6 ECTS credits
152 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023963ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Ike Picone (titularis)
Lynn Tytgat
Onderdelen en contacturen
8 contacturen Hoorcollege
40 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
104 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In dit opleidingsonderdeel werken studenten samen aan een project dat betrekking heeft op media, beeldvorming en cultuur, in casu een pop-up nieuwsredactie. Studenten leren (1) wetenschappelijk onderbouwde inzichten genereren, (2) academisch gefundeerde adviezen verlenen en (3) creatieve ideeën ontwikkelen die een directe relevantie hebben buiten de universiteit.

In ieder geval vertrekt het project van een concreet vraagstuk of probleem en beoogt het project bepaalde klanten, opdrachtgevers of stakeholders vooruit te helpen door passende antwoorden te bieden.

Om het project te kunnen uitvoeren, doorlopen de studenten een professionaliseringstraject waarin zij onder leiding van experts leren de wetenschappelijke kennis over media en cultuur die ze opdoen succesvol te vertalen naar én te valoriseren in een niet-universitaire context. Om dit te realiseren ligt in dit projectvak de klemtoon op de praktijkgeoriënteerde verdieping van deze reeds opgedane ‘hard skills’ alsook de ontwikkeling van complementaire ‘soft skills’.

Meer in het bijzonder is dit opleidingsonderdeel gericht op het aanleren, cultiveren en aanscherpen van volgende vaardigheden en competenties:

Hard skills: probleemoplossend denken en adviesgerichte inzichten genereren

  • Problemen kaderen vanuit een wetenschappelijk perspectief: vragen van klanten ontleden en contextualiseren a.d.h.v. van wetenschappelijke kennis over media en communicatie;
  • Doelgericht inzetten van een adequate mix van methoden van kennisvergaring (state-of-the-art onderzoek, kortlopend empirisch onderzoek…) met het oog op het genereren van concreet toepasbare inzichten.

Soft skills: projectgericht werken en effectief communiceren

  • Kritisch en creatief denken met het oog op het ontwikkelen van innovatieve ideeën;
  • Een consultancy opdracht uitvoeren in teamverband: organisatie (taakverdeling, planning, opvolging…), samenwerking (zelfreflectie, constructieve feedback geven, conflictremediëring, leiderschap);
  • Een professionele relatie onderhouden met de klant: professionele houding, authentiek luisteren, onderhandelen, presenteren…;
  • Zelfontwikkeling (positionering binnen de groep, eigen sterktes en zwaktes inschatten, groeien in de groep…).

Deze algemene leerdoelen worden aangevuld met specifieke leerdoelen volgens de afstudeerrichting. Deze omvatten voor Media & cultuur:

  • Het leren uitwerken van een creatief idee;
  • Het leren inschatten van de slaagkansen van een project met het oog op maatschappelijk bereik;
  • Het kunnen inschatten en onderbouwen van de haalbaarheid en reikwijdte van een creatief idee.
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Meer gedetailleerde informatie over de opdrachten, projecten en cases is terug te vinden in een handleiding, Canvas
Bijkomende info

Opbouw van het jaaropleidingsonderdeel:

In semester 1

  • wordt een reeks hands-on workshops georganiseerd o.l.v. professionals
  • gaat de inlees-/inwerkperiode van start
  • maken de studenten al kennis met de klant/opdrachtgever
  • wordt voorbereidend werk gedaan, in overleg met het onderwijsteam

In semester 2

  • wordt het eigenlijke project concreet uitgewerkt
  • wordt het uitgewerkte idee (vb. campagne, business plan, programmavoorstel, …) voorgesteld aan de opdrachtgevers.

Het studiemateriaal bestaat uit:

  • slides van de hoorcolleges en workshops
  • een bibliografie van relevante literatuur
  • een eventuele reader met relevante literatuur

Het studiemateriaal varieert in functie van het project, de opdrachtgever, de case.

Meer gedetailleerde informatie over de opdrachten, projecten en cases is terug te vinden in een handleiding die via Canvas ter beschikking wordt gesteld.

Leerresultaten

Algemene competenties

Algemene competenties

  • De studenten kunnen tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader dat aansluit bij het veld van communicatiewetenschappelijke benaderingen van media en cultuur;
  • De studenten beschikken over het vermogen om informatie, bestaande inzichten en eigen onderzoeksbevindingen te communiceren aan diverse doelgroepen en dit zowel schriftelijk, mondeling en via de nodige multimediale ondersteuning;
  • De studenten kunnen begeleid zelfstandig, creatief, kritisch en ondernemend leren en handelen.

Op het einde van het studieonderdeel heeft de student geleerd om:

  • Een concrete vraag/probleem van een klant of stakeholder te beantwoorden/op te lossen aan de hand van toegepast academisch onderzoek;
  • Een adviesonderzoek op te zetten en uit te voeren in teamverband;
  • De goede werking van een team te garanderen;
  • Onderzoeksresultaten te vertalen naar inzichten die onmiddellijk door de klant/stakeholder kunnen worden ingezet;
  • Adviesgericht, probleemoplossend en creatief te denken.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Proces- en Productevaluatie met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Participatie: de studenten worden geëvalueerd aan de hand van hun deelname aan de contactmomenten, hun bijdrages aan de pop-up nieuwsredactie en peer-to-peer evaluatie door de teamleden (procesevaluatie).
Eindproduct: evaluatie van de output van de pop-up nieuwsredactie (productevaluatie).

Op basis van de proces- en productevaluatie krijgen de studenten een behaald of niet behaald score. De nodige vereisten worden toegelicht in de taakopgave.

Als uit de permanente evaluatie van het onderwijsteam duidelijk wordt dat een student niet de verwachte inzet en deelname toont, kan een individueel remediëringstraject worden opgelegd.
Studenten die niet slagen voor het examen zullen in tweede zittijd een individuele taak moeten indienen die verder wordt toegelicht in de taakopgave.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de communicatiewetenschappen: media en samenleving