9 ECTS credits
234 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023993FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Indien men ingeschaald wenst te worden binnen een VTS traject trainer B of trainer A, zal de coördinatie hiervan door de VTS liaison gebeuren, waarmee tijdig contact mee dient genomen te worden. Deze zal voor jou een interne stagebegeleider aanduiden en samen zullen zij met jou de stageplaats zoeken en je daarin verder begeleiden.
Het stageverslag zal alle relevante info bevatten van werk dat je gemaakt hebt gedurende de Master. Op die manier heb je jouw unieke portfolio samengesteld als visitekaartje voor de toekomst.
Studenten kennen
- De verschillende didactische principes eigen aan de specifieke doelstellingen en doelgroep(en)
- In detail de technische (en tactische) aspecten van de keuzesport
- In detail de methodologische opbouw van de techniek (en tactiek) van de keuzesport
- In detail de opbouw van de sportspecifieke lesfiche (lesvoorbereiding) en (meer) jaarplanning
- In detail de toepassing van wetenschappelijke onderzoeksresultaten (uit fysiologie, trainingsleer, biomechanica, psychologie, …) binnen de
keuzesport
-- In detail de toepassing van de inzichten met betrekking tot het realiseren van bredere persoonlijke en maatschappelijke doelstellingen via sport (op basis van de ‘GWP Sport als Middel’ en ‘Sport en Ontwikkeling’ of andere eerder verworven gelijkaardige kennis)
Studenten kunnen
- Leiding geven in verschillende didactische settings. (21st century skills)
- Didactisch handelen toepassen op het niveau van topsporters
-- Didactisch handelen toepassen aangepast aan de specifieke doelstellingen en de doelgroep
- Deelnemen aan de onderwijsorganisatie binnen de federatie/club wat betreft (meer) jaarplanning, maandplanning, lesplanning
- Leiding gevende situaties plannen, organiseren en evalueren. (21st century skills)
- Opstellen volgens de vigerende regels van een lesfiche
- Eigen lessen kritisch evalueren en remediëren
- Fouten detecteren en remediëren op club en (jeugd) topsportniveau
Studenten hebben de attitude om
- een gezonde en sportieve levensstijl te promoten en beoefenen ter bevordering van het goede verloop van de lessen
- initiatief en verantwoordelijkheid tenemen (21st century skills)
- kritiek en bijsturing te aanvaarden en een open en leergierige mentaliteit te bezitten
- te leren uit eigen fouten, ze ook zelf te ontdekken en hieraan gericht te werken
- eigen sterke punten te delen met anderen
- een beleefde en voorbeeldige communicatiestijl te hanteren (21st century skills)
- afspraken op een punctuele wijze na te komen
- een kritisch wetenschappelijke geest te hanteren en zichzelf ivm de aangeleerde/gebruikte technische, tactische, methodische, didactische
principes voortdurend durven in vraag te stellen en bij te scholen.(21st century skills)
- In het algemeen een voorbeeldfunctie uitstralen naar de leerlingen
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Stage bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:
- Evaluatieverslag van stagementor(en) : 20 %
- Evaluatie van stageverslag Sport als Doel : 40%
- Evaluatie van stageverslag Sport als Middel : 20%
- Presentatie van je stage ervaringen aan de hand van een powerpoint presentatie: 20%
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel verdieping training en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs