6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023788BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Emiliano Acosta (titularis)
Onderdelen en contacturen
13 contacturen Hoorcollege
15 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
81 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

The course aims at providing students with methodological and conceptual tools in order to get a critical insight into current debates about religion, democracy and democratic values in post-secular Western societies. Besides, it encourages students to critically, constructively and originally intervene in social and political life by means of both reformulating existing problems and questions and making visible hitherto ignored tensions and social and political excluding mechanisms.

For this purpose, departing from contemporary political and social debates related to the current crisis of Western democracies such as debates on tolerance, fundamentalism, gender, decolonization, secularization and democracy, the course offers an historical and systematic study of the phenomenon of religion (from ancient polytheism to new forms of atheistic spiritualty) and a diversity of theoretical and methodological approaches (from phenomenology of religion to feminist theology).

Bijkomende info

..

Leerresultaten

General Competences

  1.  Students can identify and explain similarities and differences between the different philosophical views on the relationship between democracy and religion.
  2. Students are able to reproduce the arguments of the philosophers discussed during the lectures in a clear and terminologically correct way in individual written assignments.
  3. Students can conduct initial research under the supervision of the instructor and present the result orally in a consistent manner.
  4. In their interventions during the tutorials and in the individual written assignments, students show a critical, reasonably idiosyncratic, open and cosmopolitan attitude with an interest in free research.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Written exam met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentation met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Writing examination: writing assignment

Other form of examination: presentation of own research related to one of the topics or authors of the course

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Gender en diversiteit
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject