6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023918FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
In dit opleidingsonderdeel zal je je onderzoekscompentences als onderwijskundige verder aanscherpen in het kader van je masterproef. Het opleidingsonderdeel beoogt het verder ontplooien van je vaardigheden die nodig zijn om wetenschappelijk onderzoek te verrichten binnen de onderwijskunde. Het opleidingsonderdeel zal van start gaan met de ontwikkeling van een onderzoeksvoorstel, en vervolgens aandacht besteden aan het uitvoeren van verschillende types van literatuuronderzoek. Daarnaast wordt ingegaan op de uitwerking van onderzoeksdesigns en gepaste methodologieën om specifieke onderzoeksvragen te behandelen. Thesisseminarie onderwijskunde zal ook inzicht verschaffen in de praktijkgerichte stappen en procedures die inherent zijn aan de uitvoering van een onderzoeksplan, en de gepaste data-analysetechnieken. Tot slot zal je binnen het opleidingsonderdeel ook aandacht besteden aan het strucuteren van een masterproef, schrijfstijl en rapporteringconventies in de onderwijskunde.
Het opleidingsonderdeel is ontworpen volgens de volgende benaderingen:
Al het nodige studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op het digitaal leerplatform (Canvas).
Het gebruik van generatieve AI is toegestaan, bijkomende details zullen worden gedeeld tijdens de lessen en via het Canvas cursusplatform. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven.
In dit opleidingsonderdeel leer je:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Groepswerk bepaalt 30% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 55% van het eindcijfer
ZELF Verslag bepaalt 15% van het eindcijfer
Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
In verband met de tweede zittijd:
Onderdelen van de finale evaluatie waarvoor de student slaagde in de eerste zittijd, kunnen automatisch overgedragen worden naar de tweede zittijd. Indien de student niet slaagde over het onderdeel 'Groepswerk' in de eerste zittijd, kan een alternatieve opdracht voorzien worden door de titularissen van het opleidingsonderdeel.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de onderwijskunde: Standaard traject