6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6023782FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om het Digitale bewaring te volgen heeft u ook 'Informatiebeheer' opgenomen in uw programma.
Onderwijstaal
Nederlands
Onder samenwerkingsakkoord
Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Bart Ballaux (titularis)
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Hoorcollege
15 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
60 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In deze cursus krijgen de studenten een overzicht van theorie en praktijk van digitale bewaarstrategieën. Zowel beheer van digital born informatie als digitalisering van papieren informatie komt daarbij aan bod.

Na een algemene inleiding en (historisch) overzicht van de uitdagingen die digitaal en gedigitaliseerd archief- en informatiebeheer met zich brengt, wordt het OAIS model geïntroduceerd. Het model vormt de leidraad voor de cursus.

De diverse functionele onderdelen van het OAIS model komen uitvoerig aan bod, zowel vanuit een theoretisch perspectief, als aan de hand van oefeningen en opdrachten in de praktijk.

Achtereenvolgens worden behandeld:

  • Transfer en ingest van informatie
  • Karakterisering van informatie
  • Bewaarstrategieën
  • Metadata voor digitale bewaring
  • Toegankelijkheid

Er wordt tevens specifieke aandacht besteed aan de gevolgen van het gebruik van digitale handtekeningen en de juridische context hiervan.

Theorie en best practices voor het bewaren van gegevens uit databanken die als transactional data moeten worden bewaard, komen aan bod.

In een afzonderlijk thema worden metadatastandaarden en het gebruik ervan bij digitale bewaring besproken en in de praktijk uitgewerkt.

Tenslotte worden de studenten wegwijs gemaakt in diverse aspecten van een digitaliseringstraject. Daarbij worden zowel technische, organisatorische, inhoudelijke, financiële, toegankelijkheids- als kwalitatieve aspecten toegelicht.

Oefening: tijdens de oefening toetst de student de functionaliteit van één of twee tools die in de les aan bod kwam. Hij/zij schrijft hierover een advies.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en teksten worden aangeboden via Canvas
Praktisch cursusmateriaal (Aanbevolen) : De docent geeft bij de cursus praktisch cursusmateriaal op
Bijkomende info

.

Leerresultaten

Algemene leerresultaten

De studenten:

  • begrijpen het OAIS-model zowel op theoretisch niveau als in de praktijk; hebben inzicht in de diverse functies en weten die in de praktijk toe te passen op basis van cases.
  • zijn op de hoogte van de state of the art van digitale strategieën en bewaring, en zijn in staat om risico’s en uitdagingen voor digitale informatie op een concrete en overzichtelijke wijze te beschrijven, hiervoor een actieplan uit te werken, en dit in de praktijk te brengen.
  • begrijpen de verschillende manieren van digitaal ondertekenen, en kunnen voor- en nadelen benoemen.
  • Kunnen een administratie adviseren m.b.t. de digitale bewaarstrategieën.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktijk examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Dit studiedeel maakt geen deel uit van vastgelegde afstudeervereisten. Het is aldus een vrij keuzevak.