6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023983ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Jeltsen Peeters (titularis)
Onderdelen en contacturen
22 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
92 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

Deze cursus verdiept zich in de complexe relatie tussen onderwijsbeleid en schoolverbetering, waarbij een rijke mix van theorie en praktische toepassing wordt gebruikt.

Gedurende deze cursus zullen studenten een intellectuele reis maken, van het begrijpen van het brede kader van het onderwijssysteem en het beleid daarvan, via het leren van de mechanismen van duurzame verandering in scholen, tot het beheersen van de praktische vaardigheden die nodig zijn om deze veranderingen te implementeren in overeenstemming met de principes die door schoolverbeteringsonderzoek worden voorgesteld.

Onderwerpen die aan bod komen:

Schoolbeleid: Systemen, structuren, beleidsinstrumenten, strategieën en internationale invloeden op onderwijsvernieuwing. Schoolverbetering: Inzichten uit schoolverbeteringsstudies, hiaten tussen onderzoek, praktijk en beleid, kennisbeheer en het vermogen van scholen om te leren en te veranderen. Praktische hulpmiddelen: Technieken voor visualisatie, omgaan met weerstand, betrokkenheid van belanghebbenden, kennisbeheer en prioritering.

Studenten zullen werken met actuele beleidskwesties (bijv. toenemende verzoeken om betere ondersteuning van zelfregulering bij leerlingen en leraren). Ze zullen leren om onderwijsveranderingsprocessen te analyseren en diagnosticeren op basis van evidence-based inzichten uit schoolverbeteringsonderzoek. Ze zullen experimenteren met verschillende technieken, methoden en strategieën om het succespercentage van onderwijsbeleidsinitiatieven te verhogen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Een reader en online leermodules, Canvas
Bijkomende info

PowerPoint presentaties, teksten, artikelen, video's of podcastafleveringen worden via het leerplatform Canvas beschikbaar gesteld aan studenten.

Meer informatie over de inhoudsopgave, het vereiste studiemateriaal en de berekening van de studietijd zal tijdens de eerste les volgen. 

Generatieve AI kan in deze cursus worden gebruikt; nadere details worden verstrekt tijdens de les en op het Canvas Cursusplatform. Elk gebruik van generatieve AI moet correct worden gerefereerd. 

Gastcolleges kunnen deel uitmaken van de cursus. 

Studenten worden aangemoedigd om actief deel te nemen aan groepsdiscussies tijdens de les. 

Online leermodules worden via Canvas aangeboden ter ondersteuning van de cursus. 

Instructie in de klas wisselt af met werksessies en practica. 

Leerresultaten

Algemene competenties

Deze cursus draagt bij aan de volgende programma-specifieke leerresultaten van de masteropleiding, in het bijzonder 1-2-4-5-8-11-12-13.

 

Studenten zullen ook cursus-specifieke leerresultaten behalen.

Aan het einde van deze cursus zullen zij in staat zijn om:

  • beleidsdynamieken identificeren en passende beleidsinstrumenten gebruiken (bijv. bureaucratisch systeem, evidence-informed beleidsvorming, financieringsmechanismen, ...)
  • verschillende beleidsniveaus en instellingen onderscheiden en hun unieke positie in de onderwijssector begrijpen
  • schoolverbeteringsstudies analyseren en gebruiken en onderwijspraktijken verbeteren volgens schoolverbeteringsprincipes (incl. kennisbeheer en bemiddeling, ...)
  • de dynamiek rondom de kloof tussen onderzoek, praktijk en beleid navigeren en strategieën ontwerpen om deze kloof te dichten
  • onderzoekstudies over schoolverbetering en schoolbeleid effectief analyseren en bekritiseren en een genuanceerde en verantwoordelijke mening formuleren, waarbij ze bewijs en kritisch denken gebruiken om hun standpunten te ondersteunen
  • (soms tegenstrijdig) bewijs beoordelen, onderzoeksresultaten vertalen en weloverwogen beleidsbeslissingen nemen, en deze effectief en diplomatiek communiceren naar relevante belanghebbenden
  • kritisch de effectiviteit van onderwijsveranderings- en beleidsprogramma's evalueren, waarbij verschillende perspectieven worden gebruikt om hun succes en impact te beoordelen
  • kennis van schoolverbeteringstheorieën toepassen om onderwijsbeleid effectief te implementeren, rekening houdend met de voorwaarden die het succes van onderwijsveranderingsinitiatieven bevorderen
  • participatieve methoden toepassen om betrokkenheid van belanghebbenden, gedeelde regulering en eigenaarschap in onderwijsomgevingen te bevorderen, waarbij praktische vaardigheden worden aangetoond in het verbeteren van participatie en samenwerking
  • de principes van kennisbeheer, communicatie en taal in onderwijscontexten begrijpen en toepassen om het veranderingsvermogen van onderwijsinstellingen te versterken

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 30% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 70% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondeling examen over leerinhoud en bespreking van de individuele opdracht.

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktijkopdracht met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Formatieve beoordeling tijdens de cursus over de opdracht en het inleveren van een individueel product (examenvoorbereiding).

Aanvullende info mbt evaluatie

Het eindcijfer bestaat uit:  

  • Formatieve beoordeling van de Opdracht tijdens de cursusvoortgang en het inleveren van een Individuele Opdracht als voorbereiding op het mondeling examen (70%). 
  • Een mondeling examen (30%) over de inhoud van de cursus en een discussie over de Individuele Opdracht.

Studenten moeten voor elk onderdeel van de cursus een 10/20 halen om voor de cursus te slagen. Als je voor een van de onderdelen een onvoldoende haalt, ontvang je de laagste deelcijfer als eindcijfer. Het deelcijfer waarvoor je in de eerste sessie bent geslaagd, kan worden overgedragen naar de tweede sessie en je hoeft dit cursusonderdeel niet opnieuw te doen.

 

De tweede sessie bestaat uit een individuele opdracht volgens dezelfde vereisten als de eerste sessie.

 

Het totale cijfer van de student voor de praktische opdracht is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde voor alle groepsleden. Het individuele cijfer is afhankelijk van een correctie door peer- en docentevaluatie waarbij de individuele bijdrage wordt beoordeeld.

 

Als je afwezig bent voor ten minste één onderdeel, krijg je een "Afwezig" als algemeen cijfer voor het Programmaonderdeel. Als je een van de opdrachten niet inlevert, word je als "Afwezig" beschouwd voor het onderdeel opdrachten. 

De deelresultaten van de afzonderlijke cursusonderdelen zijn niet overdraagbaar naar het volgende academiejaar.
 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de onderwijskunde: Standaard traject