6 ECTS credits
168 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023813ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Sonja Lavaert (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
90 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In het eerste deel wordt gefocust op het project van de moderniteit waarin ideeën van gelijkheid en vrijheid vorm krijgen in samenhang met een nieuwe visie op taal. Religie, traditie en dogma’s worden in vraag gesteld, vrijheid van denken en uitdrukking komen centraal te staan. Volgens deze rode draad worden de volgende sleutelfiguren behandeld: Machiavelli, Hobbes, Spinoza, Locke, Montesquieu, Rousseau, Marx, Gramsci. Deel twee behandelt de kritiek van de moderniteit van de Frankfurter Schule (Horkheimer & Adorno, Benjamin, Marcuse, Habermas), de postmoderne denkers (Lyotard, Derrida, Foucault) en Arendt. In het derde deel wordt stilgestaan bij actuele kritische theorieën die op deze kritiek verder bouwen met een reflectie waarin taalpraktijk centraal staat. De volgende thema’s komen aan bod: biopolitiek; multitude; postkolonialisme (o.a. Agamben, Negri, Said, Spivak).

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Teksten en materiaal, Canvas
Cursustekst (Vereist) : Taal en maatschappij. Inleiding in moderne en kritische theorieën, Sonja Lavaert, VUB, 2220170008486, 2021
Handboek (Aanbevolen) : Vrijheid, gelijkheid, veelheid, Het moderne democratie-denken van Machiavelli tot Spinoza en zijn kring, Sonja Lavaert, VUBPress, 9789057187933, 2020
Bijkomende info

De hoorcolleges vinden plaats afwisselend digitaal met lesopnames en live on campus (indien nodig worden de on campus colleges omgezet in live digitaal). Alle colleges worden ondersteund door een powerpoint-presentatie. Er worden teksten en filmmateriaal opgegeven die de studenten zelfstandig lezen en/of beluisteren en waarover ze op het examen inzichtelijke en essayvragen krijgen. Er worden daarnaast ook leesopdrachten en reflectievragen gegeven ter documentatie die tijdens de live lessen worden besproken.

Begeleiding: spreekuur docent; op afspraak; via e-mail; via elektronisch leerplatform.

Leerresultaten

Doelstellingen

  • Studenten hebben algemene kennis van maatschappijtheorieën in relatie tot taal: van onze moderne en actuele wereld.
  • Studenten kunnen geconsolideerde informatie omtrent taal en maatschappijtheorieën verwerven en verwerken in het Nederlands en in een andere taal.
  • Studenten hebben inzicht in historische en taalkundige aard van maatschappelijke denksystemen.
  • Studenten kunnen actuele maatschappelijke vertogen plaatsen in een globaal perspectief en in een historisch perspectief.
  • Studenten hebben inzicht in de principes van actuele culturele vertogen.
  • Studenten kunnen kritisch reflecteren over bereikte kennis, vaardigheden en methodes en hebben inzicht in de beperktheden daarvan.
  • Studenten zijn bereid alternatieve benaderingen in overweging te nemen.
  • Studenten kunnen een beredeneerd standpunt innemen na analyse van de verschillende standpunten.
  • Studenten hebben respect voor waarden, normen en stellingnamen van medemensen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Paper bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie HOC Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Take home examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Take home examen

Aanvullende info mbt evaluatie

Het schriftelijk Take Home examen bestaat uit open vragen, reflectievragen en essayvragen over de inhoud van de syllabus, colleges, verplichte lectuur en powerpointpresentaties met opnames.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor in de journalistiek
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor communicatiemanagement of professionele bachelor secundair onderwijs of professionele bachelor logopedie en audiologie of professionele bachelor sociaal werk
Schakelprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding prof. bachelor communicatiemanagement of prof. bachelor office management of prof. bachelor secundair onderwijs met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject van 57 studiepunten na een vooropleiding academische bachelor met een andere kwalificatie dan die van academische bachelors die rechtstreeks toegang hebben
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding academische bachelor taal- en letterkunde met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.