3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 2024403ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Verantwoordelijke vakgroep
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Onderwijsteam
Bart Windels (titularis)
Onderdelen en contacturen
14 contacturen Hoorcollege
14 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
62 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud
  • Definitie van natuurlijke, gehele en rationale getallen
    • Priemgetallen en deelbaarheid
  • De kardinaliteit van verzamelingen
  • Het begrip metriek
  • Herhaling van beschrijvende statistiek o.a.:
    • Frequenties en odds, staafdiagram, centrum- en spreidingsmaten, histogram en boxplots, kruistabellen, normaalverdeling, correlatie en regressie
    • Data visualisatie
  • Modelleren van toevalsprocessen via simulaties
  • Statistische toetsen (parametrisch en niet-parametrisch) en betrouwbaarheidsintervallen voor:
    • 1 proportie
    • 2 proporties (afhankelijke en onafhankelijke groepen)
    • 1 gemiddelde o 2 gemiddelden (afhankelijke en onafhankelijke groepen)
    • Samenhang: correlatie en regressie
  • Interpretatie van de output van statistische software voorzien.
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beschikbaar via Canvas
Bijkomende info

NVT

Leerresultaten

Algemene competenties

Doelen

  1. De student kan elementaire concepten zoals natuurlijke, gehele en rationale getallen, kardinaliteit, deelbaarheid, priemgetal en metriek formeel definiëren.
  2. De student kan discrete en continue gegevens samenvatten aan de hand van centrummaten en spreidingsmaten en die visueel voorstellen.
  3. De student kan de samenhang van twee groepen gegevens samenvatten aan de hand van een correlatiecoëfficiënt en een regressierechte.
  4. De student kan de output van statistische software benutten om de conclusie van eenvoudige parametrische en niet-parametrische toetsen te formuleren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De leerdoelen van dit opleidingsonderdeel worden geëvalueerd aan de hand van een individueel schriftelijk examen met mondelinge toelichting (100%).

Aanvullende info mbt evaluatie

De leerdoelen van dit opleidingsonderdeel worden geëvalueerd aan de hand van een individueel schriftelijk examen met mondelinge toelichting (100%).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Schakelprogramma Master of Science in het basisonderwijs: Standaard traject