6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023994FNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Deze cursus is een verderzetting van de cursussen ‘Trainingsleer en Inspanningsfysiologie’ en ‘Exercise and Performance in Health and Disease’. In de huidige cursus zullen de fysiologische aanpassingen van het lichaam (en de hersenen) aan fysieke inspanning in verschillende omgevingsomstandigheden worden uitgediept. We gaan in op mogelijke theorieën omtrent centrale vermoeidheid en de rol van inspanning (en omstandigheden) in neurogenese. We bestuderen ook de rol van leeftijd in deze processen. De cursus zal ook dieper ingaan op meer gespecialiseerde principes van trainingsleer en inspanningsfysiologie, waaronder voorbereiding op en inspanning in extreme omstandigheden. Tot slot wordt er gekeken naar trainingsbelasting en hoe dit kan getest en opgevolgd worden, dit met inbegrip van herstelstrategieën en de aanpak van het overtrainingssyndroom.
Het WPO is bedoeld om de principes aangereikt in het HOC praktisch te vertalen en gerichte voorbeelden te geven in verband met de aanpassingen aan inspanning, het testen van sporters en het vertalen van verkregen testresultaten naar een gericht trainingsplan, aangepast aan alle beïnvloedende factore. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van de faciliteiten van de VUB om verschillende lessen te organiseren waarbij de studenten zelf worden getest. Er wordt van de studenten verwacht dat ze testresultaten vertalen in een gepast trainingsschema, dat binnen de WPO lessen ook zal worden geëvalueerd.
-Open voor inkomende exchange students. Handboek is in het Engels.
-Voor de aanbevolen aanwezigheid op de WPO's kan niet worden afgeweken van de groepsindeling op Canvas. Bij gewettigde afwezigheid kan de student binnen de 3 dagen na terugkeer contact op te nemen met de docent om zodoende een afspraak te maken voor een inhaalmoment of -taak.
-De student kan de belangrijkheid van herstel na fysieke prestatie benoemen en weet welke strategieën kunnen worden toegepast in de praktijk om herstel te bevorderen.
-De student vertoont specifieke kennis en vaardigheden betreffende de analyse van de anatomische, fysiologische, biomechanische vereisten voor optimale prestaties in een verschillende sportcontext.
-De student verwerft kennis en inzicht omtrent de interpretatie van verschillende beïnvloedende factoren zoals voeding, hydratatie, uitrusting en omgevingsfactoren op de prestatie.
-De student is in staat om zelfstandig wetenschappelijke literatuur omtrent sport en prestatie kritisch te bekijken en kan in zijn/haar eigen woorden samenvatten hoe deze literatuur kan worden omgezet in praktische toepassingen.
-De student kent de waarde van de besproken veld en laboratoriumtesten en hun toepassing ervan in de praktijk, zij het bij de individuele sporter of in kader van een volledig team.
-De student is in staat om jaarplannen en specifieke trainingsplannen op te stellen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Examen theorie met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding
Examen praktijk met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Opdracht presenteren en verdedigen
In geval er onvoldoendes zijn op bepaalde onderdelen (een cijfer lager dan 8/20), wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en geldt het laagste deelresultaat als het examenresultaat. Indien de student minstens 10/20 scoorde voor een onderdeel (WPO of HOC), maar niet slaagt voor het vak, wordt dit cijfer (≥10/20) automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. Er worden geen deelcijfers overgeheveld naar een volgend academiejaar.
De wijze van examineren is identiek in de eerste en de tweede zittijd.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel verdieping training en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs