4 ECTS credits
100 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023823BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten ingeschreven of geslaagd zijn voor het volledige modeltraject eerste bachelor EN moeten reeds 30 SP hebben verworven binnen dit modeltraject eerste bachelor.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Evert Zinzen
Kristine De Martelaer (titularis)
Ariane Caplin
Kristof Huts
Jan De Bouw
Heike Beckers
Onderdelen en contacturen
13 contacturen Hoorcollege
22 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
24 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Dit vak is een kennismaking met bewegingspromotie en instructie geven waarbij zowel didactische theorieën en relevante onderzoeksaspecten als praktijkervaring met micro-teaching en communicatie aan bod komen. Studenten leren op een efficiënte en veilige wijze met deelnemers/patiënten te communiceren en instructie te geven, dit zowel individueel als in groep. Bij aanvang worden de diverse componenten van het didactisch handelen en gedragsverandering geanalyseerd en wordt er ingegaan op het belang van een visie op leren & instructie. Men leert hoe een krachtige leeromgeving en een motivationeel klimaat op te bouwen, rekening te houden met de fysieke en psychische integriteit van individuen en groepen. Diverse didactische werkvormen (face-to-face en blended), een goed overwogen lesmanagement (groepsindeling, tijds -en ruimtemanagement, vermijden van storende factoren) worden op een interactieve wijze geleerd. De communicatieve vaardigheden i.f.v. bewegingspromotie en instructie (verbaal, non-verbaal, motivationele gespreksvoering) krijgen de nodige aandacht. Er wordt in de reflecties stilgestaan bij competenties van een goede lesgever (op micro-niveau) en het eigen profiel, elkaar evalueren en (peer) feed back geven vanuit een kritisch constructieve ingesteldheid en begrijpen van verschillen in omgang. Tevens komt ook MultiMove aan bod om aan jonge kinderen een brede motorische basisvorming te kunnen geven op een pedagogisch verantwoorde manier. Het interdisciplinair werken rond bewegen/gezondheid en taal/ wetenschappen komt ook aan bod.

Bijkomende info

Studenten die ziek of gekwetst zijn (met een medisch attest) verwittigen de titularis/assistent voor de les. In het geval zij die dag zelf les moeten geven, doen zij zelf een concreet voorstel voor oplossing (bv. wissel met medestudent).

Studenten met een specifiek statuut (topsportstatuut, werkstudent, Erasmus...) nemen in het begin van het semester contact op met de titularis om aan te geven welke oplossing haalbaar is in de planning.

Leerresultaten

Algemene competenties

De student heeft kennis van:
  • en inzicht in diverse modellen voor het didactisch handelen en gedragsverandering
  • en inzicht in de componenten van het didactisch handelen en kunnen deze vertalen naar de bewegingsvorming/bewegingspromotie
  • de meest relevante vaktijdschriften en databanken (nationaal en enkele internationale) waar studies over didactische aspecten in de bewegingsvorming/bewegingspromotie te vinden zijn
  • de mogelijkheden om interdisciplinair te werken rond thema 'bewegen' met wetenschappen of taal
  • de verschillende co-teachingsvormen en kan deze afstemmen/toepassen bij een specifieke opdracht
De student kan:
  • een internationaal wetenschappelijk artikel opzoeken, kritisch lezen en samenvatten / bespreken
  • een degelijke lesvoorbereiding maken
  • alleen of in co-teaching een les beweging/sport geven aan leeftijdsgenoten (21st C skills: leiding nemen, samenwerking)
  • reageren op storende factoren (21st C skill: communicatie)
  • een motivationeel gesprek voeren (vooral Revaki) om een gezonde levensstijl (en beweging in het bijzonder) te promoten (21st C skill: communicatie)
  • vlot communiceren (verbaal en non-verbaal) met individuen en groepen om leer- en oefenstof over te brengen (21st C skill: communicatie)
  • opzoekwerk verrichten naar relevante ( LOBW of kine-gerichte) onderwerpen en omzetten naar bruikbare, didactisch onderbouwde oefeningen, aangepast aan de doelgroep 
De student heeft de attitude om:
  • met een enthousiaste uitstraling anderen aan te zetten tot meer en beter bewegen
  • zichzelf en anderen te motiveren tot actie te komen en te blijven doorzetten (21st C skill: zelfsturing)
  • praktische wijsheid van een lesgever te ontwikkelen die mede theoretisch en met evidence gefundeerd is (research-informed didactics)
  • de competenties van een lesgever op microniveau voor zichzelf en voor anderen kritisch te bespreken (reflecteren) en te verbeteren
  • levenslang te leren (21st C skill: zelfsturing)
  • afspraken op een punctuele wijze na te komen
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Schriftelijk bepaalt 30% van het eindcijfer

Andere bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: toegepaste kennis/inzicht inhoud WPO (communicatie, gedragsverandering, instructie, ...)

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 1 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: .gesloten en open vragen (na eerste semester)

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Seminariewerk met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Samenvatting & bespreking van twee Engelstalige wetenschappelijke artikels over didactiek/pedagogiek in bewegen of sport, gedragsverandering gezondheid, bewegingspromotie of communicatie deelnemers/patiënten: (a) lijstartikel en (b) eigen gevonden artikel

Aanvullende info mbt evaluatie

In geval er onvoldoendes zijn op een bepaald onderdeel (cijfer < 8/20), wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en geldt het laagste resultaat als examenresultaat.

Deelresultaten worden, bij een resultaat van minstens 10/20, automatisch overgedragen naar de tweede zittijd en naar het volgend academiejaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject