18 ECTS credits
540 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4024292FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665 Kan enkel opgenomen worden als je in een afstudeerfase/-jaar zit. Je master moet helemaal volledig zijn en het masterdiploma kan afgeleverd worden (120 SP of 60 SP). For this course you have to meet certain enrolment requirements. For an overview of the enrolment requirements check https://www.vub.be/en/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individual-study-path#paragraph--id--71647 Students must have taken 'Research Seminar and Research Ethics' before they can enroll in Master Thesis Educational Sciences. Can only be registered if you are in a graduation year. Your master must be complete and the master's diploma can be delivered (120 credits or 60 credits).
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Promotor . (titularis)
Onderdelen en contacturen
540 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

De masterproef, een predoctorale variant, is een werkstuk waarmee het masterprogramma wordt afgerond. Hiermee toont de student analytische en synthetische vaardigheden en onafhankelijk probleemoplossend vermogen op academisch niveau. De "Masterproef: Predoctoraal traject" is een traject voor gemotiveerde studenten met een hoog onderzoekspotentieel die geïnteresseerd zijn in een PhD in de toekomst. Excellente en gemotiveerde studenten (zie selectieprocedure) kunnen zich aanmelden voor dit traject, in plaats van de 'reguliere' masterproef.

De Masterproef - Predoctoraal traject bestaat uit 2 delen:

A) Een wetenschappelijk voorstel (40%)

B) Een wetenschappelijke paper, met een mondelinge verdediging (60%)

Formele eisen

Deze masterproef-pre-doctoraal traject (onderdeel A en B) moet voldoen aan de formele richtlijnen voor publicaties zoals opgesteld door de American Psychological Association (APA). Bronvermeldingen en citaten volgen consequent de gekozen stijl. Andere formele eisen op vlak van omvang, tekst, referentielijst, toestemmingsformulier openbaarmaking en de samenvatting worden toegelicht op Canvas.

Bijkomende info

De individuele begeleiding wordt verzorgd door de promotor. 

Het doel van het wetenschappelijk voorstel (Deel A) is het voorbereiden van een onderzoeksvoorstel voor indiening bij FWO-Aspirant. Indien de student het voorstel effectief indient bij FWO, dient het wetenschappelijk voorstel in het Engels te worden ingediend. Voor de beoordeling van het vak kunnen onderdelen A en B echter ook in het Nederlands worden ingediend. Begeleiding kan ook steeds in het Nederlands worden aangeboden.

Een handleiding met aanvullende informatie (deadlines, methode van indienen, evaluatie...) is te vinden op Canvas en wordt beschouwd als een integraal onderdeel van de cursusbeschrijving.

Dit opleidingsonderdeel kan niet worden gevolgd onder creditcontract omdat het een werkstuk is dat het masterprogramma afrondt.

Selectieprocedure: 

Timing:

Voor de start van het academiejaar waarin de 'Masterproef: Predoctoraal traject' wordt gevolgd, organiseert de opleidingsverantwoordelijke een informatiesessie over de vereisten voor inschrijving in deze cursus en de deadlines.

Een inschrijvingsverzoek dient (na overleg met potentiële promotor en na goedkeuring van de selectiecommissie) naar de promotor verstuurd te worden tegen de uiterste inschrijvingsdatum in de tweede week van het academiejaar. Vervolgens bevestigt de promotor dat deze bereid is de student te willen begeleiden tijdens dit traject. Daarna bevestigt de selectiecommissie de officiële inschrijving bij de facultaire studietrajectbegeleiding.

Meer informatie over de aanvraagprocedure is te raadplegen in de “Richtlijnen predoctoraal traject voor studenten”.

Je zoekt een topic begeleider die bereid is als promotor op te treden tijdens deze Masterproef: Predoctoraal traject; je behaalde minstens een 'grote onderscheiding' of zat in het top 10 percentiel van je klas tijdens het eerste jaar van de Master of Science in de onderwijskunde aan de VUB (informatie zal worden verstrekt door de opleidingscoördinator). Het behalen van hoge cijfers geeft studenten echter niet automatisch toegang tot deze cursus.

Opmerking:

Studenten hebben niet automatisch recht op deelname aan deze cursus. Ze hebben een promotor nodig (van de Vakgroep Educatiewetenschappen) die bereid is om hen te ondersteunen tijdens dit traject. Een promotor is een docent die optreedt als masterproefbegeleider in dit traject. Deze promotor is een expert binnen het domein waarin de student onderzoek wil doen.

De Masterthesis Predoctoraal traject kan alleen worden opgenomen op voorwaarde dat de student kan afstuderen in het academiejaar van opname van deze cursus en voldoet aan de selectieprocedure. Studenten zullen ingeschreven worden voor dit opleidingsonderdeel door de studietrajectbegeleider na toestemming van de selectiecommissie en de promotor.

Het formulier met opgave van promotor (en suggestie van leescommissie door de promotor), werktitel en korte uiteenzetting van het onderwerp dient de student in uiterlijk op 31 oktober van het masterjaar waarin de masterproef wordt ingediend. Wijzigingen van onderwerp, verandering van promotor door de student of verzaking door de promotor van het promotorschap worden schriftelijk aan de decaan gemeld. De student motiveert daarbij de voorgestelde wijziging. Elke wijziging van onderwerp en/of promotor dient door de student minstens 3 maand vóór de datum van indiening van de masterproef te worden aangevraagd bij de decaan (decaanpe@vub.be). Deze aanvraag moet ook het akkoord van de voormalige en nieuwe promotor(en) bevatten. Zo aan deze bepalingen niet werd voldaan zal de wijziging geweigerd worden. Elke wijziging van titel dient door de student doorgegeven te worden via facpe@vub.be met de promotor in kopie. Daarbij dienen zowel de oude als nieuwe titel vermeld te worden, in het Nederlands en Engels. De titel kan gewijzigd worden tot op het moment van indiening.

Leerresultaten

Algemene competenties

De masterproef 'Predoctoraal traject' is het sluitstuk van een masteropleiding die het bewijs levert van het vermogen van de student om zelfstandig een wetenschappelijk onderzoeksproject op te zetten, uit te voeren en daarover schriftelijk te rapporteren, gebruik te maken van de meest gangbare onderzoeksmethoden binnen het empirisch analytische en/of kwalitatief interpretatieve paradigma en zelfstandig probleemstellingen te identificeren, onderzoeksvragen te formuleren en deze op een kritisch wetenschappelijke manier te bestuderen en daarover te rapporteren door middel van een onderbouwde onderzoeksopzet.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Paper bepaalt 40% van het eindcijfer

Masterproef bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Wetenschap voorstel met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Wetenschappelijk voorstel

Binnen de categorie Masterproef dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Wetensch paper + verd met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Wetenschappelijke paper + mondelinge verdediging

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten moeten op elk onderdeel (A & B) minimaal 10/20 halen om te slagen voor dit vak. Als een onvoldoende wordt behaald voor één van de twee onderdelen, ontvangt de student het laagste deelpunt als eindcijfer.
Echter, 
als in eerste zittijd:

  • -         de student slaagt voor onderdeel A, maar niet voor onderdeel B, dan is wordt resultaat van onderdeel A overgedragen naar de tweede zittijd en onderdeel B wordt dan hernomen in de tweede zittijd.
  • -         de student niet slaagt voor onderdeel A maar wel slaagt voor onderdeel B dan kan de student niet slagen voor het opleidingsonderdeel, ook niet in de tweede zittijd aangezien onderdeel A niet kan hernomen worden in de tweede zittijd. De scores van de eerste zittijd worden dan overgedragen naar de tweede zittijd. Het resultaat voor onderdeel B wordt overgedragen naar het volgende academiejaar.
  • -         de student voor geen van beide onderdelen slaagt dan kan de student niet slagen voor het opleidingsonderdeel, ook niet in de tweede zittijd aangezien onderdeel A niet hernomen kan worden in de tweede zittijd. De student kan wel onderdeel B hernemen in de tweede zittijd en indien de student slaagt op onderdeel B in de tweede zittijd, wordt de score van onderdeel B overgedragen naar het volgend academiejaar. Het deelcijfer van onderdeel A uit de eerste zittijd wordt dan overgedragen naar de tweede zittijd en de student ontvangt het laagste deelpunt als eindcijfer.

als in tweede zittijd:

  • -         de student slaagt op onderdeel B, maar in eerste zittijd niet geslaagd was op onderdeel A dan is de student niet geslaagd voor het opleidingsonderdeel. De score voor onderdeel B wordt dan automatisch overgedragen naar het volgende academiejaar.
  • -         de student niet slaagt op onderdeel B, maar in eerste zittijd wel geslaagd was op onderdeel A dan is de student niet geslaagd voor het opleidingsonderdeel. De score voor onderdeel A wordt dan automatisch overgedragen naar het volgende academiejaar.

Voor het predoctorale traject als masterproef wordt het beoordelings- en indieningsproces georganiseerd via Canvas. Formele deadlines voor het indienen van tussentijdse en finale papers worden aan het begin van het academiejaar gecommuniceerd via Canvas.

Generatieve AI kan gebruikt worden in deze cursus, meer details worden gegeven tijdens de cursusactiviteiten en op Canvas. Elk gebruik van generatieve AI moet naar behoren worden gerefereerd.

Het wetenschappelijke voorstel moet worden ingediend via Canvas.

De wetenschappelijke paper moet worden ingediend via Canvas.

Het eindcijfer wordt samengesteld uit de onderscheiden deelcijfers en wel op volgende wijze:

  • -         40% = wetenschappelijk voorstel
  • -         60% = wetenschappelijke paper:
    o   12% = procesevaluatie van de wetenschappelijke paper door de promotor (of begeleider, indien                   aangesteld)
    o   48% = wetenschappelijke paper en de mondelinge verdediging (het gemiddelde van twee          
                    evaluatierapporten: één door de promotor en één door het commissielid)

De evaluatieformulieren zijn te vinden op Canvas.

De eindbeoordeling wordt vastgelegd op een voordeliberatie (Commissie masterproeven Faculteit PE) die alleen betrekking heeft op de masterproeven (onderdeel deel A en B). De datum van deze voordeliberatie wordt jaarlijks bij het begin van het academiejaar door de faculteitsraad vastgelegd.

Bij de beoordeling worden onderstaande criteria in aanmerking genomen:

1. Inleiding (m.i.v. probleemstelling, literatuur, hypothesen/ vraagstellingen)

2. Methode

3. Onderzoeksresultaten (verwerking en rapportering)

4. Algemene bespreking en conclusies

5. Vorm en taal

6. Aantal woorden

7. Procesevaluatie, dit aan de hand van een gestandaardiseerde vragenlijst, in te vullen door de promotor of begeleider van de masterproef.

 

Mondelinge verdediging

Het is verplicht om de wetenschappelijke paper mondeling te verdedigen voor opleidingen die een mondelinge verdediging vereisen binnen de reguliere masterproef. Elke student verdedigt zichzelf met betrekking tot de inhoud en opzet van de wetenschappelijke paper.

  • ·        De evaluatiecriteria voor de verplichte mondelinge verdediging zijn:   brengt een gestructureerde en samenhangende uiteenzetting;
    o   kan diepgaand en adequaat antwoorden op inhoudelijke en methodologische vragen 
         gerelateerd aan thesistopic, en is reflectief bij kritische bemerkingen;
    o   kan gemaakte keuzes op vlak van inhoud en methodologie in het onderzoek verdedigingen    
        tegenover een kritische lezer;
    o   komt tot de kern van het uitgevoerde onderzoek binnen het vastgelegde tijdsbestek.

Zo 1 of meerdere co-promotoren de student hebben begeleid, geven zij geen afzonderlijk cijfer, maar maken de beoordeling over aan de promotor die dit verwerkt in de eindbeoordeling.

Bijkomende mondelinge verdediging

Na samenkomst van de commissie masterproeven wordt de student via het leerplatform Canvas op de hoogte gebracht van zodra het behaalde resultaat beschikbaar is in de Selfservice studenten. De student ontvangt vervolgens het gemotiveerd verslag van de promotor en de commissaris. Op die basis kan de student zich beraden om al dan niet over te gaan tot een bijkomende mondelinge openbare verdediging van de masterproef met de promotor, commissaris en een 3de beoordelaar. Na kennisgeving, krijgt de student 3 kalenderdagen de tijd om de bijkomende mondelinge verdediging aan te vragen via facpe@vub.be.

De voorziene datum voor een (eventuele) bijkomende mondelinge verdediging wordt bij de aanvang van het academiejaar in de facultaire examenkalender dewelke beschikbaar is op de website.

Op basis van een gemotiveerd verslag kan aan de betrokken student ook een bijkomende mondelinge openbare verdediging worden opgelegd.

De commissie masterproeven beslist dat een bijkomende mondelinge verdediging zal worden gehouden in drie gevallen:

1° op vraag van de student;

2° op vraag van een commissielid;

3° het verschil tussen het hoogste en het laagste voorgestelde beoordelingscijfer blijft, ook na een korte bespreking, méér dan 4/20 (20% van de beoordelingsschaal).

In alle gevallen wordt een 3de beoordelaar aangewezen door de commissie masterproeven. Bij het einde van de mondelinge verdediging beslist de commissie over het toe te kennen cijfer. Dit kan zijn een bevestiging van het eerdere cijfer, een lager of een hoger cijfer. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de onderwijskunde: Standaard traject