Een onderwijskundige aan de Vrije Universiteit Brussel is een wetenschapper die gespecialiseerd is in het begeleiden en ondersteunen van veranderingsprocessen en het ontwerpen van (digitale) leeromgevingen in educatieve settings. Onderwijskundigen onderzoeken, adviseren en begeleiden leraren, opleiders, managers en onderwijsbeleidsmakers in onderwijscontexten om ‘leren en ontwikkeling’ te laten plaatsvinden in de meest optimale omstandigheden, rekening houdend met
de vooropgestelde onderwijskundige doelen. Vanuit die deskundigheid kunnen onderwijskundigen een bijdrage leveren aan (1) het verbeteren van de praktijk van individuele leraren of opleiders, (2) het verbeteren van individuele en collectieve leertrajecten van onderwijs- en opleidingsteams, (3) de onderwijsaanpak van een school/organisatie of een opleiding, en (4) het verbeteren van
(aspecten van) een onderwijs- of educatief systeem.
Aan de opleiding Onderwijskunde van de Vrije Universiteit Brussel leiden we, in een internationale en multiculturele omgeving, onderwijskundigen op die gespecialiseerd zijn in het onderzoeken, ontwerpen en begeleiden van onderwijsinnovatie en -verandering. Ze ondersteunen het initiëren, implementeren en verduurzamen van onderwijspraktijken en -beleid. In het werkveld treden ze vaak op als veranderaars en facilitators die nauw samenwerken met onderwijsprofessionals en andere relevante stakeholders. De uitgangspunten die onderwijskundigen daarbij hanteren sluiten aan bij de principes van Vrij Onderzoek op een humanistische basis van de Vrije Universiteit Brussel en omvatten bovendien een emancipatorische visie op menselijke ontwikkeling in een dynamisch maatschappijbeeld.
Binnen de volledige complexiteit van authentieke onderwijssituaties kan de onderwijskundige:
1. een diepgaand begrip aantonen van theorieën, modellen en praktijken in het onderwijsveld, evenals in ondersteunende wetenschappelijke disciplines, en deze toepassen in concrete onderwijskundige praktijksituaties.
2. complexe problemen in het domein van onderwijsverandering en innovatie analyseren en op basis van wetenschappelijke evidentie een verantwoorde aanpak formuleren om duurzame oplossingen aan te bieden.
3. evidence-informed onderwijsinterventies ontwerpen, initiëren, implementeren en evalueren.
4. zelfstandig een onderwijsprobleemstelling en wetenschappelijke vragen formuleren met aandacht voor ethisch-deontologische aspecten, geschikte wetenschappelijke onderzoeksmethoden gebruiken, de resultaten analyseren en kritisch interpreteren om
een eigen bijdrage te leveren aan het academische en professionele veld.
5. complexe onderwijsonderwerpen binnen een ruimere socio-economische, culturele en mondiale context analyseren door meerdere perspectieven in overweging te nemen en een beredeneerde positie in te nemen (ruimdenkend en zonder vooroordelen) in maatschappelijke debatten.
6. zich inzetten voor continue persoonlijke en professionele ontwikkeling en een houding ontwikkelen om actie te ondernemen bij het zoeken naar groeikansen en levenslang leren om inzichten te vebreden in het evoluerende onderwijsveld.
7. evidence-informed inzichten communiceren, evenals effectieve interactie faciliteren en samenwerking bevorderen tussen relevante stakeholders.
8. samen of zelfstandig werken in een multidisciplinair team, evenals in een diverse en internationale context, en leiding geven als veranderaar en onderwijsexpert.
9. kritisch reflecteren op eigen interventies en die van anderen en zich bewust zijn van de beperkingen van (eigen) wetenschappelijke bijdragen.
In het kader van dit studieprogramma, zijn de volgende afstudeerplannen mogelijk:
| Standaard traject |
| Online traject (Ad hoc: de samenstelling van dit studieplan wordt bepaald op dossier) |