6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023988ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Jessy Siongers (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Afgestudeerden in de culturele agogiek komen vaak terecht in functies met zowel artistieke als zakelijke verantwoordelijkheden binnen de cultuursector. Kennis van professioneel management in de huidige (cultuur)context is dan ook cruciaal. De cursus streeft ernaar studenten voor te bereiden op de uitdagingen van het managen en leiden van culturele instellingen in een snel veranderende culturele omgeving. Door zowel academische inzichten als praktijkgericht werken en casestudies worden de studenten vertrouwd gemaakt met managementtheorieën, -systemen en -praktijken met relevantie voor de cultuursector.
De cursus schenkt daarbij aandacht aan zowel de interne als externe context waarin cultuurorganisates opereren. Met betrekking tot de interne werking van een organisatie gaan we in op de ontwikkeling en implementatie van een strategisch plan, met aandacht voor de missie, visie en doelgroepbepaling van een culturele organisatie. Daarnaast zoomen we in op aspecten omtrent organisatiestructuren, leiderschap en ethische aspecten zoals good governance, fair practices, tegengaan van machtsmisbruik, gender- en diversiteitsbeleid, ….  Verder bestuderen we in dit kader ook de rol van de cultuurmanager in publieksontwikkeling, en bekijken we op welke manieren kennis kan vergaard worden over wie men wel en niet bereikt, en hoe men verbredend en inclusief kan werken.
Daarnaast belichten we ook de externe context, met aandacht voor politieke, economische, sociale en culturele factoren die van invloed zijn op culturele organisaties. Dit omvat onder meer kennis over overheidsbeleid, financieringsmogelijkheden, en trends in het culturele veld zoals internationalisering en digitalisering.
Er wordt gebruik gemaakt van wetenschappelijke literatuur uit verschillende vakgebieden en in gesprek gegaan met externe experten.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Lesslides, (online) teksten en artikels bij een aantal lessen, Canvas
Bijkomende info

Meer informatie m.b.t. het studiemateriaal volgt tijdens de eerste les.
Lesmateriaal is het verplicht studiemateriaal en de eigen lesnotities. Aanvullende teksten, artikels, podcasts en presentaties worden ter ondersteuning van de hoorcolleges aan de studenten via het elektronisch leerplatform Canvas ter beschikking gesteld. 
Ter ondersteuning van de hoorcolleges worden gastcolleges ingelast. 

Leerresultaten

ALGEMENE COMPETENTIES

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende opleidingspecifieke leerresultaten van de master Agogische Wetenschappen (zie overzichtsdocument: https://caliweb.cumulus.vub.ac.be/?page=program&id=00044&target=pr&year=2324&language=%20nl&output=html )
1, 2, 3, 4, 5, 6, 11, 13, 14, 15 & 19
Verder bereiken de studenten aan het einde van dit opleidingsonderdeel de volgende vakspecifieke leerresultaten:
De student: 
- kan centrale concepten, theorieën en inzichten uit cultuurmanagement  definiëren en in eigen woorden uitleggen; 
- kan inzichten uit cultuurmanagement toepassen in culturele organisaties; 
- kan het strategische management van een cultuurorganisatie analyseren en evalueren, en verbeterpunten aanreiken vanuit theoretische en empirische inzichten; 
- kan duiden hoe maatschappelijke ontwikkelingen en externe factoren een impact hebben op het managen van cultuurorganisaties
- kan gericht op zoek gaan naar subsidie- en financieringskanalen voor cultuurinstellingen, rekening houdend met onder meer organisatievorm, cultuurdomein en doelstellingen
- kent methodieken om het publieksbereik van cultuurinstellingen in kaart te brengen en te onderzoeken welke groepen onder- of ondervertegenwoordigd zijn
- kan vanuit de aangereikte kaders zelfstandig acties formuleren om het publieksbereik te verbreden of om specifieke doelgroepen te bereiken

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 60% van het eindcijfer

ZELF Praktijkopdracht bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Met voorbereiding

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Opdrachten met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Twee opdrachten rond twee delen van de cursus (managementanalyse van een cultuurorganisatie en uitwerken van een plan gericht op specifiek publiekssegment)

Aanvullende info mbt evaluatie

Doorheen het semester zullen er 2 opdrachten gegeven worden. Op het einde van het semester is er een mondeling examen, dat bestaat uit de presentatie en bespreking van een onderzoeksopdracht en kennisvragen over de inhoud van de cursus. De evaluatie wordt verder toegelicht in de lessen en op Canvas.
Studenten dienen op elk onderdeel (opdrachten & examen) minimaal 10/20 te halen om te slagen voor dit vak. Indien je een onvoldoende hebt voor één van de twee onderdelen, krijg je een 9/20 of het totale cijfer van de twee delen (indien dit lager dan 9 ligt) als eindscore toegekend. Het deelcijfer waarvoor je in de eerste zittijd slaagde, mag je meenemen naar de tweede zittijd en hoef je dus niet opnieuw af te leggen; net als geslaagde cijfers voor delen van het onderdeel "opdracht". De student die de taak toch wens te hernemen, stuurt een e-mail naar de docent. De deelresultaten van de afzonderlijke opdrachten zijn niet overdraagbaar naar volgend academiejaar.
Indien je "Afwezig" bent voor één van de twee onderdelen (mondeling examen of opdrachten), zal je de beoordeling "afwezig" ontvangen voor de totaalbeoordeling. Indien je één van de taken niet indient, zal je "afwezig" zijn voor het onderdeel "opdrachten".

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek