15 ECTS credits
450 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 6024298FNW voor werkstudenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Het opleidingsonderdeel 'Masterproef SORE met of zonder stage' kan je enkel opnemen in de afstudeerfase van je opleiding.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Recht en Criminologie
Verantwoordelijke vakgroep
Publiek recht
Onderwijsteam
Guido Van Limberghen (titularis)
Onderdelen en contacturen
450 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In een inleidend hoorcollege licht de masterproefcoördinator het concept en alle praktische zaken i.v.m. het opleidingsonderdeel toe. Deze informatie (video-opname, kennisclips, slides  en documenten) wordt ook ter beschikking van de studenten gehouden via het leerplatform.

In dit opleidingsonderdeel voeren de studenten een beroepenveldgerichte opdracht of een voor het sociaal recht relevant rechtswetenschappelijk onderzoek uit. De opdracht respectievelijk het onderwerp van het onderzoek houdt verband met één van de opleidingsonderdelen die worden onderwezen in de opleiding. De studenten kiezen zelf het onderwerp van hun opdracht respectievelijk het te onderzoeken onderwerp. Zij kunnen daarbij gebruik maken van de lijst van suggesties die via het leerplatform wordt ter beschikking gehouden.

De beroepenveldgerichte opdracht kan bijvoorbeeld bestaan in het opstellen van een gemotiveerd wetsvoorstel (met memorie van toelichting, verwijzing naar onderzoeksrapporten, enz.), een beleids- of ander advies (met op basis van wetenschappelijk onderzoek gemotiveerde aanbevelingen of voorstel van aanpak), een juridisch gefundeerde werkwijze voor de invoering van een bedrijfspensioenplan, etc. In hun scriptie (35 à 40 p.) omschrijven en analyseren de studenten de uitgevoerde opdracht en reflecteren zij kritisch daarover. Zij formuleren de sociaalrechtelijke en eventuele andere vragen die gepaard gaan met de uitvoering van de opdracht, zetten de gekozen methodologie uiteen en motiveren deze. De scriptie geeft zowel het resultaat van de uitvoering van de opdracht, als de sociaalrechtelijke onderbouwing ervan weer. Studenten formuleren oplossingen of toekomstgerichte voorstellen en geven eventueel daarmee gepaard gaande beperkingen of dimensie van onzekerheid aan. De scriptie wordt afgesloten met een referentielijst.

Als studenten een rechtswetenschappelijk onderzoek uitvoeren, omschrijven zij in hun onderzoeksgerichte scriptie de probleemstelling waaruit het gekozen onderwerp voortvloeit en de positionering van het onderzoek ten opzichte van de bestaande rechtswetenschap. Zij formuleren de centrale onderzoeksvraag en daarvan afgeleide onderzoeksdeelvragen en geven aan welke onderzoeksresultaten worden verwacht bij uitvoering van het onderzoek. Zij zetten de gekozen onderzoeksmethodologie uiteen en motiveren deze. De studenten lichten de structuur van hun scriptie toe en geven hun onderzoeksbevindingen weer in opeenvolgende hoofdstukken. In de conclusie vatten de studenten het gevoerde onderzoek bondig samen en beantwoorden zij de onderzoeks(deel)vragen. Zij geven eventueel daarmee gepaard gaande beperkingen of dimensie van onzekerheid aan. De scriptie wordt afgesloten met een referentielijst.

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Het juridisch verwerkingsproces, Eggermont Frederic, Geuens Maaike, Ginis B., Gowie Frank, Timbermont Evelien, Die Keure, 9789048632053, 2017
Handboek (Aanbevolen) : Juridisch schrijven in de praktijk, P. Schoukens, K., Hendrickx en E. Terryn, 3ed, Leuven, Acco, 9789463797511, 2019
Handboek (Aanbevolen) : Handleiding juridisch schrijven, G. Bouckaert en B. De Moor, 2ed, Antwerpen, Maklu, 9789062157334, 2004
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Juridische verwijzingen en afkortingen, Interuniversitaire Commissie, http://www.legalworld.be/legalworld/juridische-verwijzingen-en-afkortingen.html?LangType=2067, 2017
Handboek (Aanbevolen) : Praktijkboek rechtsmethodologie, Inleiding tot het opzoeken en analyseren van de bronnen van het nationaal, Europees en internationaal recht, Eggermont, F., Smis, S., & Paepe, P., Scheurs, W., Brugge, Die Keure, 9980000142171, 2023
Bijkomende info

Voor bijkomende informatie kan men terecht bij de masterproefcoördinator Guido Van Limberghen en kan men de masterproefrichtlijnen van de opleiding raadplegen. In de eerste weken van het academiejaar wordt een inleidend masterproefcollege georganiseerd.

Het opleidingsonderdeel kan niet worden gevolgd met creditcontract.

Leerresultaten

Algemene competenties

  • Afgestudeerden zijn in staat om de sociaalrechtelijke vragen die rijzen bij een bepaalde problematiek te detecteren, relevante bronnen op te sporen, op basis van een adequate methodologie een wetenschappelijk onderbouwd antwoord te formuleren en, zowel schriftelijk als mondeling, helder en gevat te rapporteren over de uitgevoerde opdracht en de resultaten ervan.
  • Afgestudeerden kunnen een voor het sociaal recht relevante probleemstelling analytisch en synthetisch onderzoeken op academisch niveau.
  • Afgestudeerden hebben een algemeen kritisch-reflecterende of onderzoeksingesteldheid, zowel met betrekking tot toegepaste methodologieën en werkwijzen, als inzake de resultaten van eigen en andermans onderzoek.
  • Afgestudeerden hebben een zelfstandig probleemoplossend vermogen en geven zich rekenschap van beperkingen of dimensies van onzekerheid die kunnen gepaard gaan met geformuleerde oplossingen.
  • Afgestudeerden hebben een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de deelgebieden van het sociaal recht die relevant zijn voor het door hen behandelde onderwerp.
  • Afgestudeerden begrijpen de samenhang tussen de internationale en Europese normen en de nationale regels van het sociaal recht die relevant zijn voor het door hen behandelde onderwerp.
  • Afgestudeerden nemen een actieve studiehouding aan en kunnen de ontwikkelingen in wetgeving, rechtspraak en nieuwe theorievorming in het sociaal recht volgen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Masterproef bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Masterproef dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Masterproef met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De mondelinge presentatie en verdediging van de casestudy bepaalt 25% van het eindcijfer, het schriftelijk gedeelte bepaalt 75% van het eindcijfer.

De beoordeling van de scriptie bepaalt 100% van het cijfer voor het schriftelijk gedeelte.

Het gebruik van generatieve AI is alleen toegestaan voor spelling- en grammaticacontrole en voor vertalingen.

Studenten zijn pas geslaagd, als zij ZOWEL OP HET MONDELINGE GEDEELTE ALS OP HET SCHRIFTELIJKE GEDEELTE MINSTENS DE HELFT VAN DE PUNTEN behalen.

Studenten die niet geslaagd zijn, dienen in de tweede zittijd een verder uitgewerkte versie van hun scriptie in. Een nieuwe presentatie en verdediging wordt gehouden, ook al was de student geslaagd voor het mondelinge gedeelte. Studenten kunnen tussen de eerste en tweede zittijd niet overstappen naar Masterproef SORE met stage, noch een onderzoeksgerichte scriptie omzetten in een beroepenveldgerichte scriptie of omgekeerd.

Studenten die voor de scriptie minstens 50% van de punten voor het schriftelijk gedeelte hebben behaald, kunnen ervoor opteren om dat cijfer te behouden. Zij worden geacht die optie te nemen, als zij de scriptie niet opnieuw indienen. In de tweede zittijd wordt dan alleen een nieuwe presentatie en verdediging gehouden.

Studenten die niet zijn geslaagd in de tweede zittijd, kunnen in het volgende academiejaar naar keuze een verder uitgewerkte versie van hun scriptie dan wel een nieuwe scriptie indienen en presenteren en verdedigen. Zij kunnen ook een onderzoeksgerichte scriptie omzetten in een beroepenveldgerichte scriptie of omgekeerd. Zij kunnen ook overstappen naar Masterproef SORE met stage.

BEOORDELINGSCRITERIA EN -WIJZE

1. Mondelinge presentatie en verdediging:

presentatie: aantrekkelijk en goed gestructureerd; repliek op kritiek in beoordeling van de scriptie
verdediging: kennis en inzicht die blijken uit de antwoorden op de vragen over de scriptie.

beoordeling: masterproefjury met behulp van waarderingsschaal

2. Scriptie

  1. de formulering van de probleemstelling, onderzoeksvragen en relevantie van het onderzoek
  2. adequaatheid van de gevolgde methodologie
  3. geïntegreerde analyse en zin voor synthese van voldoende en actuele bronnen
  4. grondige kennis van en inzicht in het relevante recht
  5. kritische en onbevooroordeelde ingesteldheid: weegt standpunten of mogelijke oplossingen tegen elkaar af, neemt standpunt in of onderzoekt een weinig ontgonnen onderwerp/heeft een vernieuwende benadering t.o.v. eerder onderzoek en wijst op de dimensie van onzekerheid die eventueel gepaard gaat met standpunten/oplossingen/stellingen
  6. schriftelijke rapportering: taalgebruik en verwijzingen

Beoordeling: promotor+commissaris met behulp van beoordelingsformulier + waarderingsschaal

Promotoren en commissarissen motiveren hun beoordeling in een verslag dat aan de student wordt meegedeeld, behoudens overmacht, uiterlijk 3 kalenderdagen vóór de datum van de mondelinge verdediging. Behoudens overmacht wordt de beoordeling meegedeeld via MaThis.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in het sociaal recht: Standaard traject