3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023824ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten ingeschreven of geslaagd zijn voor het volledige modeltraject eerste bachelor EN moeten reeds 30 SP hebben verworven binnen dit modeltraject eerste bachelor.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Joyce Renmans
Anneleen Malfliet (titularis)
Arturo Quiroz Marnef
Iris Reynebeau
Onderdelen en contacturen
15 contacturen Hoorcollege
6 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
20 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

1.  Inleiding tot communicatie: belang van communicatie, basisbegrippen, modellen en belang van context en referentiekader, non-verbale communicatie

2. Evidence-Based communicatieve vaardigheden tijdens het kinesitherapeutische vraaggesprek tussen patiënt en therapeut

     a. Informatie inwinnen

     b. shared-decision making

3. Evidence-based communicatieve vaardigheden tijdens de kinesitherapeutische behandeling

    a. Basis gesprekstechnieken: actief luisteren, motiverende gespreksvoering, informatie geven, helpend gesprek, geweldloos communiceren, communiceren naar een individu vs in groep,…

    b. Communicatie naar specifieke doelgroepen, incl. leeftijdsgroepen, anderstaligen, interculturele communicatie,

    c. Communicatie via verschillende kanalen, incl. E-Health, schriftelijke rapportering,…

    d. Wetenschapscommunicatie

    e. Communicatie in moeilijke situaties en inclusieve communicatie

Bijkomende info

De indeling in praktijkgroepen (WPO) dient ten allen tijde gerespecteerd te worden. Enkel indien iemand van het onderwijsteam hiervoor toestemming heeft gegeven kan een student toelating krijgen om van groep te veranderen. De toegang tot het leslokaal zal geweigerd worden wanneer studenten zich niet aan de groepsindeling houden.

Leerresultaten

Algemene competenties

  1. De student past de juiste communicatieve anamnese- en onderzoeksmethoden toe en getuigt van een systematische en doelgerichte aanpak die transparant en toetsbaar is (zorgverlener).
  2. De student is in staat om in overleg te gaan met de patiënt betreffende de diagnose en het behandelplan (zorgverlener).
  3. De student communiceert met een probleemoplossende motiverende communicatiestijl en met oog voor interculturele diversiteit. (Manager, Beroepsontwikkelaar en wetenschappelijk vorser)
  4. De student heeft inzicht in de bevorderende en belemmerende factoren van tactvolle mondelinge en schriftelijke communicatie met de patiënt en de collega (manager).
  5. De student is (zelf)kritisch wat betreft zijn communicatieve vaardigheden.
  6. De student kent de principes van evidence-based patiëntencommunicatie tijdens de evaluatie en behandeling van de patiënt en kan deze vertalen naar een klinische situatie.
  7. De student kan specifieke communicatieve situaties analyseren en daaraan gekoppelde succesfactoren, randvoorwaarden en uitdagingen/valkuilen identificeren
  8. De student kan een passende communicatiestrategie uitwerken en presenteren
  9. De student kan in gesimuleerde situaties de passende communicatieve handelingen stellen
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 55% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 20% van het eindcijfer

ZELF Praktijkopdracht bepaalt 25% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 1 en aldus 55% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: .

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Taak en verslag met een wegingsfactor 1 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Om geslaagd te zijn voor het vak, moet je voor elk van de 3 examenonderdele minstens 10/20 behalen. In het geval er een onvoldoende is op één van de examenonderdelen (d.w.z. een deelcijfer lager dan 10/20), wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en wordt de laagste van de deelscores gehanteerd als totaalscore/eindcijfer. Een deelresultaat van minstens 10/20 (oftewel minstens 50%), wordt automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. Een student kan niet afzien van de automatische overdracht van het deelcijfer. Er worden geen deelscores overgedragen naar een volgend academiejaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject