30 ECTS credits
805 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4013040FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Inschrijving voor de Masterproef Chemie is toegestaan voor studenten in de afstudeerfase. Dit betekent dat de student zich mag inschrijven voor de Masterproef indien hij/zij hiermee de korf van 120 studiepunten verbonden aan de masteropleiding kan vervolledigen.
Onderwijstaal
Nederlands
Onder samenwerkingsakkoord
Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Chemie
Onderwijsteam
Frank De Proft
Steven Ballet
Yue Gao
Stefaan Bruylandt
Philippe Claeys
Promotor . (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
805 contacturen Self study
Inhoud

De masterproef omvat onderzoekswerk waarbij nieuwe resultaten worden bekomen in een relevant wetenschappelijk domein door eigen vernieuwend experimenteel of theoretisch werk. Dit onderzoek en de voorbereiding en indiening van de resulterende Masterproef gebeuren onder begeleiding van een promotor van een onderzoeksgroep van de vakgroep Chemie of uit een andere onderzoeksgroep aan de instelling of daarbuiten (nationaal of internationaal). In dit laatste geval dient steeds een ZAP lid uit de vakgroep Chemie in de jury te zetelen voor de beoordeling van de thesis en/of als mede- of co-promotor te fungeren. Indien het een groepswerk betreft, wordt voor ieder student(e) een eigen individueel deelproject gedefinieerd. 
Het onderwerp van de Masterproef wordt individueel vastgelegd in overleg met de promotor en de begeleider.  

De masterproef neemt een belangrijke plaats in in de masteropleiding en kan gezien worden als het eindpunt van de Masteropleiding in de chemie, waar de verworven kennis, academische en domeinspecifieke vaardigheden en competenties aangewend worden om op een zelfstandige basis een onderzoeksproject uit te werken en tot een goed einde te brengen.  De student(e) dient persoonlijk en in grote mate bij te dragen tot het volbrengen van het onderzoekswerk en draagt de volle verantwoordelijkheid van het onderzoeksprobleem, welliswaar onder begeleiding van andere onderzoekers in de onderzoeksgroep die als directe begeleider fungeren en van de promotor en eventueel co-promotor.  Het onderwerp van de masterproef kadert in de onderzoeksactiviteiten van de onderzoeksgroep waar het werk uitgevoerd wordt. Voor belangrijke praktische aspecten wordt verwezen naar het document met richtlijnen rond de Masterproef op het leerplatform.

De studenten integreren zich voor een periode van een aantal maanden in de desbetreffende onderzoeksgroep en nemen, naast uiteraard het verrichten van het eigen onderzoek, deel aan andere onderzoeksgerelateerde activiteiten, zoals seminaries en werkbesprekingen. Het opleidingsonderdeel ‘Masterproef chemie’ start doorgaans bij het begin van het academiejaar en eindigt met de publieke verdediging (semester 2). Het onderzoekswerk wordt samengevat in een wetenschappelijke tekst die publiek verdedigd wordt. Het finale afstudeerwerk bevat normaliter volgende aspecten: (1) een korte beschrijving van de omkadering en het doel van het onderzoek (introductie), (2) een literatuurstudie betreffende een onderwerp dat relevant is voor het eigen uitgevoerde onderzoek, (3) beschrijving van de resultaten en bespreking van de resultaten, (4) een experimenteel deel (indien van toepassing), (5) een besluit waarin de belangrijkste bevindingen worden samengevat met inbegrip van een eigen interpretatie, en (6) een referentielijst (bibliografie). De verdeling van deze topics onder verschillende hoofdstukken is te bespreken met de thesisbegeleider en promotor. Er zijn geen restricties qua aantal pagina’s, maar doorgaans wordt een aantal van 50-80 pagina’s als richtlijn genomen.

