3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 2024411ANW voor werkstudenten in het 1e semester
met een inleidend bachelor niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
- Verantwoordelijke vakgroep
- Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
- Onderwijsteam
- Jill Surmont
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 8 contacturen Hoorcollege
14 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
68 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
Dit opleidingsonderdeel is gericht op het (verder) ontwikkelen en/of versterken van basiscompetenties omtrent academische taalvaardigheden, in het bijzonder voor onderwijsprofessionals. Meer concreet gaat het over de fundamentele vaardigheden om academische teksten te lezen, (zelf) te schrijven en mondeling te presenteren. Daartoe behoren elementen als:
- lezen: leesstrategieën doelbewust inzetten, hoofd- en bijzaken onderscheiden, begrijpen van concepten en begrippen binnen een academische context in het algemeen en in domeinen waarin onderwijsprofessionals aan de slag zijn in het bijzonder, kritisch lezen van wetenschappelijke literatuur;
- schrijven: verschillende stappen doorlopen in een schrijfproces, tekststructuur en samenhang aanbrengen, een wetenschappelijke tekstopbouw in acht nemen, een wetenschappelijke stijl hanteren (bv. correct gebruikt van vaktaal, heldere, objectieve en correcte schrijfstijl), concordantiesoftware productief, kritisch en ethisch inzetten;
- presenteren: het accuraat inzetten van spreek- en presentatietechnieken in een academische setting, een juist stemgebruik hanteren.
De interactieve hoorcolleges zijn opgehangen aan vaak voorkomende uitdagingen in het begrijpen en schrijven van academische teksten, zoals conventionele taalpatronen en collocaties, werkwoordkeuze, actieve en passieve stem en stilistische verschillen tussen disciplines en schrijfgenres. Daarnaast gaat het om het identificeren en begrijpen van de impact van grammaticale keuzes op de betekenisgeving van tekst (zoals koppelwoorden, anafora en connectoren). De studenten krijgen ondersteunende strategieën aangereikt om begrijpend lezen te bevorderen en om een gepaste wetenschappelijke schrijf- en spreekstijl te hanteren. Bovendien wordt in dit opleidingsonderdeel ook stilgestaan bij het reviseren van teksten met digitale hulp en op het ethisch gebruik daarvan. Bovenal gaan studenten in werkcolleges zelf aan de slag. In de eerste plaats wordt gewerkt aan het opstellen van korte samenvattingen, als een manier om de (hoofdpunten van de) inhoud van een (academische) tekst onder de knie te krijgen. Vandaaruit wordt opgebouwd naar het schrijven van een geïntegreerde (academische) recensie van meerdere vakpublicaties uit verschillende (relevante) disciplines omtrent eenzelfde thema. Tenslotte komen de mondelinge vaardigheden aan bod onder de vorm van een digitale elevator pitch van de voornoemde recensie.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Leermaterialen worden aangeboden via het CANVAS leerplatform.
- Bijkomende info
NVT
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
Leerresultaten
- Studenten kunnen de belangrijkste kenmerken en conventies van academisch schrijven identificeren.
- Studenten kunnen een academische tekst kritisch lezen, samenvatten en erover schriftelijk rapporteren.
- Studenten kunnen een academische tekst produceren die voldoet aan de kenmerken en conventies van academisch schrijven.
- Studenten kunnen mondeling de resultaten voorstellen van een zelfgeproduceerde academische tekst.
- Studenten kunnen generatieve AI en concordantiesoftware op een productieve, kritische en ethische manier hanteren.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Werkstukken + Presentatie
met een wegingsfactor 100
en aldus 100% van het totale eindcijfer.
Toelichting: De leerdoelen worden beoordeeld aan de hand van verschillende werkstukken (100%), met mondelinge presentatie.
- Aanvullende info mbt evaluatie
De leerdoelen worden beoordeeld aan de hand van verschillende werkstukken (100%), met mondelinge presentatie.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Schakelprogramma Master of Science in het basisonderwijs: Standaard traject