4 ECTS credits
120 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1007151ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
De cursus bestaat uit de volgende onderwerpen:
- Entiteit-Relationship model (E-R-model)
- Relationeel model en relationele algebra
- Relationeel databankontwerp
- Structured Query Language (SQL)
- Transactiemanagement
- Concurrency control
- Opslag- en toegangsstructuren
- Alternatieve gegevensmodellen
Aanvullende informatie (zoals schema's, onderwijsassistenten, contactinformatie, deadlines, opdrachten, details omtrent het examen enz.) kan worden gevonden op Canvas.
De hoorcolleges worden gegeven in het Engels; de werkcollege en het examen in het Nederlands. Relevant materiaal (transparanten) is beschikbaar op de leerplatform. Voor specifieke cursusonderwerpen, zullen tevens verwijzingen naar relevant aanvullend materiaal (onderzoeksartikelen, boeken en hoofdstukken van boeken, websites, tutorials, enz.) verstrekt worden.
Kennis en inzicht:
De student moet kennis hebben van de fundamentele databank concepten. Na de cursus moet de student kennis hebben van de basis concepten en technieken van conceptueel modelleren en databank ontwerp. De student moet de basis componenten van een databank kunnen opsommen en uitleggen, de relatie tussen hen en de methoden voor het manipuleren van persistente data. Daarnaast kunnen de studenten een overzicht geven van de verschillende delen van een databank management systeem (bijv. query processor, opslag manager, etc) en begrijpen ze de functionaliteit van de verschillende componenten.
Toepassing van kennis en inzicht:
De student is in staat de gepresenteerde modelleer technieken en methoden te gebruiken, en deze toe te passen voor het ontwerpen van specifieke data modellen voor concrete voorbeelden. Verder moeten ze weten hoe data opgeslagen in een databank kan geaccesseerd en gemanipuleerd worden met behulp van een specifieke query taal (bijv. SQL). De student kan eveneens de andere delen van de theorie (bijv. transactie management) toepassen op gegeven voorbeelden.
Oordeelvorming:
De student is in staat om verschillende delen van een databank management systeem te identificeren en evalueren. Bovendien kan hij verschillende oplossingen voor persistente data vergelijken.
Communicatie:
De student is in staat zich, zowel schriftelijk als mondeling, uit te drukken over de vermelde onderwerpen.
Deze cursus draagt bij tot volgende leerresultaten van de Bachelor in de Ingenieurswetenschappen:
De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen heeft een brede fundamentele kennis en begrip van
1. de wetenschappelijke principes en de methodologie van de exacte wetenschappen met inbegrip van de specificiteit van hun toepassingen in de ingenieurswetenschappen;
3. geïntegreerde ontwerpmethoden die inspelen op de behoeften van de gebruikers met de mogelijkheid om kennis en begrippen van andere technische disciplines toe te passen en te integreren in de eigen specialisatie;
4. fundamentele basismethoden en -theorieën om problemen of processen te schematiseren en te modelleren.
De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen kan
12. op een logische, abstracte en kritische wijze redeneren;
13. open dialogen, discussies en onderhandelingen voeren en kan technische rapporten schrijven gebruik makend van de meest moderne ICT-technologieën;
14. in team werken, toont creativiteit en ondernemerschap en beschikt over intellectuele mobiliteit.
De Bachelor in Ingenieurswetenschappen heeft
18. de middelen verworven voor het verzamelen van kennis gericht naar het levenslang leren.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Schriftelijk gesloten boek examen (bestaande uit oefeningen / praktische vragen en theorie vragen).
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie Profiel profiel computerwetenschappen