12 ECTS credits
360 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1024306ANW voor werkstudenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Melissa Anne-Marie P Samaes
Eva Lieve Janssens
Pieter Martens (titularis)
Yannick Devos
Onderdelen en contacturen
52 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
200 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

Aan de hand van praktische oefeningen en groepstaken verwerft de student kennis, inzicht en vaardigheden die nodig zijn in wetenschappelijk onderzoek.

 

Zowel in het domein van de kunstwetenschappen als in het domein van de archeologie wordt de student vertrouwd gemaakt met heuristiek, contextanalyse, wetenschappelijke probleemstellingen en methodologieën, literatuuronderzoek met inbegrip van historische kritiek, synthese en  rapportering (mondeling en schriftelijk).

 

De eindopdrachten van het werkcollege omvatten de mondelinge en schriftelijke rapportering van de literatuursynthese en van een nieuw onderzoeksvoorstel.

 

Binnen dit werkcollege werkt de student eveneens aan opdrachten van de leerlijn Academisch Nederlands.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Studiemateriaal, toelichtingen en opdrachten beschikbaar op leerplatform Canvas.
Bijkomende info

De studenten krijgen praktische begeleiding van de assistenten, Eva Janssens en Melissa Samaes.

Aangezien er in dit opleidingsonderdeel praktische vaardigheden worden ingeoefend, is de aanwezigheid tijdens de contactmomenten vereist.

Alle informatie is beschikbaar via het leerplatform Canvas of wordt uitgedeeld tijdens de contactmomenten.
 

Leerresultaten

Algemene Competenties

De student heeft heuristische, diagnosticerende, argumentatie- en rapporteringsvaardigheden ingeoefend die nodig zijn in kunsthistorisch en archeologisch onderzoek.

De student kan zelfstandig een kritisch essay maken over zowel een kunsthistorisch als aan archeologisch onderwerp.

De student kan tussentijdse onderzoeksresultaten voorstellen in de vorm van een posterpresentatie en een mondelinge presentatie.

 

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten van de bacheloropleiding Kunstwetenschappen en Archeologie:

3. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie brengt de voornoemde kennis in verband met kennis van een brede culturele en maatschappelijke context en heeft inzicht in hoe artistieke productie en materiële cultuur dragers zijn van veranderlijke culturele, sociale, economische en ideologische waarden.

4. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie heeft algemene kennis van en inzicht in de historische en actuele relaties tussen erfgoed, instituties en samenleving.

5. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie heeft kennis van de essentiële heuristische en analytische onderzoekstechnieken, met inbegrip van terreinmethoden, natuurwetenschappelijke technieken en discoursanalyse.

7. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie formuleert onder deskundige begeleiding een probleemstelling en daaraan gekoppelde onderzoeksvragen binnen het domein van de kunstwetenschappen, archeologie of kritische erfgoedstudies.

8. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie bestudeert onder deskundige begeleiding primaire bronnen en voert een kritische, internationale literatuurstudie uit in functie van een specifieke probleemstelling.

9. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie selecteert en gebruikt onder deskundige begeleiding adequate kwalitatieve en/of kwantitatieve onderzoeksmethoden en biedt daarmee een antwoord op specifieke onderzoeksvragen.

10. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie rapporteert mondeling en schriftelijk over het onderzoeksproces en –resultaten aan diverse doelgroepen.

13. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie heeft een kritische, onderzoekende en integere houding, die getuigt van intellectuele nieuwsgierigheid en intellectuele eerlijkheid en een ingesteldheid tot levenslang leren.

14. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie is inventief, creatief en ondernemend en heeft geleerd zijn eigen weg te zoeken, met een open geest en vrij van vooroordelen.

15. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie is bereid zich vanuit humanistische waarden in te zetten voor een duurzame ontwikkeling van het maatschappelijk welzijn. Hij/zij is een wereldburger, die kan omgaan met de huidige en toekomstige uitdagingen in een globaliserende samenleving.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Paper bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • essay, posterpresentatie met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De evaluatie gebeurt op basis van twee onderdelen: luik A (lesuitdiepende taken) en luik B (twee syntheses en presentaties van onderzoeksvoorstellen).

In luik A is actieve deelname aan de contactmomenten een onderdeel van de permanente evaluatie.

In luik B moeten alle opdrachten worden afgelegd om te kunnen slagen voor dit onderdeel. Deze opdrachten omvatten twee syntheses (kunstgeschiedenis en archeologie) en twee hierop gebaseerde presentaties van een onderzoeksvoorstel. De student moet een voldoende behalen op de synthese om te kunnen deelnemen aan de presentaties.

Bij de schriftelijke opdrachten is beperkt gebruik van generatieve AI toegestaan om te ondersteunen, mits er op een verantwoordelijke en integere manier met deze AI-tools wordt gewerkt. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven (zie richtlijnen op Canvas).

Tweede zittijd:

De student die niet geslaagd is tijdens de eerste zittijd, vraagt ten laatste op de aangekondigde datum op Canvas via e-mail aan het onderwijsteam een opdrachtendossier aan, waarin bepaald wordt welke opdrachten waarvoor de student niet geslaagd was moeten worden overgedaan of bijgewerkt. Dit opdrachtendossier moet ten laatste op de aangekondigde deadline worden ingediend via Canvas.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Startplan
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Archeologische Wetenschappen