6 ECTS credits
168 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023835ANR voor alle studenten in het 2e semester
met een inleidend bachelor niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
- Verantwoordelijke vakgroep
- Computerwetenschappen
- Onderwijsteam
- Bart De Boer
Johan Loeckx
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 24 contacturen Hoorcollege
24 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
- Inhoud
Dit vak zal op eerstejaars bachelorniveau een inleiding geven in het hoe en waarom van de wetenschap. Het zal behandelen hoe de wetenschap werkt en waarom de wetenschappelijke methode succesvol en belangrijk is, en waarom er op wetenschappelijk niveau onderwijs gegeven wordt aan de universiteit. Er zal hier speciaal aandacht gegeven worden aan het hoe en waarom van de computerwetenschappen en de artificiële intelligentie. Ook zal er speciaal aandacht zijn voor vaardigheden in wetenschappelijk communiceren: het schrijven van professionele verslagen, het geven van professionele presentaties en ook voorwetenschappelijke integriteit hierbij.
- Studiemateriaal
- Handboek (Aanbevolen) : Bryman's Social Research Methods, Clark, Tom; Foster, Liam; Sloan, Luke; Bryman, Alan, Oxford University Press
- Bijkomende info
n.v.t.
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
- De studenten leren wat wetenschap is (en wat niet).
- De studenten leren waarom de wetenschappelijke methode succesvol en belangrijk is.
- De studenten leren waarom er op de universiteit wetenschappelijk onderwijs gegeven wordt.
- De studenten leren welke methoden wetenschappers gebruiken
- Wetenschappelijke literatuur
- Gestructureerde experimenten
- Analyse van data
- Presentatie van resultaten
- De studenten leren voorbeelden over hoe deze methoden in de computerwetenschappen en AI gebruikt worden.
- De studenten leren aan de hand van een project hoe deze technieken in de praktijk te gebruiken.
- Studenten leren het belang van goed wetenschappelijk communiceren kennen en begrijpen.
- Studenten leren de basisprincipes van wetenschappelijk communiceren kennen en begrijpen.
- Studenten leren keuzes te maken over de meest geschikte vorm van communicatie in een gegeven situatie.
- Vertrekkend van de opgedane basiskennis, leren de studenten zich verder zelfstandig kunnen verbeteren in de in het vak onderwezen vaardigheden.
Reporting
-
- Students learn how to report in practice on the basis of a project
- Students learn and understand the importance of scientific communication
- Students learn and understand the basic principles of scientific communication
- Students learn how to select the most appropriate means of scientific communication in a given setting
- Starting from the basic knowledge taught in this course, students learn how they can independently improve themselves.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 25% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 75% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Examen Andere
met een wegingsfactor 25
en aldus 25% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Schriftelijk examen voor het deel wetenschappelijk werken (dus enkel voor de 6ECTS variant)
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Practical assignements
met een wegingsfactor 75
en aldus 75% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Praktische opdrachten voor de delen werken en rapporteren
- Aanvullende info mbt evaluatie
De studenten moeten een klein experiment (dit kan met mensen of met een simpel computermodel zijn) opzetten en hierover rapporteren -schriftelijk zowel als mondeling. Het project wordt op drie momenten beoordeeld (kwaliteit ontwerp, kwaliteit analyse en kwaliteitpresentatie). De studenten werken in groepen en de onderdelen worden zowel schriftelijk als mondeling en per groep beoordeeld. Om een idee te krijgen van de bijdrage van elke student zal er binnen elke groep ook een peer evaluation worden gedaan.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de artificiële intelligentie: Standaard traject