3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1003527BEW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Het uitzicht van de schoolpsychologische praktijk is zowel in Vlaanderen als in de internationale context onder invloed van de maatschappelijke en onderwijskundige ontwikkelingen sterk gewijzigd. Naast de begeleiding van de schoolloopbaan (de klassieke studie- en beroepskeuze) werkt men in de CLB’s aan het stimuleren van het normale leerproces, de opvang en remediëring van leermoeilijkheden, de optimalisering van de psychische gezondheid en de begeleiding van socio-emotionele en gedragsproblemen in de school.
Kerntaken van een schoolpsycholoog zijn (1) psychodiagnostiek en indicatie, (2) interventie, (3) preventie en educatie, (4) consultatie, en (5) onderzoek en beleidsvoering op het gebied van de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling, en de onderwijsloopbaan van kinderen en jongeren.
Het doel van dit studieonderdeel is de samenhang te laten zien tussen de verschillende terreinen en te illustreren aan de hand van recente wetenschappelijke literatuur op welke wijze de schoolpsycholoog in de praktijk deze diversiteit aan taken kan aanpakken.
Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan de recente ontwikkelingen op het vlak van de leerzorg (waarbij de strakke grens tussen het gewoon en bijzonder onderwijs plaats maakt voor een vlottere overgang), en het bredere onderwijsdebat. Thema's die aan bod komen zijn: historiek van de CLB's, leerzorg, diagnostische modellen, ADHD, hoogbegaafdheid, gedrags- en emotionele problemen, studie- en beroepsoriëntering en zittenblijven.
Powerpoint presentaties docent + teksten en artikelen
Aanvullend studiemateriaal:
Verschueren & Koomen (2016). Handboek Diagnostiek in de leerlingenbegeleiding. Garant.
“Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.”
De studenten dienen inzicht en kennis te verwerven ten aanzien van:
- de invloed van wetenschappelijke ontwikkelingen op de hedendaagse begeleidingspraktijk,
- de beperkingen die de omgeving oplegt aan de begeleidingsacties,
- het consultatieve leerlingbegeleidingsmodel
- het handelingsgerichte diagnostische model
- nieuwe ontwikkelingen waarbij diagnostiek en interventie zeer nauw bij elkaar aansluiten, m.n. RTI-modellen ('response to intervention')
- de rol van 'evidence-based practice' in de begeleidingspraktijk
- specifieke thema's die relevant zijn in de schoolbegeleidingspraktijk: intelligentiediagnostiek, hoogbegaafdheid, ADHD, dyslexie, gedragsproblemen, de mogelijkheden en beperkingen van inclusie in het onderwijs, adviezen bij de studiekeuze.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Schriftelijk examen met meerkeuzevragen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Psychologie