De publieke verdediging van de Masterproef wordt georganizeerd en houdt volgende aspecten in: (1) een presentatie (bvb. via Powerpoint) van 20 minuten waarin het uitgevoerde onderzoek wordt toegelicht (introductie, resulaten en bespreking, conclusie), gevolg door (2) de vraagstelling door de juryleden. 

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Wetenschappelijke literatuur gerelateerd aan het onderwerp van het onderzoek.
Bijkomende info

* Een werkversie van de Masterproef tekst wordt nagelezen door de promotor/begeleider vooraleer dit officieel kan worden ingediend. Daarom wordt geadviseerd om deze werkversie tijdig aan de promotor te overhandigen. De deadline voor indiening van de Masterproef is de eerste dag van de examenperiode in juni (of augustus voor de tweede zittijd).

* De Masterproef wordt ingediend voor de vastgelegde deadline (zie hierboven) in minimum 5 exemplaren. Eén kopij voor alle leden van de jury en één kopij voor het secretariaat (deze kopij wordt bijgehouden op het secretariaat of bij de promotor van de Onderzoeksgroep waar het onderzoek werd uitgevoerd). Naast deze gedrukte exemplaren wordt ook een elektronische versie ingediend bij de promotor. Voor de deadline voor indiening moeten studenten ook hun Masterproef elektronisch opladen op de Turnitin website voor plagiaat screening (meer details rond de te volgen procedure is te vinden op het leerplatform). In geval confidentiële informatie werd verwerkt in de Masterproef wordt een ad hoc procedure voor elektronische indiening overeengekomen met de voorzitter van de examencommissie, de promotor en de auteur van het werk. Een afgedrukt bewijs van opladen van de thesis op de Turnitin website moet worden overhandigd aan de verantwoordelijke voor plagiaatdetectie van de Vakgroep Chemie voor de deadline voor indiening van de Masterproef.

Leerresultaten

Algemene competenties

• De student past zelfstandig kennis, inzicht en probleemoplossende vermogens toe in nieuwe en onbekende context van een onderzoeksproject;
• De student kan literatuurstudies uitvoeren om een substantieel deel van de onderzoeksliteratuur te begrijpen en interpreteren;
• De student kan met anderen samenwerken in een onderzoeksomgeving;
• De student kan bestaande en nieuw verworven kennis en ideeën integreren door analyse van gemaakte hypothesen, gebruikte methoden en technieken, enz. uit verschillende bronnen;
• De student kan op een zelfstandige en professionele manier ageren wanneer nieuwe wendingen of inzichten voortvloeien uit het onderzoek;
• De student kan kritisch en genuanceerd (t.t.z. rekening houdend met belangrijke randvoorwaarden op bv. maatschappelijk en ethisch gebied) oordelen over de resultaten van onderzoek;
• De student kan mondeling en schriftelijk communiceren over een wetenschappelijk onderwerp en eigen standpunten verdedigen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Masterproef bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Masterproef dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Masterproef met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Alle masterproeven worden door middel van een presentatie mondeling en publiek verdedigd. De beoordeling van de Masterthesis gebeurt door een jury, waarvan de samenstelling voorafgaandelijk goedgekeurd wordt door de examencommissie. 
De jury beoordeelt de masterproef op volgende aspecten :
1. De wetenschappelijke inhoud, met nadruk op het persoonlijk werk
2. Kennis van het wetenschappelijk domein en de manier waarop doelstelling, state-of-the-art, onderzoekshypothese en –strategie worden voorgesteld
3. De persoonlijke inzet en houding van de student tijdens het werk in de onderzoeksgroep
4. De schriftelijke presentatie van het werk (taal, vormgeving, figuren en tabellen, bibliografie, enz.)
5. De mondelinge presentatie tijdens de verdediging (houding, taal, duidelijkheid van de uitleg, correcte en gestructureerde beantwoording van vragen e.d.)
Voor een voorbeeld van een beoordelingsrooster en de gewogen input van promotor versus ander juryleden wordt verwezen naar de PointCarré website. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de chemie: profiel onderwijs