3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1024084ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Onderdelen:
1. Intracurriculair remediëringstraject
2. Introductie tot de theorie van de differentiaalvergelijkingen
3. Bijwonen voordrachten
4. Geven van een presentatie
5. Maken van een Matlab project
1. Het intracurriculaire remediëringstraject is enkel verplicht voor studenten die niet slaagden voor de ijkingstoets en nog geen extracurriculair remediëringstraject volgden. In dit deel van de cursus wordt ingezet op herhaling en verder inoefenen van de wiskunde uit het secundair onderwijs. Volgende onderwerpen komen aan bod: algebra, lineaire algebra, goniometrie, vlakke meetkunde, ruimtemeetkunde, reële functies en andere aspecten uit de analyse.
2. Het vak start voor alle studenten met een korte inleiding tot de theorie van de differentiaalvergelijkingen om de nodige voorkennis uit de analyse mee te geven voor onder andere vakken zoals Mechanica. De theorie wordt later formeel uitgediept in de hogere jaren van de opleiding.
3. Alle studenten wonen de voordrachten bij die gedurende het jaar worden georganiseerd. Dit betreft een viertal voordrachten, gegeven door uitgenodigde sprekers uit binnen- en buitenland waarbij de studenten kennismaken met nieuwe ontwikkelingen binnen de wiskunde, zowel fundamenteel als toegepast. Binnen dit deel is er ook een samenwerking met het EUTOPIA netwerk van Europese universiteiten, waaronder de Connected-community for learning and research in mathematics for technology and innovation (Clariti).
4. Alle studenten wonen de presentaties van de medestudenten bij, maar het geven ervan is enkel verplicht voor diegenen die het intracurriculaire remediëringstraject niet volgen. De presentatie gaat over één van de voordrachten waarin er dieper wordt ingegaan op de materie of over een onderwerp naar keuze dat behandeld wordt vanuit een wiskundig perspectief.
5. Alle studenten volgen de practica van het vak waarin het wiskundig softwarepakket MATLAB wordt aangeleerd, gevolgd door het maken van een project.
De studenten die verplicht het remediëringstraject moeten volgen zijn verplicht aanwezig te zijn op de WPO sessies van het deel Remediëringstraject (zie het luik aanvullende informatie m.b.t. evaluatie voor meer informatie).
Leerresultaten:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
1. Verplichte aanwezigheid tijdens de voordrachten en presentaties.
2. Geven van een presentatie door de studenten die het intracurriculaire remediëringstraject niet volgen.
3. Project in MATLAB.
Het eindcijfer wordt bepaald door de score op het matlab-project, én door de aanwezigheid bij de voordrachten/presentatie en/of remediëringstraject (zie onder). De precieze informatie aangaande de puntenverdeling wordt in het begin van het academiejaar via Canvas beschikbaar gesteld.
Voorwaarden tot deelname examens gemeenschappelijke delen
Studenten die het intracurriculaire remediëringstraject niet hoeven te volgen worden automatisch toegelaten tot de examens van de gemeenschappelijke delen (zowel in eerste als tweede zittijd).
Studenten die het intracurriculaire remediëringstraject verplicht moeten volgen worden toegelaten tot de examens van de gemeenschappelijke delen (zowel in eerste als tweede zittijd) indien zij:
Studenten die niet voldoen aan (VW1) of (VW2) krijgen automatisch een score AFW op de examens van de gemeenschappelijke delen in eerste zittijd.
Studenten die niet voldoen aan (VW1) of (VW2) worden enkel toegelaten tot de examens van de gemeenschappelijke delen in tweede zittijd indien zij de online component van het Remediëringstraject volledig hebben afgelegd voor de aanvang van de examenperiode in tweede zittijd.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wiskunde en Data Science: Standaard traject