een geldige aanwezigheid. Bij het beoordelen van de aan- en afwezigheden zal het docentenkorps uitsluitend beroep doen op deze aftekenlijst.

Afwezigheden wegens topsportactiviteiten van de studenten met een topsportstatuut dienen bij aanvang van het semester gecoördineerd te worden door de dienst Topsport & Studie om tijdig een mogelijke alternatieve datum voor het groepswerk of een vervangopdracht te vinden.

 

 

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject na vooropleiding Bachelor Lichamelijke Opvoeding (& Bewegingswetenschappen)
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject na vooropleiding Bachelor Geneeskunde