6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023983ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.
Deze cursus verdiept zich in de complexe relatie tussen onderwijsbeleid en schoolverbetering, waarbij een rijke mix van theorie en praktische toepassing wordt gebruikt.
Gedurende deze cursus zullen studenten een intellectuele reis maken, van het begrijpen van het brede kader van het onderwijssysteem en het beleid daarvan, via het leren van de mechanismen van duurzame verandering in scholen, tot het beheersen van de praktische vaardigheden die nodig zijn om deze veranderingen te implementeren in overeenstemming met de principes die door schoolverbeteringsonderzoek worden voorgesteld.
Onderwerpen die aan bod komen:
Schoolbeleid: Systemen, structuren, beleidsinstrumenten, strategieën en internationale invloeden op onderwijsvernieuwing. Schoolverbetering: Inzichten uit schoolverbeteringsstudies, hiaten tussen onderzoek, praktijk en beleid, kennisbeheer en het vermogen van scholen om te leren en te veranderen. Praktische hulpmiddelen: Technieken voor visualisatie, omgaan met weerstand, betrokkenheid van belanghebbenden, kennisbeheer en prioritering.
Studenten zullen werken met actuele beleidskwesties (bijv. toenemende verzoeken om betere ondersteuning van zelfregulering bij leerlingen en leraren). Ze zullen leren om onderwijsveranderingsprocessen te analyseren en diagnosticeren op basis van evidence-based inzichten uit schoolverbeteringsonderzoek. Ze zullen experimenteren met verschillende technieken, methoden en strategieën om het succespercentage van onderwijsbeleidsinitiatieven te verhogen.
PowerPoint presentaties, teksten, artikelen, video's of podcastafleveringen worden via het leerplatform Canvas beschikbaar gesteld aan studenten.
Meer informatie over de inhoudsopgave, het vereiste studiemateriaal en de berekening van de studietijd zal tijdens de eerste les volgen.
Generatieve AI kan in deze cursus worden gebruikt; nadere details worden verstrekt tijdens de les en op het Canvas Cursusplatform. Elk gebruik van generatieve AI moet correct worden gerefereerd.
Gastcolleges kunnen deel uitmaken van de cursus.
Studenten worden aangemoedigd om actief deel te nemen aan groepsdiscussies tijdens de les.
Online leermodules worden via Canvas aangeboden ter ondersteuning van de cursus.
Instructie in de klas wisselt af met werksessies en practica.
Deze cursus draagt bij aan de volgende programma-specifieke leerresultaten van de masteropleiding, in het bijzonder 1-2-4-5-8-11-12-13.
Studenten zullen ook cursus-specifieke leerresultaten behalen.
Aan het einde van deze cursus zullen zij in staat zijn om:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 30% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 70% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Het eindcijfer bestaat uit:
Studenten moeten voor elk onderdeel van de cursus een 10/20 halen om voor de cursus te slagen. Als je voor een van de onderdelen een onvoldoende haalt, ontvang je de laagste deelcijfer als eindcijfer. Het deelcijfer waarvoor je in de eerste sessie bent geslaagd, kan worden overgedragen naar de tweede sessie en je hoeft dit cursusonderdeel niet opnieuw te doen.
De tweede sessie bestaat uit een individuele opdracht volgens dezelfde vereisten als de eerste sessie.
Het totale cijfer van de student voor de praktische opdracht is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde voor alle groepsleden. Het individuele cijfer is afhankelijk van een correctie door peer- en docentevaluatie waarbij de individuele bijdrage wordt beoordeeld.
Als je afwezig bent voor ten minste één onderdeel, krijg je een "Afwezig" als algemeen cijfer voor het Programmaonderdeel. Als je een van de opdrachten niet inlevert, word je als "Afwezig" beschouwd voor het onderdeel opdrachten.
De deelresultaten van de afzonderlijke cursusonderdelen zijn niet overdraagbaar naar het volgende academiejaar.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de onderwijskunde: Standaard traject