6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 8024109HNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Kinesitherapie, Menselijke Fysiologie en Anatomie
Onderwijsteam
Martijn Stenneberg (titularis)
Onderdelen en contacturen
30 contacturen Hoorcollege
150 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

 

Tijdens de theorielessen worden de hieronder genoemde begrippen en topics op een gevorderd niveau uiteengezet, als voortzetting van de vakken ‘Evidence-based klinisch redeneren in de manuele therapie: onderste kwadrant’ en ‘Evidence-based klinisch redeneren in de manuele therapie: bovenste kwadrant’ uit de Afstudeerrichting musculoskeletale REVAKI, optie manuele therapie, en wordt hierbij de brug gevormd tussen de theorie en de praktijk,.

 

Topics:

Cognitieve biases en fouten tijdens het klinisch redeneren

Complexiteit van (neuro)musculoskeletale aandoeningen

Evidence-based practise

Communicatieve, discussie-, en presentatievaardigheden

Gevorderd klinisch redeneren: Screening-Diagnostiek-Prognostiek-Therapie van aspecifieke problematiek in de regio LWK/bekken/heup/knie/enkel-voet

Gevorderd klinisch redeneren: Screening-Diagnostiek-Prognostiek-Therapie van specifieke problematiek in de regio LWK/bekken/heup/knie/enkel-voet

Gevorderd klinisch redeneren: Screening-Diagnostiek-Prognostiek-Therapie van aspecifieke problematiek in de regio kaak/hoog-CWK/mid- en laag-CWK/TWK/schoudergordel/elleboog/pols-hand

Gevorderd klinisch redeneren: Screening-Diagnostiek-Prognostiek-Therapie van specifieke problematiek in de regio kaak/hoog-CWK/mid- en laag-CWK/TWK/schoudergordel/elleboog/pols-hand

Gevorderde critical appraisal en designontwerp van primaire studies naar diagnostiek, prognose en behandeleffectiviteit

Gevorderde critical appraisal en designontwerp van systematische reviews naar diagnostische accuratesse

Gevorderde critical appraisal en designontwerp van systematische reviews naar behandeleffectiviteit

Gevorderde critical appraisal van klinimetrische studies 

Bijkomende info

Voor de theorielessen wordt apart een studiehandleiding met achtergrondinformatie en voorbereidings- en verwerkingsopdrachten ter beschikking gesteld.

Leerresultaten

Algemene competenties

  • De student kan manueel therapeutische onderzoeks- en behandelingsmethodes toepassen op de individuele patiënt met een complex neuromusculoskeletaal gezondheidsprobleem.
  • De student kan de resultaten van klinisch toegepast wetenschappelijk onderzoek beoordelen en interpreteren voor de individuele patiënt met een complex neuromusculoskeletaal gezondheidsprobleem
  • De student kan zelfstandig een individueel gezondheidsprofiel en behandelplan opstellen, de resultaten ervan evalueren en de manueel therapeutische interventie aanpassen op basis van best evidence
  • De student kan de meest beschreven soorten cognitieve biases herkennen, benoemen en uitleggen
  • De student heeft een (zelf)kritische ingesteldheid ten aanzien van het (eigen) klinisch denken en handelen
  • De student heeft een houding van levenslang leren door kritische reflectie voor en na zorgverlening en voortdurende bijscholing
  • De student heeft een autonome onderzoekende houding ten aanzien van nieuwe ontwikkelingen binnen het beroepsdomein

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Verslag bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • CAP met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Critically Appraised Topic ‘Prognostiek of Therapie’

Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • CAP met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Critically Appraised Topic ‘Diagnostiek’

Aanvullende info mbt evaluatie

Het vak wordt schriftelijk getoetst via twee Critically Appraised Topics: één over een vraagstelling van diagnostiek, gebaseerd op een complex klinisch scenario van een casus in de regio LWK/bekken/heup/knie/enkel-voet, en één over een prognostische of therapeutische vraagstelling, gebaseerd op een complex klinisch scenario van een casus in de regio hoog-CWK/mid- en laag-CWK/TWK/schoudergordel/elleboog/pols-hand/kaak.

Beide Critically Appraised Topics worden beoordeeld met een cijfer op 20.

De student slaagt wanneer de gewogen score op de Critically Appraised Topics tenminste 10/20 bedraagt. Indien op één van beide Critically Appraised Topics een cijfer lager dan 8/20 wordt behaald is dit het eindcijfer.

Indien de student geslaagd is op één van beide delen, dan wordt het behaalde cijfer overgedragen naar de tweede zittijd of het volgende academiejaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Postgraduaat Manuele therapie: Standaard traject