6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1017158ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Het niet bereid zijn om kunst binnen een levensontwerp op te nemen is doorgaans gestoeld op vooroordelen. Een aantal van deze vooroordelen worden besproken in deze cursus. Ze worden gekaderd in een geschiedenis van het denken over kunsteducatie, uitmondend in een overzicht van de actuele theorieën. Daarnaast wordt bijzondere aandacht besteed aan het museum als krachtige leeromgeving.
Praktijkvoorbeelden en bezoeken ter plaatse worden geïntegreerd om van theorie naar praktijk te gaan. Verschillende werkvormen komen aan bod om vervolgens zelf aan de slag te gaan als culturele bemiddelaar.
NVT
De cursus beoogt inzicht te verschaffen in de hedendaagse beeldende kunst als educatief medium. Hierin wordt kunsteducatie ruimer opgevat dan "kunstzinnige vorming" dat een traditioneel vrij beperkt onderdeel is van het sociaal-cultureel werk. De centrale vraagstelling is daarentegen: wat kan de educatieve functie zijn van hedendaagse kunst binnen een agogische context. In de agogische praktijk vormt het hedendaagse kunstsysteem een goede basis om inhoudelijke gesprekken te hebben. Uitgangspunt bij de vraag naar wat kunsteducatie is luidt: wil kunst een "middel tot" zijn het eerst als doel op zich moet kunnen begrepen worden. In de cursus wordt ook vertrokken van de verschillende kunsttheorieën die dat op wisselende wijze benaderen. De studenten worden niet verondersteld voorkennis te hebben van het hedendaagse kunstgebeuren. Hierdoor worden zij zelf vaak proefpersoon.
De leerresultaten:
- De student kan praktijkvoorbeelden analyseren op basis van theoretische kaders en hierop feedback geven aan de hand van weloverwogen argumenten.
- De student kan een brede waaier van werkvormen, verbonden aan een doelgroep, beschrijven.
- De student kan belangrijke figuren en theorieën op het vlak van kunst- en beeldeducatie situeren en verduidelijken.
- De student kan de rol van het museum in de 21ste eeuw en de daarbijhorende gevolgen voor het publiek uitleggen.
- De student kan in functie van een doelgroep een kunsteducatieve activiteit ontwerpen en begeleiden waarin de theorieën rond kunst- en beeldeducatie worden toegepast.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Afwezigheid op tenminste één der verplichte examenonderdelen (mondeling examen en opdracht) heeft afwezigheid voor de totaalbeoordeling tot gevolg.
De student dient op elk examenonderdeel geslaagd te zijn om te slagen voor dit vak. Indien de student een onvoldoende heeft voor één van de twee onderdelen, krijgt de student een 9/20 toegekend of de gemiddelde score indien lager. Het deelcijfer van minstens 10/20 of geslaagd in eerste zittijd, mag worden overgedragen naar de tweede zittijd en hoeft de student dus niet opnieuw af te leggen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Onderwijsagogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek