3 ECTS credits
75 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1024025ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
Deze cursus geeft studenten een inleiding in de psycho- en neurolinguïstiek, met het oog op toepassingen in de studiedomeinen van de taal- en letterkunde, de toegepaste taalkunde, en de artificiële intelligentie. De cursus behandelt de mentale basisprocessen die betrokken zijn bij elk van de vier taalvaardigheden (luisteren, spreken, lezen en schrijven). Elke taalvaardigheid wordt besproken vanuit de vier belangrijkste benaderingen in de studie van taal en cognitie: 1) de gedragsstudie (psycholinguïstiek); 2) neuroimaging- en stimulatie (neurowetenschap van taal); 3) de klinische benadering (neurolinguïstiek); en 4) de computationele benadering. In de laatste module worden de volgende topics behandeld: morfosyntaxis, tweedetaalverwerving, en meertaligheid.
Esli.Struys@vub.be
Studenten hebben kennis en inzicht in de mentale processen die betrokken zijn bij de vier taalvaardigheden (luisteren, spreken, lezen en schrijven), bij morfosyntactische verwerking, tweedetaalverwerving, en meertaligheid. Ze kunnen de onderlinge verbanden tussen die processen herkennen en duiden.
Studenten kunnen de verworven kennis en inzichten toepassen op verschillende taalpraktijken, met inbegrip van tweede- of vreemdetaalleren/onderwijs, meertalige communicatie (vertalen/tolken) of artificiële intelligentie.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Alle informatie over de evaluatie wordt tijdig meegedeeld via het online leerplatform. De student is ervoor verantwoordelijk dat hij/zij is ingeschreven op het online leerplatform. Indien de student hinder ondervindt bij de inschrijving op het online leerplatform moet de docent hiervan zo snel mogelijk per e-mail op de hoogte worden gesteld.
De manier van evaluatie is dezelfde voor de eerste en tweede zittijd.
Binnen deze cursus krijgen studenten de mogelijkheid een credit te verwerven door deel te nemen aan één of meerdere experimenten die binnen de onderzoeksgroep van de titularis worden uitgevoerd. Studenten die niet kunnen of wensen deel te nemen aan het (volledige) experiment, krijgen een vervangopdracht die overeenkomt met de omvang van het experiment.
Voor dit vak wordt een vrijwillig, niet-verplicht proefexamen georganiseerd in de loop van het semester. Wie slaagt voor het proefexamen dient niet meer deel te nemen aan het eindexamen; het cijfer van het proefexamen wordt dan overgenomen voor het eindexamen. Het is niet mogelijk om een tweede datum voor het proefexamen te organiseren, wat ook de reden voor de afwezigheid van de student is.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans